Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief voor portret foto's en communiefoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: objectief voor portret foto's en communiefoto's

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Een macro is wel een fameuze poriënvreter, en dat heeft niet iedereen zo graag. Heb ik ook nog gedaan met mijn Nikon 105 en vond ik dus iets overdreven op gezichten.
    Juist, ik dacht juist te reageren. Macro objectieven benadrukken de onevenheden in de huid.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

Comment

Ik heb liever een (te) scherp objectief dan een soft exemplaar Een beeld eventueel verzachten doe ik dan post-processing....

Een 100L macro is zéér geschikt voor portretwerk
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Het hangt natuurlijk ook af van of je een cropcamera, dan wel een full-frame gebruikt. Ik verkies op mijn Canon crop de EF 85mm f/1.8, en kan me voorstellen dat die lens het op een fullframe ook nog doet, maar een 100mm macro op crop? Ik zie voldoende het verschil tussen mijn EF 70-200 f/2.8 IS en mijn EF 100-400 f/4.5-5.6 voor portretten met een cropcamera. Binnen kan op 70mm nog net, voor 100mm heb ik eigenlijk niet genoeg afstand.
        Maar "poriënvreter"... Een en ander hangt ook af van je postprocessing, niet?

(voor dagelijks gebruik, met inbegrip van "groepsportretten binnen" zal ik dan weer mijn EF-s 17-55 f/2.8 IS nemen. )
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Het hangt natuurlijk ook af van of je een cropcamera, dan wel een full-frame gebruikt. Ik verkies op mijn Canon crop de EF 85mm f/1.8, en kan me voorstellen dat die lens het op een fullframe ook nog doet, maar een 100mm macro op crop? Ik zie voldoende het verschil tussen mijn EF 70-200 f/2.8 IS en mijn EF 100-400 f/4.5-5.6 voor portretten met een cropcamera. Binnen kan op 70mm nog net, voor 100mm heb ik eigenlijk niet genoeg afstand.
          Maar "poriënvreter"... Een en ander hangt ook af van je postprocessing, niet?

(voor dagelijks gebruik, met inbegrip van "groepsportretten binnen" zal ik dan weer mijn EF-s 17-55 f/2.8 IS nemen. )
          Wel ik hou het op zo weinig mogelijk postprocessing. Als de belichting goed zit is het voor mij OK. Wat verscherpen en eventueel een weinig contrast en klaar is kees voor mij althans. De foto's hierboven hebben niks meer gekregen.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

te scherp objectief dat is nieuw voor mij ?
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
              verbaasde mij ook...?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

opgelet : een 50mm mag dan wel op je crop een 80mm worden maar je krijgt NIET en ik herhaal NIET het zelfde beeld als een fullframe met lens op 80mm.
                Ik heb het hier niet over de DOF en dergelijke maar effectief het beeld. De vervormingsfactor blijft die van een 50mm opletten dus onder welke hoek je fotografeert of men kan plots een hele grote neus of oren of ...hebben
                www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  verbaasde mij ook...?
                  grt,bouk.
                  Er zijn natuurlijk mensen die niet kunnen relativeren of die het niet willen of kunnen begrijpen.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

snap het nog steeds niet, als ik naar een opticien ga voor een bril moet ik de volgende keer zeggen, iets minder scherp graag want ik zie alle pukkeltjes van mijn vrouw, dus liever iets onscherper graag.

Maar begrijp wel wat er gezegd wordt alleen klinkt het zo raar, te scherp, wat wel is dat een objectief met name sommige macroobjectieven een ietwat harde scherpte geven met veel contrast erin, dit is bv bij een 85 mm iets zachtere scherpte, met name bij de grotere openingen, doordat er een erg romige achtergrond is en vervaging geeft dit een zachter beeld.
                    Last edited by Closupshooter; 27 februari 2013, 12:22.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

snap het nog steeds niet, als ik naar een opticien ga voor een bril moet ik de volgende keer zeggen, iets minder scherp graag want ik zie alle pukkeltjes van mijn vrouw, dus liever iets onscherper graag.

Maar begrijp wel wat er gezegd wordt alleen klinkt het zo raar, te scherp, wat wel is dat een objectief met name sommige macroobjectieven een ietwat harde scherpte geven met veel contrast erin, dit is bv bij een 85 mm iets zachtere scherpte, met name bij de grotere openingen, doordat er een erg romige achtergrond is en vervaging geeft dit een zachter beeld.
                      te veel scherpte is nooit een probleem, tenzij je je foto's in JPG maakt en ze uit de camera gewoon aan je model geeft... de optimale scherpte bepaal je in de postprocessing.

echter... een echte portretlens zo als een 85mm of een 135mm hebben niet alleen een grotere diafragma opening, ze hebben tevens een mooie rustige bokeh. Een macro lens daarenboven stelt langzamer scherp en kan nog wel eens hunten...

portretje 85mm op F2.0
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Nog even verduidelijken dat ikzelf het niet had over "te scherp", maar wel om poriënvreter. Maar ik verstond wel waar MarkEL naartoe wou.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

ontopic, indien TS nog open staat voor suggesties: Ik heb zowel 50 f1.8, 135 f2 en 85 f1.8 gehad en moest ik 1000 euro te spenderen hebben dan zou ik zeker weer een 70-200 f2.8 kopen. Tweedehands heb je die zeker voor dat geld. Ik heb het dan wel over buitenportretten. Die witte toeter heb ik altijd bij op 1 van mijn 2 camera's (de andere zou dan 35mm f1.4 of 24-105mm zijn, afhankelijk van licht). Zelfs met 85mm zou ik de hele tijd op en af moeten lopen omdat mijn mens niet in mijn zoeker past; MAar dat is iets wat je zelf moet weten natuurlijk. Moest je zin hebben in veel DoF-opgeleukte portretten dan is de 1.8 natuurlijk wel leuker.
                          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Working...
                          X