Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D90, 50mm lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon D90, 50mm lens

hallo bd'rs

ik heb wat kleine vraagjes waar al veel vragen over zijn gesteld maar ik snap het eigenlijk nog steeds niet na alles wat ik al gelezen heb...

als ik het goed begrepen heb is mijn nikon D90 een cropcamera, dus moet ik al mijn mm maal 1,5 doen? dus is mn kitlens (een 18-70) eigelijk een 27-105mm?
    ik zou graag een 50mm kopen, maar dit wordt dat 75mm, dus m.a.w. kan ik beter een 35mm kopen zodat ik uitkom op 52,5mm.
    de 1.8f heb ik al besloten, maar dan zit ik nog met het probleem van AF-S en DX, wat is het verschil nu?
    Kan ik alleen lenzen kopen met AF-S voor mn nikon D90 en wat doet die DX?

de lenzen:

AF-S DX nikkor 35mm f/1,8 (179euro)
    AF Nikkor 50mm f/1,8 (130euro)
    Nikkor AF-S 50mm F1.8 G (189euro)

mvg Réno

Nikon D90, Canon G7x macro 105mm, Nikon 18-70mm, Sigma 70-200mm, 35mm 1.8f, SB-700
    www.rvefotosite.be

Re: nikon D90, 50mm lens

DX betekent enkel voor crop camera, kan je dus niet op full frame gebruiken. AF-S (auto focus servo) betekent dat de lens een ingebouwde focus motor heeft.
    De lens van €130 is een AF-D, en heeft dus geen interne focus motor, en diafragma kan op de lens aangepast worden.

De nikon d90 heeft een ingebouwde focus motor dacht ik, dus je kan beide 50mm's gebruiken.
    De 50mm G zou een iets snellere focus hebben.
    Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
    Panasonic GH3 met 14-140

Comment

Beide 50mm's werken op de fullframe. Als je de lens nieuw koopt zou ik toch de nieuwere AF-S versie kopen. Die is iets beter, en je krijgt ook een zonnekap erbij.
      2de hands vind je de oudere AF-D versie wat meer.

Ik begrijp niet goed waarom je vraagt of je 35mm of 50mm moet kopen ? Wat maakt het uit wat de overeenkomstige lengte is op crop in vergelijking met fullframe ?
      Een 50mm is een 50mm lens. Die wordt geen 75mm lens op je crop camera.
      Het verschil is, dat een foto gemaakt met een cropcamera op 35mm, ongeveer gelijk is aan een foto gemaakt met een fullframe op 50mm.
      Je maakt het moeilijker dan het is.

Ga naar buiten en zet je 18-70 lens op 35mm en blijf eraf. Neem foto's.
      Zet nu je lens op 50mm en blijf eraf. Neem foto's.

Kijk nu wat je beter vond. 35mm of 50mm.
      Koop die lens ...

Klaar is reno
      Last edited by Eanx; 2 januari 2013, 12:28.
      Nikon shooter - Samyang fan

Comment

op een D90 (DX toestel) kan je alle lenzen gebruiken... zowel DX lenzen als non-DX lenzen, zowel AF-S als AF of AF-D

op FX (fullframe) wordt 50mm beschouwd als standaard lensje, op DX (crop) wordt 35mm beschouwd als standaard lensje...

persoonlijk gebruik ik liever een 35mm lensje op DX (crop) dan een 50mm lensje
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door reno Bekijk bericht
          hallo bd'rs

ik heb wat kleine vraagjes waar al veel vragen over zijn gesteld maar ik snap het eigenlijk nog steeds niet na alles wat ik al gelezen heb...

als ik het goed begrepen heb is mijn nikon D90 een cropcamera, dus moet ik al mijn mm maal 1,5 doen? dus is mn kitlens (een 18-70) eigelijk een 27-105mm?
          ik zou graag een 50mm kopen, maar dit wordt dat 75mm, dus m.a.w. kan ik beter een 35mm kopen zodat ik uitkom op 52,5mm.
          de 1.8f heb ik al besloten, maar dan zit ik nog met het probleem van AF-S en DX, wat is het verschil nu?
          Kan ik alleen lenzen kopen met AF-S voor mn nikon D90 en wat doet die DX?

de lenzen:

AF-S DX nikkor 35mm f/1,8 (179euro)
          AF Nikkor 50mm f/1,8 (130euro)
          Nikkor AF-S 50mm F1.8 G (189euro)

mvg Réno

I.v.m. de cropfactor ben je helemaal mee

Ik weet niet waarvoor je de prime wil bijkopen maar als algemene lichtsterke prime vond ik persoonlijk ook de 35mm leuker op mijn crop.

Een 50mm vond ik persoonlijk niet handig wegens te lang om allround te zijn , ook niet als portretlens, daar was ze dan weer te kort voor.

Die 35mm word veel te koop aangeboden en is meestal erg weinig gebruikt, dus daar kan je wat besparen.

Als je eventueel achteraf ook nog een 50mm overweegt zou ik je de af-s versie aanraden, ik heb ondertussen alle 50mm's gehad en die is prijs/kwaliteit niet te kloppen.

hij is misschien iets sneller qua AF maar is vooral scherper op f1.8 en heeft een mooiere bokeh.
          D800 en een goed glasservies

Comment

ik maakte het inderdaad veel moeilijker dan het eigenlijk is
            de maal 1,5 is dus gewoon te vergelijking voor een fullframe...
            ik heb juist zoals gezegd eens een paar foto's gemaakt op 50 mm en 35 mm, en op de 35mm vindt ik toch het prettigste om mee te werken.
            ik ga dan eens een AF-S DX nikkor 35mm f/1,8 bestellen voordat ik nog meer ga twijfelen, en het (weer) moeilijker ga maken dan het eigenlijk is...

Allemaal bedankt! Nu snap ik het weer, en weet ik zeker dat ik het juist heb begrepen!

mvg Reno

Nikon D90, Canon G7x macro 105mm, Nikon 18-70mm, Sigma 70-200mm, 35mm 1.8f, SB-700
            www.rvefotosite.be

Comment

Working...
            X