Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens?

    Hallo

    Ik ben op zoek naar een degelijke macrolens. Macrofotografie spreekt mij sterk aan maar op dit moment heb ik nog geen macrolens. Ik heb een nikon D3000 maar overweeg sterk om over te stappen naar de nikon D7000 omdat ik toch bijna "uitgekeken" ben op mijn D3000... Hebben jullie suggesties voor macrolenzen? Het moet natuurlijk niet dé toplens zijn, gewoon een degelijke lens waar je mooie macrofoto's mee kan nemen. Het zou ook een lens moeten zijn waarmee ik niet al te dicht bij het onderwerp hoef te komen, kwestie van de beestjes niet af te schrikken... of kies ik daarom net beter wel voor een toplens? Iemand tips?

    Alvast een dikke merci!

    Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

  • #2
    Re: Macrolens?

    ALs je niet te dicht wilt komen lijkt de beste keuze mij een 150 of 180mm
    Alhoewel deze wel iets moeilijker zijn om mee te leren werken als je nog geen ervaring hebt met macro.
    Welk merk etc laat ik in het midden aangezien ik geen kennis van nikon heb
    Gijs
    http://gijscollet.wix.com/photography

    Comment


    • #3
      Zoals gezegd is een 150 of langer heel geschikt. Ikzelf gebruik de Sigma 150/2.8 niet gestabiliseerd (oud model), geweldig scherp glas. Daarnaast heb ik de Tamron 60/2.0, een heel makkelijk lensje, compact en licht, niet duur. Je moet evenwel erg dichtbij komen om je 1:1 vergroting te krijgen.
      Nikon heeft nog een 40mm, waar ik geen ervaring mee heb, maar het is nog korter, en zul je dus nog dichter moeten werken.
      Tussenin heb je de 90 of 105 (groot aanbod in verschillende merken). Dit is niet een "noch vlees, noch vis" lengte, gewoon ertussenin. Waar je je goed mee voelt, daar moet je voor gaan. En het hangt natuurlijk af van je onderwerpen. Bloemen en muntstukken lopen niet weg van een 60mm die je vlak voor ze houdt, een insect heeft het daar wat moeilijker mee.
      Het belang van stabilisatie is minder dan bij andere vormen van fotografie, omdat je ook wat naar voor en naar achter wiebelt, en het komt er bij macro op mm aan. Met insecten zul je sowieso een korte sluitertijd gebruiken (en evtl flitsen). Je kunt dus zonder veel schuldgevoel een ouder model zonder stab kopen voor veel minder geld (mijn 150 heb ik 430 euro betaald)
      NB: ik werk ook met een D7000, komend van een D40, waar ik nog niet op uitgekeken ben. Maar ik heb de D7000 gekocht met het idee dat dit een echte pussy magnet zou zijn. Niet dus...


      Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens?

        Oorspronkelijk geplaatst door Hypnosia Bekijk bericht
        ALs je niet te dicht wilt komen lijkt de beste keuze mij een 150 of 180mm
        Alhoewel deze wel iets moeilijker zijn om mee te leren werken als je nog geen ervaring hebt met macro.
        Welk merk etc laat ik in het midden aangezien ik geen kennis van nikon heb
        Gijs
        In welke zin moeilijker om mee te werken?
        Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens?

          Nog kritischer qua schertediepte: lees nog minder bij een groot diafragma, waardoor je onderwerp quasi parallel met je lens moet zitten om het helemaal scherp te krijgen.

          Ik heb zelf een 180mm Sigma, en ik begreep onmiddellijk wat bedoeld werd.

          Groetjes

          Riho
          Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
          Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens?

            Ah ja? Een langere macrolens heeft nochtans bij zelfde diafragma en vergroting een grotere scherptediepte dan een korte macrolens.
            Langere macrolenzen zijn in principe gewoon makkelijker om mee te werken. Als je een statief gebruikt tenminste.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens?

