Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bynolyt lens2scope

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bynolyt lens2scope

Ik was wat info over verrekijkers aan het opzoeken toen ik de Bynolyt lens2scope tegen kwam.

"... De Lens2scope maakt in een handomdraai een hoogwaardige telescoop van uw telelens ..."

Even zoeken laat zien dat het item hier al eens ter sprake is geweest. Zijn er ondertussen al meer ervaringen, goede of slechte, met de lens2scope? In combinatie met welke lenzen? Beeldkwaliteit, gezichtsveld, ...?

Ik dacht meteen aan een combinatie met de Sigma 50-500, maar ik kwam op het net ondermeer dit tegen:

http://alpenglow.info/2011/07/17/rev...and-a-warning/

Het spreekt vanzelf dat ik zoiets niet aan de hand wil hebben!

Mvg,
    KoRi.
    --

Re: Bynolyt lens2scope

Ik heb de indruk dat deze gewoon niet voorzichtig genoeg geweest is... Het lijkt mij wel een interessant product en hij is blijkbaar tevreden over de beeldkwaliteit ook

Overigens zien mijn contacten op de lens er totaal anders uit, veel minder kwetsbaar, vlak en helemaal metaal. ik ga ervan uit dat deze man Nikon heeft en ik heb Canon.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
      Ik heb de indruk dat deze gewoon niet voorzichtig genoeg geweest is...
      Ik denk (hoop) dat we hier van uit mogen gaan.

Het lijkt mij wel een interessant product en hij is blijkbaar tevreden over de beeldkwaliteit ook
      Optische kwaliteit lijkt inderdaad ok volgens diverse bronnen. Zou vergelijkbaar zijn met een echte telescoop. Wel zou de scherptediepte kleiner zijn dan bij een normale scoop en ik vraag me dan ook af of scherpstellen nog goed te doen is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KoRi Bekijk bericht
        Ik denk (hoop) dat we hier van uit mogen gaan.

Optische kwaliteit lijkt inderdaad ok volgens diverse bronnen. Zou vergelijkbaar zijn met een echte telescoop. Wel zou de scherptediepte kleiner zijn dan bij een normale scoop en ik vraag me dan ook af of scherpstellen nog goed te doen is?
        Ik heb er ook wat onderzoek naar gedaan, omdat ik die eventueel zou willen gebruiken met mijn 120-300, al dan niet met 1.4 of 2.0 teleconverter. De scherptediepte lijkt mij niet zo'n hindernis omdat je dit voornamelijk gaat gebruiken met onderwerpen die ver van je gelegen zijn, neem ik aan. Bvb een reiger die aan de overkant van het meer zit. Door de grote afstand, zal je dof meer dan groot genoeg zijn denk ik om gemakkelijk scherp te stellen. Daarnaast is het op statief te gebruiken, uit de hand zonder OS is dat niet zo gemakkelijk lijkt mij, dus dan heb je tijd genoeg om scherp te stellen.

De beeldkwaliteit hangt sterk af van op welke lens je ze zet natuurlijk. Ik las dat deze geoptimaliseerd was voor objectieven op f/4, wat natuurlijk niet wilt zeggen dan het niet werkt met een kleiner diafragma. Ik ken te weinig van de 50-500 om te zeggen of dat goed beeld gaat geven. Ik heb de lens2scope ook zelf nooit in handen gehad. Mss onder de kerstboom?
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ik heb wel eentje gehad, goed product!
          Werkt met alle lenzen, eender welke F-waarde, maar het verschil in heldere zoeker is wel opmerkelijk...
          Zoeker is niet erg groot en de kleinste beweging (zelfs op statief) resulteert in enorme vergrotingen (ik geloof dat het oculair nog eens X10 deed)...dus heb deze van de hand gedaan, net iets te onpraktisch naar mijn zin

Kwaliteit optisch is prima! Toplenzen of middelmatige lenzen, je kan toch niet pixelpeepen waardoor de zoeker altijd scherp is, zelfs met "mindere" lenzen...

Comment

Bedankt voor de reactie.

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
            Zoeker is niet erg groot ...
            De exit-pupil diameter zou 2,5mm bedragen, onafhankelijk van de vergroting. Bij een 'echte' scoop varieert de exit-pupil met de vergroting en bij bijvoorbeeld de nieuwe Swarovski ATX 85 valt deze tussen de 1,4 en 3,4mm. Dan doet de lens2scope het lang niet slecht, lijkt me!

... de kleinste beweging (zelfs op statief) resulteert in enorme vergrotingen ...
            Ik neem aan dat dat voor alle telescopen geldt. Een grote vergroting is net de bedoeling, toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KoRi Bekijk bericht
              Bedankt voor de reactie.

De exit-pupil diameter zou 2,5mm bedragen, onafhankelijk van de vergroting. Bij een 'echte' scoop varieert de exit-pupil met de vergroting en bij bijvoorbeeld de nieuwe Swarovski ATX 85 valt deze tussen de 1,4 en 3,4mm. Dan doet de lens2scope het lang niet slecht, lijkt me!

Ik neem aan dat dat voor alle telescopen geldt. Een grote vergroting is net de bedoeling, toch?
              Uiteraard is de grote vergroting net de bedoeling, maar een super statief en mm-werk bij het scherpstellen maakt het voor mij een stuk minder plezierig
              Maar het is een uitstekend product!

