Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Allrounder?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Allrounder?

Hallo iedereen,

Graag zou ik een 'allround' lens willen hebben waarmee ik kan gaan rondstappen en weinig van lens moet wisselen.
    Dit uitsluitend om lange tochten te maken en met zo weinig mogelijk gerief te moeten sleuren. (ik kan een 55-300 meenemen in de rugzak maar die gebruik ik uit ervaring slechts enkele keren terwijl de 28-85 de 'rondloop'lens is.
    Zal voornamelijk gebruikt worden voor architectuur in de steden, en natuur/landschappen...

Ik heb een nikon af 28-85 (http://www.kenrockwell.com/nikon/2885af.htm) en dit vind ik een leuk lensje.
    Ik vroeg me af of deze lens qua kwaliteit in orde is voor dit soort tochtjes? Iemand ervaringen met deze lens?

Is het misschien een idee om bv. de 16 85 afs aan te schaffen? (of een andere lens).
    Met een beetje zoeken kan je veel vinden over de 18-200(250...) van nikon en andere merken. Maar hier zijn evenveel pro's als contra's aan verbonden volgens de vele, vele meningen.

Alle hulp, meningen en ervaringen zijn welkom!

Alvast prettig kerstfeest en een voorspoedig nieuw jaar toegewenst!
    Last edited by BramDR; 22 december 2012, 14:33.

Re: Allrounder?

Voor architectuur en landschappen denk ik dat de 16-85 beter zal zijn, aangezien deze ook een wijde kant heeft.
    18-200: Zeer handig (slechts 1 lens nodig), maar lagere kwaliteit (scherpte, vervorming, vignetering,...).

Comment

Ik heb de 16-85VR en deze lens is ondanks de kostprijs een echte aanrader..;staat er dikwijls op bij mij en is ook in combinatie met mijn 70-300VR mijn vaste reislens.
      Scherp op alle bereik en een mooie groothoek en redelijke tele genoeg voor de meeste omstandigheden op reis. Is niet zo lichtsterk maar dat is geen bezwaar voor mij.

Grtz

Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

een 18-300??

Comment

De 18 300 is nog zwaarder en ik denk net zoals de 18-200 minder van kwaliteit. enige 'grote' voordeel is zoombereik denk ik.

Zijn er nog andere interessante lenzen zoals de 16-85 die vergelijkbaar zijn van kwaliteit?

Comment

Deze sigma is mischien ook iets voor u.

Maar de Nikon 16-85VR is scherper zegt men.

grtz

Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Zelf heb ik ook de 28-85, maar die is toch echt van een andere generatie dan de Sigma 17-70 of de Nikon 16-85.
              De 17-70 heb ik sinds dit voorjaar, en ben er zeer tevreden over.
              Voordat ik tot aankoop ben overgegaan een tijd getwijfeld tussen voornoemde objectieven + de tamron 17-50.
              Tamron is qua beeldkwaliteit prima, maar toch iets teveel gelezen over maandagmorgenexemplaren.
              Dus werd de keus beperkt tussen de Sigma en de Nikon.
              Beeld- en bouwkwaliteit verschillen niet veel, maar wel de prijs. En omdat mijn zoon de 16-85 heeft weet ik dus gewoon dat deze lenzen niet voor elkaar onderdoen.
              Dus een Sigma gekocht, en wat denk je: Een maandagochtendmodel met gigantische back-focus.
              De volgende dag om een andere gereden, en dat was gelukkig wel een goede.
              Maar dit schijnt tegenwoordig bij alle merken voor te komen. Ze moesten zich schamen ,vind ik.
              Als je voorbeeldfoto's wilt zien, kijk maar eens naar mij foto's vanaf ca. mei. Daarvoor deed ik hetzelfde met de 28-85. Maar de eerlijkheid gebied wel om te zeggen, dat ik zelf ook behoorlijk "gegroeid" ben.
              Ik hoop dat ik je wat geholpen heb. Veel succes met je beslissing.
              Zelf kijk ik vaak naar Deze site. ZEEEER uitgebreide en vergelijkende tests.
              Groeten,
              Johan
              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Het verschil tussen de nikon 16-85 en de 18-105 is precies niet zo heel groot als ik mij baseer op de Dxomark score...
                Beide scoren met een D90 even hoog, of zie ik iets over het hoofd?

Is het misschien interessant om een 18-105 (ipv 16-85) te kopen en dan met het uitgespaarde budget op zoek naar een groothoek (eventueel 2ehands)?
                Natuurlijk wel extra gewicht.
                Hoeveel je ook zoek naar het 16-85 en het 18-105 verschil, ik vind evenveel pro's als contra's dus hier ben ik niets mee...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                  Graag zou ik een 'allround' lens willen hebben waarmee ik kan gaan rondstappen en weinig van lens moet wisselen.
                  Één 35 1.8 DX op je camera en je hebt nooit meer te wisselen(als je er neu=iet meer mee neemt).
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

de 35 heb ik en die gaat waarschijnlijk wel mee. maar de 'beetje' zoom is echt wel handig omdat je qua beweging soms erg beperkt bent...
                    Ideeën zijn altijd welkom!

Comment

Working...
                    X