Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

krasje lens Canon G10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • krasje lens Canon G10

    Hej!

    Ik heb mijn Canon G10 nu al enkele jaren in gebruik en een tijdje terug merkte ik dat een klein krasje op de lens zit.
    Hoe het er gekomen is... geen idee. Ik probeer zoveel mogelijk zorg te dragen voor het toestel... Maar goed, dat krasje is er dus.
    Gelukkig merk je dit op 90% van de foto's niet op... maar bijvoorbeeld in geval van tegenlicht merk je toch dat er wat mis is.
    Nu is de camera al wel een 4-tal jaar oud, maar ik ben er nog steeds erg tevreden over en was er dus over aan het denken om.. indien mogelijk en niet te kostelijk...deze te laten herstellen.

    Ik heb al wel eens gemailed naar de winkel waar ik hem toendertijd gekocht heb (Konijnenberg) maar zij waren nogal vaag in hun antwoord.
    Begrijp best dat het moeilijk is om over iets te oordelen zonder dat je het effectief gezien hebt, maar ik kan me niet inbeelden dat ik de eerste persoon ben die eens een (klein) krasje heeft op zijn lens.

    Dusja, moest er hier iemand zijn die weet of dit 1) te herstellen valt en 2) wat dit zou kunnen kosten...

    Alvast hartelijk dank
    If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

  • #2
    Re: krasje lens Canon G10

    Herstellingen zijn spijtig genoeg vrij duur tegenwoordig, ze zullen ook niet dat ene lenselementje apart vervangen, het zal waarschijnlijk de complete lensmodule worden.
    Ik heb ooit een Nikon Coolpix 880 gehad waarbij het lensmechanisme defect was (motortje geblokkeerd), die reparatie kostte toen meer dan de helft van de nieuwprijs.
    Ik had er toen spijt van dat ik die camera heb laten repareren, want ondertussen waren de nieuwe compactjes véél goedkoper geworden.

    Normaal zouden ze in dit geval wel een redelijk correcte prijsopgave moeten kunnen maken als ze dat vragen aan de hersteldienst.
    Ze weten daar wel wat ze moeten vervangen, en hoeveel werkuren daarvoor nodig zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: krasje lens Canon G10

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Herstellingen zijn spijtig genoeg vrij duur tegenwoordig, ze zullen ook niet dat ene lenselementje apart vervangen, het zal waarschijnlijk de complete lensmodule worden.
      Ik heb ooit een Nikon Coolpix 880 gehad waarbij het lensmechanisme defect was (motortje geblokkeerd), die reparatie kostte toen meer dan de helft van de nieuwprijs.
      Ik had er toen spijt van dat ik die camera heb laten repareren, want ondertussen waren de nieuwe compactjes véél goedkoper geworden.
      Wel, dat is momenteel eigenlijk ook een beetje mijn eigen gedacht. Een beetje zoals bij bijvoorbeeld een DVD-speler.. als daar iets aan de laser is, dan koop je tegenwoordig ook beter gewoon een nieuw toestel want een herstelling kost toch bijna evenveel.
      De vraag is dan weer wat ik in de plek ga kopen... terug een "G10"-achtige compact of misschien toch maar eens nadenken over de aanschaf van mijn eerste DSRL camera. Maar die vraag stel ik morgen ofzo dan wel eens op het camera gedeelte van dit forum

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Normaal zouden ze in dit geval wel een redelijk correcte prijsopgave moeten kunnen maken als ze dat vragen aan de hersteldienst.
      Ze weten daar wel wat ze moeten vervangen, en hoeveel werkuren daarvoor nodig zijn.
      Dat dacht ik dus ook, maar bij de winkel was de uitleg: stuur het op of gooi het even binnen, wij sturen het dan door naar de hersteldienst van Canon, die bekijken het ff en die zullen dan weten te zeggen of het herstelbaar is en wat het dan kost.
      En daar heb ik dus niet direct zin in. Mijn toestel opsturen en ff kwijt zijn om dan niet eens te weten wat het uiteindelijk ongeveer gaat kosten.
      If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

      Comment


      • #4
        Re: krasje lens Canon G10

        Dan moet het wel een hééél klein krasje zijn als je het op 90 % van de foto's niet ziet.
        Ik had ooit op mijn G10 een klein puntje van een vettige vinger en had op AL mijn foto's een wazige vlek .
        Was op 1 2 3 weggepoetst maar ik had wel een 50-tal foto's voor verticaal klassement.
        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: krasje lens Canon G10

          niet zien op 90% van de foto's is relatief... de meesten zullen niets zien, maar ik weet dat het er is en ik zit er constant op te letten.
          Dus het uiteindelijke resultaat mag dan wel meevallen, het is gewoon zeer ambetant dat je constant moet opletten met de lichtinval want anders zit je snel in die 10% foto's waarop wel iedereen het ziet.

