Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Objectieven

Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
    Straatfotografie: 35mm F2 (bekijk zeker ook eens de 28mm F1.8 en de sigma 30mm F1.4)
    85mm is nogal lang, kan goed zijn als je wat meer stiekeme paparazzi wilt spelen.
    Paparazzi of voyeur, het is eigen aan straatfotografie. Je probeert de mensen
    te trekken op een onbewaakt moment. En daar is 85 mm een prima afstand
    voor. Bovendien heeft niet iedereen het lef om iemand een camera onder zijn
    neus te duwen. Bovendien gaat er veel spontaniteit verloren van zodra je met
    de camera opvallend verschijnt. Neen, beide lenzen hebben zo hun voordelen.
    En dan maakt het me echt geen zier uit dat al die beroemde straatfotografen
    bij voorkeur met een 35 mm fotografeerden. Want één ding leert de straat en
    dat is: ieder voor zich. Op eigen wijze. Onverzettelijk en dikkoppig. En liefst met
    wat plezier en amusement. We leven maar ééns. Voor altijd.

Comment

Daar geef ik gelijk aan, zelf wil ik ook de spontaanheid van de mensen zien en niet het geforceerde.
      ik denk dat ik de 85mm zal aanschaffen binnenkort

thx

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
      Paparazzi of voyeur, het is eigen aan straatfotografie. Je probeert de mensen
      te trekken op een onbewaakt moment. En daar is 85 mm een prima afstand
      voor. Bovendien heeft niet iedereen het lef om iemand een camera onder zijn
      neus te duwen. Bovendien gaat er veel spontaniteit verloren van zodra je met
      de camera opvallend verschijnt. Neen, beide lenzen hebben zo hun voordelen.
      En dan maakt het me echt geen zier uit dat al die beroemde straatfotografen
      bij voorkeur met een 35 mm fotografeerden. Want één ding leert de straat en
      dat is: ieder voor zich. Op eigen wijze. Onverzettelijk en dikkoppig. En liefst met
      wat plezier en amusement. We leven maar ééns. Voor altijd.
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
        Daar geef ik gelijk aan, zelf wil ik ook de spontaanheid van de mensen zien en niet het geforceerde.
        ik denk dat ik de 85mm zal aanschaffen binnenkort

thx
        Als je foto’s niet goed genoeg zijn, sta je er niet dicht genoeg op. (Robert Capa)

Behalve voor portretten waar je het beeld wat platter wilt is een telelens er alleen maar voor die situaties waar je niet dichtbij genoeg kan komen. Een teleobjectief is slechts in zeldzame gevallen een beter objectief dan de kleinere broertjes en zusjes. Als de beperkingen van een telelens er dan voor zorgen dat een foto niet goed is ben je inderdaad niet genoeg dichtbij.

Minder technisch is de uitspraak er ook een die een voorkeur uitspreekt voor het dramatische perspectief bovenop de actie. Bijvoorbeeld, de gemiddelde sportfoto uit de krant is behoorlijk saai en de actie is vrij kil in beeld gebracht.

Meer figuurlijk gaat de uitspraak ook over de betrokkenheid van de fotograaf in het onderwerp dat wordt afgebeeld. Mensen die meer “bovenop” hun onderwerp zitten en alle subtiliteiten ervan doorgronden kunnen daardoor tot een betere foto komen.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          Als je foto’s niet goed genoeg zijn, sta je er niet dicht genoeg op. (Robert Capa)
          Mooi. Zeker weten. En me maar al te bekend. Maar ik geloof er niet in.
          We leven in een andere tijd, met andere zeden. Zijn je foto's nu niet
          goed genoeg, dan sta je er te dicht op, want dan krijg je een mime spel.

Comment

Ik heb niet veel ervaring met straatfotografie maar ben zelf al wat langer aan het rondkijken voor een lens voor sportfotografie (indoor volleybal). Aangezien een 70-200 lens nog wat buiten budget ligt wordt ook vaak de canon 85mm 1.8 aangewezen aangezien deze lichtsterk is en zeer snel focust. Wellicht dat je dit in jou verhaal kunt meenemen aangezien je deze lens dan in beginsel voor zowel straatfotografie als sportfotografie kunt gebruiken.

Comment

Working...
            X