Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtfotografie, binnenshuis, portret

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nachtfotografie, binnenshuis, portret

Dag iedereen,

Het materiaal dat ik heb, is een Canon 600D, 18-55mm kitlens en 18-200mm zoom van Canon.
    Ik maakt vooral foto's 's nachts, landschappen, soms eens op 'feestjes'(laat ons zeggen binnenshuis, liefst zonder m'n flits te gebruiken), hier en daar is een portret, maar vooral om te spelen met scherptediepte.
    Hiervoor zou ik een nieuwe lens willen aanschaffen, niet noodzakelijk als vervanging maar eerder als aanvulling van de lenzen die ik heb, iets lichtsterker (al is dit voor de landschappen niet echt nodig).
    De volgende lenzen spreken mij wel aan:

- Canon 50mm 1.4 (ca 340 euro, nu 30 euro cashback)
    +: 1.4; spelen met scherptediepte, (bijna) 4 stops verschil op zelfde brandpuntafstand vergeleken met 18-55/18-200
    -: vast brandpuntafstand (al ben ik geneigd de 'ergernis' van geen 18mm te hebben te laten compenseren door de 1.4 )

- Tamron 17-50mm 2.8 (met (ca 390 euro) of zonder VC ( ca 320 euro)
    +: zoom; iets meer breedhoek dan lenzen die ik heb, prijs, (bijna) 2 stops verschil op 50mm vergeleken met 18-55/18-200
    -: 2.8 misschien niet lichtsterk genoeg voor foto's binnenshuis?

- Canon 17-55mm 2.8 (ca 870 met 70 euro cashback)
    +: bijna idem aan Tamron
    -: idem Tamron 17-50 + prijs (dat zal nog wat sparen worden)

- Tamron 28-75mm 2.8 (ca 360 euro)
    +: zoom, prijs
    -: 2.8 misschien niet lichtsterk genoeg voor binnenshuis? + breedst pas bij 28mm

Ik heb eens gekeken en ik neem m'n foto's meestal op 18mm ofwel volledig ingezoomd (zowel met de 18-55 als met de 18-200).
    Verder dacht ik ook nog van misschien te sparen voor de Canon 17-55 en nu al een 50mm 1.8 te kopen op te oefenen/spelen.
    Aaaargh al die keuzes

Wat raden jullie aan? Of misschien een andere lens die ik over het hoofd zie.

Alvast bedankt

PS: had deze topic (http://forum.belgiumdigital.com/f35/...rt-438512.html) gelezen aangezien zowat dezelfde lenzen 'in vraag' gesteld worden, maar daar lijkt het uit te draaien op 70-200mm. Zoveel (lichtsterke) millimeters heb ik echter niet nodig

Re: Nachtfotografie, binnenshuis, portret

Zoals je het omschrijft begrijp ik niet goed waar de 18-200 in jouw gebruik voor dient. Om foto's binnen te nemen is 2.8 meestal prima, dus ik zou zeker eens testen met de Tamron 17-50mm. De oudere versie zonder VC komt uit de test op photozone.de iets scherper, maar dat kan natuurlijk ook goed een exemplarisch verschil zijn.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Het bereik van ca 17-50 is ideaal voor nacht fotografie. Welke lens je kiest laat ik aan jou over! Heb het overigens zelf ook met de tamron gedaan. Nu met een nikon.
      Groeten Remco.

Comment

2.8 is zeker voldoende voor binnen, ook voor nachtfotografie, al kan je die nachtfotografie ook perfect uitvoeren met je huidige lenzen want wat ik versta onder nachtfotografie heb je een degelijk statief nodig.

heb je dit al?

ik heb de 2 tamron lenzen, de 17-50 met VC & de 28-75 dus je kan altijd eens komen vergelijken

nu als je continu op 18mm & 55mm zit zoals je zelf zegt, lijkt de keuze qua bereik me vrij evident.

voor die prime, je kan ook de sigma overwegen in 1.4 ofwel de fantastic plastic, de 1.8 versie, welke maar een 1/3de van de prijs is.
        Deze laatste zit bij mij ook in de tas en die wordt overwegend gebruikt bij mij.
        Voor portret is dit op een crop voor mij een zalig lensje, mede door de scherptediepte waarmee je kan spelen.
        Ook doet het je nadenken over je compositie.
        Enkel voor een sterk gekadreerd portretje moet je soms dichtbij komen en neig ik soms naar een 85 waar ik intss ook mijn beslissing in heb gemaakt welke het wordt voor mezelf
        Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Ik zou beginnen met de 50mm/f1.8. Steek de rest van je centen in de spaarpot voor je volgende lens.
          Een lichtsterke 50mm lens is altijd handig, en de f1.8 is lekker goedkoop.
          Goed voor portretten (voor enkel het gezicht wel net iets te kort vind ik) en voor binnenshuis.
          Die dingen zijn ook nog eens lekker licht, zodat je niet moet twijfelen of je dat gewicht wilt meesleuren.

