Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Dat weet ik, maar de genoemde lenzen zijn daarom niet de beste keuze.
Het is in ieder geval jammer dat Nikon geen goeie 24-105/F4 VR heeft zoals Canon, en dat de 24-120/F4 niet zo goed is.
Zo super is die review toch niet ? Niet slecht, maar ook niet supergoed ?
Anyway ... dus waarom wordt dan een 24-70/f2.8 aanbevolen ?
Met de ISO performance van een D800 heb je geen f2.8 nodig, meer bereik vind ik dan wat handiger.
Voor lage DOF portretten heeft de TS al een 70-200/f2.8...
geen goede reden vind ik.
ISO verhogen vind ik altijd maar een noodzakelijk kwaad.
grt,bouk.
Hoeveel procent foto's maak jij op f2.8 in de (35mm eq) 24-70mm range ?
Dat is ook maar 1 stop trouwens, van f2.8 naar f4. 1 stop ISO op een D800 ... veel ruis ga je daar niet in vinden denk ik...
Anyway ... dus waarom wordt dan een 24-70/f2.8 aanbevolen ?
Met de ISO performance van een D800 heb je geen f2.8 nodig, meer bereik vind ik dan wat handiger.
Voor lage DOF portretten heeft de TS al een 70-200/f2.8...
In de regel is een f 2.8 objectief optisch over zijn gehele bereik beter dan een objectief met een maximale lens opening van F5.6
Dus een f2.8 objectief zal met een lensopening van 5.6 beter presteren dan een f5.6 objectief op 5.6.
Wat de topicstarter betreft: ik heb eerst een objectief vervangen (van crop naar fx) voordat ik deze maand de D800 body vervang voor mijn D200. Een D800 vraagt om een hoogwaardig objectief.
Gelukkig zijn al mijn andere objectieven fx. en met een lichtsterkte van f 2.8 en f 1.8.
In de regel is een f 2.8 objectief optisch over zijn gehele bereik beter dan een objectief met een maximale lens opening van F5.6
Dus een f2.8 objectief zal met een lensopening van 5.6 beter presteren dan een f5.6 objectief op 5.6.
Een beetje kort door de bocht, maar geld wel voor 90% van de lenzen.
Hangt ook af van merk, prijs enz...
Ik heb geen directe link behalve dat dit al jaren terug in fotovakbladen is besproken.
Maar ook hier op BD is dat al vaker (niet door mij) besproken. Dus Bouk, even zoeken.
Maar daarbij spreek ik ook uit eigen ervaring. Ik heb een jaar of zeven geleden een 80-400mm f5.6 objectief gehad dat ik dezelfde dag van aankoop weer heb terug gebracht naar de winkel zo matig presteerde dit objectief op zijn volle lensopening.
In veel situaties zal een minder lichtsterk objectief voldoen, maar als natuurfotograaf schiet je met die objectieven vaak tekort.
Ik heb een d800 en beide lenzen (o.a). Mijn bevinding is dat de zooms over hun limieten geduwd worden op f/2.8 op een 100% crop. Dus bij de zooms draai ik altijd 2/3 stop terug. Bij mijn d800 gebruik ik snellere sluitertijden dan bij bvb mijn d700 of d3. Beste lenzen voor een d800? : 35mm 1.4, 50mm 1.4, 85mm 1.4, 135mm.....primes! Nogmaals....op 100% crops...beide zooms die je aanhaalt blijven klasse, mits 2/3 stop dicht.
Comment