Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macrolens canon

Voor mijn canon eos 550D ben ik op zoek naar een macro lens, liefst om en bij de 100 mm (van 90 tot ....) met een beperkt budget tot 500 euro, kunnen jullie mij hierin raad geven?
    Canon eos 550D/18-55 mm IS/55-250 mm IS

Re: macrolens canon

Oorspronkelijk geplaatst door sam de graeve Bekijk bericht
    Voor mijn canon eos 550D ben ik op zoek naar een macro lens, liefst om en bij de 100 mm (van 90 tot ....) met een beperkt budget tot 500 euro, kunnen jullie mij hierin raad geven?
    Ongetwijfeld de canon 100mm. Ik heb de L versie maar de "normale" is naar het schijnt, want heb geen eigen ervaring er mee, bijna even goed.
    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

ok bedankt, denk da et verschil derin zit in design tss die twee. Nog iemand ervaring met andere lenzen in deze soort?

Comment

Had je even de zoekfunctie gebruikt, dan had je gemerkt dat er al tig topics over lopen.

Het komt erop neer dat alle macro-lenzen goed zijn. Ga naar de winkel en koop diegene die je het mooist vindt.
        Persoonlijk heb ik de 105 mm van Sigma (zonder bibber) en ben daar uitermate tevreden over. Maar of je nu Canon, Tamron, Tokina,... koop; het maakt gewoon geen donder uit, en al zeker niet op een crop. De kwaliteit is in alle gevallen top.

Groeten,
        Geert

Edit: Als je budget beperkt is, overweeg dan ook om tussenringen te kopen (bv. Kenko). Leveren zelfs met je 55-250 een prima kwaliteit. En ook met een macrolens is dit een mooie combinatie.
        Last edited by Appendix; 20 november 2012, 16:55.

Comment

En eeft er dan iemand ervaring van die close-up filters

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sam de graeve Bekijk bericht
            En eeft er dan iemand ervaring van die close-up filters
            Deze zijn zeker een waardig alternatief voor de tussenringen als je een degelijk merk koopt. (Maar eerlijk gezegd geen ervaring mee)

Voordelen:geen lichtverlies, neemt geen plaats in (steek je gewoon in de broekzak)
            Nadelen: bij meerdere objectieven met verschillende filtermaat moet je per filtermaat een setje kopen.

Ik zou zeggen; zoek in de omgeving iemand die deze heeft en probeer ze eens uit.

Groeten,
            Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
              Deze zijn zeker een waardig alternatief voor de tussenringen als je een degelijk merk koopt. (Maar eerlijk gezegd geen ervaring mee)

Voordelen:geen lichtverlies, neemt geen plaats in (steek je gewoon in de broekzak)
              Nadelen: bij meerdere objectieven met verschillende filtermaat moet je per filtermaat een setje kopen.

Ik zou zeggen; zoek in de omgeving iemand die deze heeft en probeer ze eens uit.

Groeten,
              Geert
              ipv tussenringen/filters ed te kopen koop je mi beter direct een macrolens zoals de gewone canon 100mm macro
              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

heb zowel ervaring met closeupfilters maar mijn voorkeur gaat uit naar de kenko tussenringen.
                Closeup filter schroef je voor op de lens en je verliest een hoop licht. en er is maar een beperkt deel scherp.
                Kenko tussenring 12 , 20 ,35 mm kan je ook in combinatie gebruiken de kwaliteit van de lens behouden. alleen je kan niet meer in het oneindige scherpstellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                  Ongetwijfeld de canon 100mm. Ik heb de L versie maar de "normale" is naar het schijnt, want heb geen eigen ervaring er mee, bijna even goed.
                  Yep, ik heb ook de 'normale' gehad en deze was super. Mij werd verteld, weet niet of het waar is, dat de L versie enkel beter zou zijn qua sealing en ander bouwkwaliteiten, maar optisch in niks verschilt van de gewone. Ik zeg wel, heb me laten vertellen, en aangezien ik de L versie niet heb getest, kan het ook een fabeltje zijn, we lezen het hier misschien wel. Ik had echter niet het nodige geduld dat je voor macrofotografie soms nodig hebt.
                  De niet L versie ga je zeker vinden binnen je budget. Ik heb de mijne, die pas enkele maanden 'oud' was verkocht voor 350 euro.
                  Groetjes

Comment

Tussenringen zijn goedkoper maar werken moeilijker en je hebt een beperkte waaier aan vergrotingen. Ik zou dat persoonlijk nooit aanraden om mee te beginnen.

Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                    Closeup filter schroef je voor op de lens en je verliest een hoop licht. en er is maar een beperkt deel scherp.
                    Kenko tussenring 12 , 20 ,35 mm kan je ook in combinatie gebruiken de kwaliteit van de lens behouden. alleen je kan niet meer in het oneindige scherpstellen.
                    Even rechtzetten:
                    1. Met voorzetlenzen heb je géén lichtverlies, met tussenringen wél.
                    2. Je hebt in beide gevallen potentiëel kwaliteitsverlies: bij tussenringen is die afhankelijk van de gebruikte lens (veranderd/suboptimaal lichtpad), bij voorzetlenzen is de kwaliteit van de voorzetlens bepalend. Goeie (dure) achromaten geven nauwelijks zichtbaar kwaliteitsverlies.
                    3. In beide gevallen verlies je scherpstelling op oneindig.

Ook de opmerking over "er is maar een beperkt deel scherp" vind ik bizar/onduidelijk.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Yep, ik heb ook de 'normale' gehad en deze was super. Mij werd verteld, weet niet of het waar is, dat de L versie enkel beter zou zijn qua sealing en ander bouwkwaliteiten, maar optisch in niks verschilt van de gewone. Ik zeg wel, heb me laten vertellen, en aangezien ik de L versie niet heb getest, kan het ook een fabeltje zijn, we lezen het hier misschien wel. Ik had echter niet het nodige geduld dat je voor macrofotografie soms nodig hebt.
                      De niet L versie ga je zeker vinden binnen je budget. Ik heb de mijne, die pas enkele maanden 'oud' was verkocht voor 350 euro.
                      Groetjes
                      Alle macrolenzen zijn superscherp, maar de kwaliteit van je foto hangt nog meer dan bij andere fotografie af van de fotograaf en allerlei hulpmiddelen en technieken.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        Tussenringen zijn goedkoper maar werken moeilijker en je hebt een beperkte waaier aan vergrotingen. Ik zou dat persoonlijk nooit aanraden om mee te beginnen.

Even rechtzetten:
                        2. Je hebt in beide gevallen potentiëel kwaliteitsverlies: bij tussenringen is die afhankelijk van de gebruikte lens (veranderd/suboptimaal lichtpad), bij voorzetlenzen is de kwaliteit van de voorzetlens bepalend. Goeie (dure) achromaten geven nauwelijks zichtbaar kwaliteitsverlies.

Ook de opmerking over "er is maar een beperkt deel scherp" vind ik bizar/onduidelijk.
                        Nauw Thierry M, bedankt om het een en ander recht te zetten.

Dan had ik dus naar alle waarschijnlijk zo`n closeup setje gehad die niet helemaal jovel was.
                        Als ik namelijk een foto nam met zo`n closeup filter kreeg ik er al heel snel onscherp werd.

Misschien was het onkunde van mijn kant

En dat had ik dus niet met een tussen ringenset, je hebt inderdaad dat je licht verliest omdat de brandpunt afstand verlengt wordt.
                        Maar de kwaliteit van de lens blijft naar mijn weten gelijk.
                        Last edited by jessey; 21 november 2012, 12:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                          ipv tussenringen/filters ed te kopen koop je mi beter direct een macrolens zoals de gewone canon 100mm macro

Zeer zeker, maar in feite doet dit niet ter zake aangezien je ook na aankoop van een macrolens die tussenringen (voorzetlens) kan blijven gebruiken icm die macrolens.
                          en als je budget beperkt is kan je al direct nabij-fotografie beoefenen met die tussenringen in afwachting van... heb ik vroeger ook zo gedaan, en heb nooit het gevoel gehad dat ik de verkeerde volgorde van aankoop gedaan had...

Maar uiteindelijk moet natuurlijk iedereen zelf beslissen wat voor hem de beste oplossing is. Ik kan hier enkel mijn eigen ervaringen meedelen.

Groeten,
                          Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Even rechtzetten:

Zeer juist.

Comment

Ik heb me helemaal op macrofotografie toe gelegd en ik ben begonnen met close-up filters en tussenringen.
                              Om te kijken of het wat voor je is zijn de filters een prima start, met tussenringen is het ook fijn werken.
                              Ik gebruik ze soms nog wel eens op een macrolens.
                              Maar als je je er echt op wil toeleggen zou ik toch een macrolens overwegen.
                              Ik heb het geluk dat ik met pentax fotografeer en heb zodoende heel mooie oude macrolenzen van top kwaliteit op de kop kunnen tikken.
                              Ik heb een 55 een 100 en 105 en een135 mm macro.
                              De 105 mm is een Lester A Dine, door Kiron geslepen lens die vroeger door tandartsen werd gebruikt. Absolute toplens.
                              Ik weet niet op Canon ook zo goed samenwerkt met de oude lenzen.
                              Je moet met macrofotografie toch alles handmatig instellen.
                              Dus probeer het eerst eens met filters en als het je bevalt kun je meer geld investeren.
                              En denk eraan macro is mee van de moeilijkste fotografie, je hebt veel oefening en geduld nodig.
                              Voorbeeldjes met de lester

Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Working...
                              X