Voor nachtfotografie gebruik je inderdaad een statief. Een lichtsterke lens gaat daar weinig aan veranderen, en meestal wil je je diafragma toch wat knijpen.
          Je kan nog wat nadenken over wat je verder nog wil doen.
          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Zoals je het omschrijft begrijp ik niet goed waar de 18-200 in jouw gebruik voor dient.
            Die had ik aangeschaft voor 'een weekendje weg' (niet met vijfTV ). Gewoon 1 lens met groot bereik, want soms kunnen de voeten je niet dicht genoeg (en/of snel genoeg) bij het onderwerp brengen Ik loop overdag ook wel nog regelmatig in 't stad rond, dan komen die 200mm ook wel van pas om iets meer close up te kunnen komen. Ook had 'k deze lens gekocht zodat 'k een beetje een idee zou krijgen van welke brandpuntafstand ik het meest gebruik (was direct al aan het denken aan de volgende aankoop ).
            Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
            2.8 is zeker voldoende voor binnen
            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Om foto's binnen te nemen is 2.8 meestal prima, dus ik zou zeker eens testen met de Tamron 17-50mm.
            Ik ben duidelijk outnumbered maar toch nog een beetje sceptisch of 2.8 voldoende is... Had namelijk gezien dat bij foto's van kerst vorig jaar 1/20 sluiter niet uitzonderlijk was (reeds op hoge ISO)
            1/20 (5.6)--> 1/80 (2.8)--> 1/200 (1.8) --> 1/320 (1.4)
            Misschien verwacht ik te veel en moet 'k gewoon wat meer m'n flits gebruiken

Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
            ... wat ik versta onder nachtfotografie heb je een degelijk statief nodig.
            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            Voor nachtfotografie gebruik je inderdaad een statief. Een lichtsterke lens gaat daar weinig aan veranderen, en meestal wil je je diafragma toch wat knijpen.
            statief: check
            diafragma iets kleiner: meestal check, al wil ik soms niet te veel beweging (motion blur) van mensen die in beeld komen, dus soms diafragma zo groot mogelijk om sluiter zo snel mogelijk te kunnen instellen

In ieder geval bedankt allemaal
            Zal de hersenen nog eens goed pijnigen en nog even nadenken over wat de nieuwe aankoop zal worden
            In ieder geval valt de 28-75 al af

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jakko Bekijk bericht
              In ieder geval valt de 28-75 al af
              Voor portret/feestjes vind ik persoonlijk 24-70 à 28-75/2.8 ideaal... 17-50 of zo kies ik daar niet voor.
              Voor nachtelijke landschapjes/stadzichten werk ik het liefste met een lichtsterke, scherp tekenende prime (24/2, 28/2, 30/1.8 of zo).

Succes met je keuze, wat het ook wordt .
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

statief: check
                diafragma iets kleiner: meestal check, al wil ik soms niet te veel beweging (motion blur) van mensen die in beeld komen, dus soms diafragma zo groot mogelijk om sluiter zo snel mogelijk te kunnen instellen
                Probeer eens het ongekeerd ... je sluitertijd erg lang houden. Desnoods in manual mode bulb voor > 30sec.
                Als er dan mensen door je beeld komen dan zie je die gewoon niet omdat alles uitgevlakt wordt door de lange sluitertijd.
                Enkel heel felle lichtbronnen en statische objecten blijven in beeld
                Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Voor portret/feestjes vind ik persoonlijk 24-70 à 28-75/2.8 ideaal... 17-50 of zo kies ik daar niet voor.
                  Mij niet opnieuw extra doen twijfelen he

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                  Probeer eens het ongekeerd ... je sluitertijd erg lang houden. Desnoods in manual mode bulb voor > 30sec.
                  Als er dan mensen door je beeld komen dan zie je die gewoon niet omdat alles uitgevlakt wordt door de lange sluitertijd.
                  Enkel heel felle lichtbronnen en statische objecten blijven in beeld
                  Zal 'k onthouden voor de volgende keer

Comment

Mij niet opnieuw extra doen twijfelen he
                    ik moet toegeven dat ik ook het bereik verkies van 24-70 / 28-75 voor allround / feestjes
                    ooit zal hier wel de 24-70 2.8 vc binnekome ter vervanging van de 28-75
                    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Voor nacht fotografie vind ik 24 of 28 mm op een croptoestel veel te smal.
                      Groeten Remco.

Comment

Mij lijkt het best om te concentreren op één doel. Wil je scherpte-diepte en mooie bokeh, dan ben je best af met een prime lens f2 of minder en afgeronde diafragmabladen.
                        Met de 85mm 1.8 die ik heb maak ik telkens prachtige foto's (250 euro 2e hands). Je hebt wel wat plaats nodig als er meer op moet dan een hoofd en schouders.
                        De 35mm f2 gebruik ik voor al de rest. Het is ook een goede 'close up' lens, zolang het maar geen gezichten zijn.

En voor landschappen in jouw geval Tokina 11-16 f2.8.
                        Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

Comment

Working...
                        X