              Dan heb ik het mss verkeerd geinterpreteerd, dacht dat ergens gelezen te hebben
              Mijn fout! Maar in dat geval nog meer reden om voor een 150 of 180mm te gaan
              Gijs
              http://gijscollet.wix.com/photography

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens?

                Alvast bedankt allemaal voor de info. Ik heb met jullie tips hier eens wat verder op het forum rond gezocht, en de Sigma 150mm F2.8 IF EX APO DG OS HSM lijkt me wel wat! Nu misschien een heel domme vraag, maar past de nikon-versie dan wel op mijn D3000? Ik dacht van wel maar voor alle zekerheid En wat ik hier nog lees is dat een statief wel aan te raden is? Hier bepaalde suggesties voor?

                Dikke merci alvast!

                Groetjes
                Roeliee
                Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  Ah ja? Een langere macrolens heeft nochtans bij zelfde diafragma en vergroting een grotere scherptediepte dan een korte macrolens.
                  Langere macrolenzen zijn in principe gewoon makkelijker om mee te werken. Als je een statief gebruikt tenminste.
                  Ik begrijp nog altijd niet waarom, maar in de praktijk klopt dit.

                  Ik heb zoals mnoach ook m'n 100mm vervangen door een 180 en een 60.
                  Je kan bij volle zon vlinders en libellen met wat armen en benentechniek uit de hand fotograferen, ook met een 180, maar als het licht minder wordt gaat dat zo snel dat je met de max 2 stops die je met stabilisatie zou winnen niet zoveel bent.
                  En als een Sigma 180 met OS bijna dubbel zoveel weegt (om over de prijs te zwijgen), heb ik mijn twijfels of je met veel meer goede fotos "voor de voet" naar huis gaat komen.
                  Ik kijk uit naar meer tijd en veel mooie morgens om rustig ergens m'n statief neer te zetten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
                    Alvast bedankt allemaal voor de info. Ik heb met jullie tips hier eens wat verder op het forum rond gezocht, en de Sigma 150mm F2.8 IF EX APO DG OS HSM lijkt me wel wat! Nu misschien een heel domme vraag, maar past de nikon-versie dan wel op mijn D3000? Ik dacht van wel maar voor alle zekerheid En wat ik hier nog lees is dat een statief wel aan te raden is? Hier bepaalde suggesties voor?

                    Dikke merci alvast!

                    Groetjes
                    Roeliee
                    Iemand?
                    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
                      Iemand?
                      welke informatie ontbreekt je nog?
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        welke informatie ontbreekt je nog?
                        Of die lens (Sigma 150mm F2.8 IF EX APO DG OS HSM) wel op mijn D3000 past? Of is het een lens voor enkel FX-formaat? Ik heb het al proberen om te zoeken, maar mn theoretisch kennis reikt bijlange zover nog niet
                        Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrolens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
                          Of die lens (Sigma 150mm F2.8 IF EX APO DG OS HSM) wel op mijn D3000 past? Of is het een lens voor enkel FX-formaat? Ik heb het al proberen om te zoeken, maar mn theoretisch kennis reikt bijlange zover nog niet
                          hsm betekent dat er bij Sigma een motor in zit... dus werkt op jouw toestel...

                          alle lenzen die op FX werken werken ook op DX... 't is omgekeerd dat het een probleem kan zijn... dus ja! 't werkt prima op jouw toestel... ik heb 'm zelf ook en gebruik hem op D700 en D300
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrolens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            hsm betekent dat er bij Sigma een motor in zit... dus werkt op jouw toestel...

                            alle lenzen die op FX werken werken ook op DX... 't is omgekeerd dat het een probleem kan zijn... dus ja! 't werkt prima op jouw toestel... ik heb 'm zelf ook en gebruik hem op D700 en D300
                            Super! Dat wou ik nu weten! Content van die lens?
                            Merci
                            Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                            Comment

                            Working...
                            X