Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp gevraagd bij aankoop lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hulp gevraagd bij aankoop lenzen

Voor bij mijn toekomstige reflexcamera (zie topic 'camera's) had ik graag geweten welke lenzen ik het beste koop?

Ik hoorde dat sigma en tamron evengoede lenzen hebben als nikon of canon zelf; maar iets minder kosten; dus kies ik wss voor een zo'n lens.

ik wil zeker een 18-200 lens en een goedkope lichtsterke lens.

Welke raden jullie me aan?

Is het met deze 2 nog nuttig om de standaardkitlens 18-55 bij te kopen of niet?
    Ik ga er dan om bij Art&Craft.

Alvast bedankt voor de hulp.

Re: hulp gevraagd bij aankoop lenzen

Als je de 18-200 zeker gaat nemen is de 18-55 weggesmeten geld.
    Ik zou dan gaan voor die 18-200 en een vaste 35mm 1.8
    Met die 35mm leer je je toestel te gebruiken en is bovendien geschikt voor alle doeleinden die je beschrijft bij je camera topic.
    Groetjes,
    Dominic

Comment

Wat is voor jou een lichtsterk lens, want lichtsterk en goedkoop is wat anders. 1.4 en 1.8 enz tot 3.5 zijn lichtsterk en op zoomobjectieven 2.8 van het ene eind van de zoom naar het andere, die zijn ook niet goedkoop, zoek op deze waarde en kijk dan naar de prijs.
      https://ggpics.be/

Comment

Neem zeker eens een kijkje op
        http://www.digitalefotografietips.nl/apparatuur/
        Ik had als eerste lens op mijn crop een Sigma 18-200 DC OS HSM, en vond als beginnende amateur het zoombereik wel leuk. Maar vrij snel bleek op alles boven de ong. 150mm de lens vaak onscherp te zijn. Toch ook regelmatig "uitschuivende" lens als ik fototoestel schuin naar beneden hield om te fotograferen. Volgens de verkoper een regelmatige klacht bij die lens.
        Vond het wel goed om daar mee te starten, omdat ik op die manier leerde op welke afstanden ik de meeste foto's nam, en dat hielp me dan bij de keuze bij aankoop van duurdere, lichtsterke lenzen.
        Ik hoorde intussen van een vriendin al heel veel goeds van de canon 18-135, ongeveer zelfde prijsklasse.

Na 6 maand heb ik een 50mm 1.4 bijgekocht, was in het begin ook niet altijd makkelijk om goede foto's mee te nemen op klein diafragma, maar uiteindelijk is dat een lensje dat ik toch voor veel zaken kan gebruiken: portret, straatfotografie, concert. Een 18-55 kitlens zou ik daar niet bijkopen, is ook niet lichtsterk.
        Na het volgen van een aantal cursussen toch wel lichtsterkere lenzen gekocht, de 18-200 gebruik ik bijna niet meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
          Na 6 maand heb ik een 50mm 1.4 bijgekocht, was in het begin ook niet altijd makkelijk om goede foto's mee te nemen op klein diafragma,
          Dat is volgens mij voor elke lens met 50mm erin net zo makkelijk of moeilijk.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Welke lijkt dan de beste keuze en wat zijn de verschillen?

Nikon 50mm f 1.8 AF 129 euro
            Nikon 35mm f 1.8G DX AF-S 159 euro
            Nikon 50mm f 1.8 AF-S – Nieuw 159 euro

Comment

De eerste heeft denk ik geen autofocus op een nikon d5100. Voor 35 of 50mm moet je eigenlijk eens uit gaan testen. 35 is ( ongeveer ) standaard op een crop, 50 is eigenlijk al tele...
              Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
              Panasonic GH3 met 14-140

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door klaasweb Bekijk bericht
                ........

ik wil zeker een 18-200 lens..........
                waarom..?
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MikeNeyens Bekijk bericht
                  De eerste heeft denk ik geen autofocus op een nikon d5100. ...
                  De eerste zal de D-versie zijn, dat je handmatig je diafragma moet instellen.
                  facebook
                  Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                    De eerste zal de D-versie zijn, dat je handmatig je diafragma moet instellen.
                    Onzin......
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Onzin......
                      Ok als ik fout ben. Ik had het gewoon op deze: klik, maar jullie kennen er
                      ongetwijfeld veel meer van.
                      Met handmatig bedoelde ik met diafragma ring, excuse me.
                      facebook
                      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Manuele focus, maar diafragma wordt wel doorgegeven.

Comment

Die diafragma ring is voor compatibiliteit met oude (analoge) systemen.
                          Je moet die bij een moderne dslr camera op het kleinste diafragma instellen (dus hoogste f waarde)
                          Je kan die ook met een knopje vergrendelen zodat die blijft staan.
                          Je camera geeft anders een error. Je camera past zelf het diafragma aan via een klein hendeltje en heeft die ring dus niet nodig.
                          Nieuwere lenzen hebben die ring niet.

Die eerste 50mm is inderdaad de oudere versie af-d, die wordt aangestuurd via een mini schroevendraaier in je body. De nikon 5100 heeft die niet. Die heeft zelf zo geen scherpstelmotor, maw enkel manuele focus.

Je kiest dus best 1 van beide af-s lenzen. Een af-s lens heeft een eigen motor en werkt dus voor 100% met jouw lens.
                          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

sigma en tamron maken inderdaad objectieven die meestal goedkoper en beter tot veel beter zijn dan merklenskes, zekers de recente lenzen zijn vrij goed
                            de kwestie is enkel ven een goede selectie te maken
                            wat macro betreft zit je praktisch over gans de lijn heel goed bij sigma
                            standaardzoom voor DX ben je nog altijd beste af met de tamron 28-75mm f2,8
                            standaardzoom voor FX tamron 24-70mm f 2,8
                            50mm f1,4 heeft sigma het beste aanbod, deze is wel duurder dan de merklenzen maar loont zeker op DX
                            voor lenzen met groot zoombereik (18-250 etc) zit je best bij sigma

Comment

Beter tot veel beter? Kan je eens een paar vb'en geven. Bij 24-70 winnen de Nikon en Canon II.
                              Ga wel akkoord ivm de sigma 50 1.4, mooiste bokeh, maar niet zo snelle focus als de Nikon versie.

Comment

Working...
                              X