Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 12-24 F4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tokina 12-24 F4

Oorspronkelijk geplaatst door Nimbus Bekijk bericht
    Ik heb de Tokina 12-24 F4 (geen fulframe) ook gehad vroeger en de lens was niet zo scherp en had last van Paarse randjes of 'purple fringing.
    Dus er zijn ook slechtere exemplaren in omloop....het is maar dat je het weet. Ik heb dan maar de Nikon 14-24 F2.8 (wel fulframe) gekocht en die heeft zo iets niet. Maar nu zit ik weer in een andere prijsklasse
    ja iidd alle waar naar zijn geld natuurlijk

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
    Juist, ja....

@TS: wees gerust, die 12-24 is een prachtobjectief. Ik heb daar alleen maar positieve ervaringen mee.

Groeten,
    Geert
    bedankt voor jullie reactie allemaal

Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
    Mooi om te weten dat jullie er tevreden over deze lens zijn

Lol dat probleem kennen we allemaal volgens mij

Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
    Ook gehad, zeer tevreden van, tot die fameuze error 99 opkwam.
    Eerst kon ik ze nog gedeeltelijk gebruiken, maar op het laatst helemaal niks meer.

Het schijnt dat het euvel zich vooral voordoet op de oudere exemplaren...
    Heb ze laatst vanop een afstand in de vuilcontainer gemikt, spijtig!
    '
    konden ze ook niet gerepareers worden dan

Comment

Ik heb de Tokina 12-24 F4 (geen fulframe) ook gehad vroeger en de lens was niet zo scherp en had last van Paarse randjes of 'purple fringing.
      Dus er zijn ook slechtere exemplaren in omloop....het is maar dat je het weet. Ik heb dan maar de Nikon 14-24 F2.8 (wel fulframe) gekocht en die heeft zo iets niet. Maar nu zit ik weer in een andere prijsklasse
      Wat die CA betreft, dat is waar. Maar dan enkel in zeer specifieke omstandigheden, en dan moet je nog serieus pixelpeepen. Maar ik fotografeer steeds in RAW en dan is dat in feite geen probleem. Duurt zowat een secondje om dat op te lossen.

Dat "niet zo scherp" zijn (je schrijft niet dat het onscherp is) is dat dan in het centrum of in de uiterste hoeken? Belangrijk verschil me dunkt.

Groeten,
      Geert

Comment

Dat "niet zo scherp" zijn (je schrijft niet dat het onscherp is) is dat dan in het centrum of in de uiterste hoeken? Belangrijk verschil me dunkt.
        Ik vergelijk gewoon de lens met mijn andere Nikon Lenzen. De foto toont scherp maar als je gaat inzomen...bv je wilt een uitsnede maken dan is het juist te soft. Mijn Nikon 14-24 heeft dit probleem niet. Maar laat ik het zo zeggen als je niet gaat pixelpiepen is alles OK. Maar voor mij voldeed ze niet..lens is ook aan de trage kant (geen snelle AF motor)
        2 x Nikon Z6 met wat glas
        www.janvanginkel.be

Comment

Ik vergelijk gewoon de lens met mijn andere Nikon Lenzen. De foto toont scherp maar als je gaat inzomen...bv je wilt een uitsnede maken dan is het juist te soft. Mijn Nikon 14-24 heeft dit probleem niet. Maar laat ik het zo zeggen als je niet gaat pixelpiepen is alles OK. Maar voor mij voldeed ze niet..lens is ook aan de trage kant (geen snelle AF motor)
          Ik geef je gelijk hoor, en je opmerkingen zijn zeker terecht. Maar je moet alles wel in zijn (prijs)context plaatsen. Jouw Nikon kost momenteel bij het Konijn 1579 euro, terwijl de tokina 549 euro kost. Het is logisch dat deze 1000 euro verschil zich vertaalt in een betere kwaliteit. De vraag is alleen of dit kwaliteitsverschil voor de TS die 1000 euro waard is. In zijn prijsklasse is die Tokina zeker een juiste aankoop. Althans, dat is mijn mening en ervaring.

Groeten,
          Geert

Comment

Ik heb momenteel een [DX Camera], als ik in de toekomst [FX Camera] aanschaf.
            Dan wil ik ook al over objectieven beschikken. zodat ik niet gelijk in het diepe val.

Comment

Begrijpelijk. Je gaat alleen geen fullframe ultrawide lens vinden voor DX.
              Een nikon 14-24/2.8 is een fullframe lens, maar 14mm is op DX geen ultrawide.

Op alle andere lengtes is er gern probleem om een fullframe equivalent te vinden.
              Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                Begrijpelijk. Je gaat alleen geen fullframe ultrawide lens vinden voor DX.
                Een nikon 14-24/2.8 is een fullframe lens, maar 14mm is op DX geen ultrawide.

Op alle andere lengtes is er gern probleem om een fullframe equivalent te vinden.
                Hartstikke bedankt ik denk dat het verstandig is om dingen tegen over elkaar weg te strepen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht

'
                  konden ze ook niet gerepareers worden dan
                  Eerst kon ik ze nog gedeeltelijk gebruiken, maar op het laatst helemaal niks meer.

De reparatieprijs is heel hoog in vergelijking met de aankoopprijs, en na het kopen van mijn Canon deed het ook deugd om die lens in de container te kieperen: ik wou ze niet tweedehands verpatsen aan iemand die er dan achteraf problemen mee zou hebben.
                  Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

De reparatieprijs is heel hoog in vergelijking met de aankoopprijs, en na het kopen van mijn Canon deed het ook deugd om die lens in de container te kieperen: ik wou ze niet tweedehands verpatsen aan iemand die er dan achteraf problemen mee zou hebben.
                    Dan had ik ze ook in de container gekieperd.

Vriendelijk groet ,
                    Jessey

Comment

Error 99 was inderdaad probleem bij de eerste type van deze lens. Ik heb het ook na 5 jaar gehad en het werd voor 180 euro gemaakt. Lens doet het weer prima. Ik geloof dat type II minder last van heeft.

Voor de prijs is deze een prachtige lens. Het heeft wel wat last van purple fringing, maar dat is softwarematig op te lossen.
                      vriendelijke groeten, Helen
                      Updated WWW.HELENICA.NL
                      ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Ik heb mezelf een nikkor 28mm 1:1.8 G N cadeau gedaan

Vriendelijk groet ,
                        Jessey

Comment

Gefeliciteerd met de aankoop !

Maar euhm ... dat is toch geen groothoek
                          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Working...
                          X