          De kras zelf is vrij smal, doet zich voor over een lengte van ongeveer 1 cm en bestaat uit 3 kleine krasjes. 2 van ongeveer 1 mm en 1 van dik 2 mm lang.
          Het is geen vlek want het gaat er niet af als ik er voorzichtig met een doekje overga en als ik met mijn nagel voorzichtig over de lens ga, dan voel je duidelijk een niveauverschil.
          If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

          Comment


          • #6
            Re: krasje lens Canon G10

            Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
            ................
            Dat dacht ik dus ook, maar bij de winkel was de uitleg: stuur het op of gooi het even binnen, wij sturen het dan door naar de hersteldienst van Canon, die bekijken het ff en die zullen dan weten te zeggen of het herstelbaar is en wat het dan kost.
            En daar heb ik dus niet direct zin in. Mijn toestel opsturen en ff kwijt zijn om dan niet eens te weten wat het uiteindelijk ongeveer gaat kosten.
            Is dat onderzoek, al of niet via de winkel, gratis? Ter illustratie: Kamera-Express rekent voor onderzoekskosten €75,= als je geen reparatie laat verrichten. FotoKonijnenberg rekent er €50,= voor.

            Groet Hans.

            Comment


            • #7
              Re: krasje lens Canon G10

              Een G10 lensmodule heb je voor 50 tot 75 Euro ... en vervangen is relatief eenvoudig zelf te doen.
              Last edited by Silver Roller; 3 maart 2013, 23:31.

              Comment


              • #8
                Re: krasje lens Canon G10

                Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                Is dat onderzoek, al of niet via de winkel, gratis? Ter illustratie: Kamera-Express rekent voor onderzoekskosten €75,= als je geen reparatie laat verrichten. FotoKonijnenberg rekent er €50,= voor.

                Groet Hans.
                Geen idee.. maar ik vermoed dat het inderdaad niet gratis zal zijn.
                Ik ben van plan om dinsdag de motor eens van stal te halen en eens naar Konijnenberg te rijden. Dan kan ik ze de camera eens laten zien en misschien dat ze dan wel een gedacht kunnen geven.



                Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                Een G10 lensmodule heb je voor 50 tot 75 Euro ... en vervangen is relatief eenvoudig zelf te doen.
                Het is maar wat je relatief eenvoudig noemt he... http://youtu.be/_4PGAbyJzCU
                Heb wel al dit gevonden: http://www.darntoothysam.com/product...pair-Part.html
                maar ik zie er toch wel tegenop om zelf gans de camera uit elkaar te vijzen.. maar het is in ieder geval een optie
                If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

                Comment


                • #9
                  Re: krasje lens Canon G10

                  Een zogenaamd bestek is niet gratis tenzij je de camera bij de reparateur laat ... dan ben je hem dus kwijt en dient hij voor hun als partsdonor.
                  Bij uw linkprijs komen nog portkosten ... de goedkoopste die ik gevonden heb is 46 Euro verzending inbegrepen.
                  Niet paniekeren ... die videokes heb je niet nodig ... en alles past maar op één manier ... bij een Canon moet je inderdaad de hele camera slopen en zijn er nogal wat schroeven ... bij een Sony zijn er alleen enkele schroeven aan de buitenkant en ben je zo aan de lensmodule ... idem voor een Pana.

                  Comment


                  • #10
                    Re: krasje lens Canon G10

                    Vandaag dus ff de motor van stal kunnen halen en een toertje gedaan richting Konijnenberg.
                    Zoals te verwachten was het verdict: herstellen is mogelijk, maar duur (minstens 150 euro)
                    Dus dat is teveel voor een toestel van 4 jaar oud.

                    Achja.. zolang het niet te storend gaat worden, blijf ik hem gebruiken denk ik...
                    En anders de oplossing die Silver Roller voorstelt
                    If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

                    Comment


                    • #11
                      Re: krasje lens Canon G10

                      ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat het opvullen van de kras met chinese inkt zou helpen om ze op het resultaat te verdoezelen
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: krasje lens Canon G10

                        de lens begint bij 6 mm ... dus de kras en ook uw chinese inkt komen in beeld bij het minste diafragmeren

                        Comment


                        • #13
                          Re: krasje lens Canon G10

                          Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
                          ......

                          De kras zelf is vrij smal, doet zich voor over een lengte van ongeveer 1 cm en bestaat uit 3 kleine krasjes. 2 van ongeveer 1 mm en 1 van dik 2 mm lang.
                          PS.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment

                          Working...
                          X