Comment

Uiteraard is de grote vergroting net de bedoeling, maar een super statief en mm-werk bij het scherpstellen maakt het voor mij een stuk minder plezierig
                Maar het is een uitstekend product!
                Mag ik de volgende vraag stellen: ik kom in de kijkhut (die van jaar tot jaar verder van de dieren verwijderd ligt ) en ik heb m'n 7D bij met de 400mm 5.6.
                Ga ik meer van de zeldzame vogel aan de andere kant van de plas zien met deze lensscope dan door mijn camera of door achteraf in te zoomen op het display ?

Comment

Dat is een moeilijke Met inzoomen op het scherm veronderstel ik dat je tot 100% bedoelt.
                  Heb de lens2scope niet meer, dus kan niet onmiddellijk vergelijken, maar de vergroting is echt, echt spectaculair!

Ik ben geneigd te zeggen van wel...! Voordeel is natuurlijk ook dat je niet eerst een foto moet nemen é

Comment

Dat is een moeilijke Met inzoomen op het scherm veronderstel ik dat je tot 100% bedoelt.
                    Heb de lens2scope niet meer, dus kan niet onmiddellijk vergelijken, maar de vergroting is echt, echt spectaculair!

Ik ben geneigd te zeggen van wel...! Voordeel is natuurlijk ook dat je niet eerst een foto moet nemen é
                    Klopt, maar nadeel is dan weer wel dat je eerst je body eraf moet doen om de lens2scope erop te zetten

Comment

Klopt, maar nadeel is dan weer wel dat je eerst je body eraf moet doen om de lens2scope erop te zetten
                      Dat is snel gebeurd als de lens op statief staat.

Uit de hand heb ik de indruk dat mijn croptoestel met een 400mm evenveel detail ziet als mijn ogen door een goede 10x42 kijker.
                      Beide ongeveer 10 maal dus.

Hoeveel vergroot het oculair van de Lens2scope ?
                      Als de totale vergroting gelijk is aan bv een 40x scope, zijn mijn ogen dan 4x beter dan de sensor van mijn camera, of is het objectief van een echte scope 4x beter dan een telelens van vergelijkbare prijs ?

Comment

Ik heb de Lens2Scope, met Kenko label, recht model.
                        Ik vind dit een erg geslaagd en kwalitatief hoogstaand product. Het beeld is helder, de vergroting is 1/10de van de brandpuntsafstand (dus een 50mm lens geeft een vergroting van 5x)
                        Als je er een macrolens aanhangt, krijg je op de kortste scherpstelafstand een "microscoop" met een vergroting van 25x. Gebruik dan een statiefje boven een tafel of zo.
                        Ik gebruik de adapter bij natuur- en andere telefotografie, met een kortere lens dan die op de camera, 150-500mm op de camera, 70-200 op de lens2scope. Of 70-200 op de body en 17-70 op de scope. Werkt perfect, zeker als je met een tweede (licht) statief werkt.

Wat ik ook belangrijk vind, is dat dit ding compact en licht is, past in een vestzak of fototas. De statiefbevestiging is niet erg zwaar uitgevoerd, maar volstaat voor kortere lenzen. Langere lenzen (150 macro, 70-200 en groter) hebben een gondel, dus geen probleem. Ik heb mijn 800mm spiegel met zonnekap (niet erg lang, 25cm met kap, maar toch iets meer dan een kilo) al op de L2S gemonteerd, de statiefbevestiging voldoet. Je kunt die ook demonteren, mocht hij in de weg staan. Het hoesje is ook goed gemaakt.
                        Last edited by mnoach; 4 december 2012, 13:44. Reden: Extra paragraaf
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ik heb zopas de Kenko (hoek)versie toegekregen (zelfde als Bynolyt, minder dan 100 EUR bij amazon.co.uk) en ben zeer aangenaam verrast.

Getest met de 180 macro, 400 5.6 en 100-400, ook met 1.4 extender nog een zuiver beeld (2.0 = 80x is er een beetje over).
                          Zeer goede scherpte, voldoende lichtsterk en geen kleurranden.
                          Focussen valt mee, en de cirkel van het oculair is groot genoeg.
                          Je behoudt ook de minimum scherpstelafstand van de lens.

Het is geen Swarovski of Kowa, maar het beeld is zeer aangenaam.

Om op mijn vroegere twijfels terug te komen, zelfs met de 180mm heb je een vergroting van 18x, d.i. het dubbele van een veldkijker.
                          En 40 en 56x laat je veel meer zien.

Dit had ik nooit gedacht.

@mnoach: kan je eens een foto posten die je door deze combinatie hebt genomen ?

Comment

Dag Palombian,

Ik heb er geen foto's mee genomen, ik gebruik dit als veldkijker naast de camera. Daarom staat er ook "tweede statief" in mijn post. Ik heb wel foto's in een Brits magazine gezien, volgens mijn herinnering niet slecht, maar de bruikbaarheid is denk ik beperkt, enerzijds door de enorme vergroting en het verlies aan lichtsterkte, maar ook door de complexiteit van de constructie. Misschien is een goede compactcamera beter te gebruiken, er bestaan hiervoor oculairadapters voor scopes. Maar een SLR moet ondersteund worden, zo heb ik het toch begrepen.
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ik had het verkeerd begrepen, het leek me trouwens niet erg realistisch om hierdoor nog te fotograferen.
                              Nogeens bedankt voor de evaluatie.

Comment

Working...
                              X