Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AI-conversie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AI-conversie

    Hallo allemaal,

    Vraagje om hulp...
    Ik heb voor mijn allereerste Nikon prime lens (non-AI) - na 3 jaar zoeken - eindelijk een originele bijhorende AI-conversiering op de kop kunnen tikken.
    Het objectief is zo'n veertig jaar oud en is een droom van een lens.
    Met de conversiering erop gemonteerd, kan ik hem ook gebruiken op mijn digitale spiegelreflex.
    Ik weet wat er moet gebeuren, maar beschik niet over het vereiste precisiemateriaal. De schroefjes die ik los zou moeten maken zitten trouwens heel erg vast. Schade dus als dit met ongeschikt materieel zou forceren.
    Ook een zoektocht op het internet naar dit gereedschap levert niets op.

    Bij de officiële Nikon-hersteller wil men er niet aan beginnen uit angst andere onderdelen te beschadigen, die niet meer voorradig zijn. Tja ..
    Kent iemand van jullie een andere vakkundige hersteller, die vertrouwd is met Nikon en hier wel wil aan beginnen?
    Bedankt voor jullie raad!

  • #2
    Re: Nikkor AI-conversie

    "Googlen" lijkt hier inderdaad niks op te leveren, behalve als je de lijdensweg wil doorstaan om je objectief naar Amerika te versturen . Als je weet wat er moet gebeuren kan je misschien iemand zoeken die vertrouwd is om andere mechanische herstellingen uit te voeren (horlogemaker bijv??). Ik heb ook al wel eens geprutst aan oude lenzen en de schroefjes van de vatting krijg je echt wel los hoor met een geschikte kleine kruisschroevendraaier, genoeg druk zetten en zien dat je geen uitschuiver maakt...
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AI-conversie

      Goede schoevendraaiers kunnen die lastige schroefjes wel loskrijgen. Zo van die goedkope horlogemakerssetjes zijn rommel. Hoe meer je probeert, hoe meer je de vijsjes beschadigt. Probeer eens bij een horlogemaker? Als je duidelijke instructies kan geven, kan ik me voorstellen dat die je wel wil helpen.
      Last edited by Teun_2; 21 maart 2013, 19:17.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AI-conversie

        Bedankt beiden alvast voor deze goede tip. Je denkt aan horlogemakers alleen maar aan horloges
        Ik loop deze week zeker eens langs. Wie niet waagt niet wint.

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AI-conversie

          Hier staan de adressen van reparateurs die dat zouden kunnen doen:


          Nikon Service Beverwijk heeft er veel ervaring mee. Van anderen weet ik dat zo niet.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AI-conversie

            Bedankt Hans,

            ik informeer me zeker ook bij Nikon-Nederland.
            Ik ga trouwens regelmatig naar Nederland.
            Een grote pluim voor je site!

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AI-conversie

              Nogmaals bedankt voor alle suggesties.
              Ben er uiteindelijk zelf aan begonnen.
              Drie professionele schroevendraaiers gekocht (ph0, ph00 en ph000) bij een vakhandel en de ring zelf gemonteerd. Zonder de minste schade en gereinigd waar het kon .
              Voor deze lens bleek het kinderspel te zijn. Maar let op: dit geldt zeker niet voor alle Nikkor pre-AI-lenzen!
              Geen kwaad woord over de sites van Nikon, maar, als hun officiële hersteller er niet aan wil beginnen, zouden ze de repair manuals voor oudere en niet meer ondersteunde apparaten op hun websites ter beschikking mogen stellen.

              Comment

              Working...
              X