Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon T* lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon T* lenzen

    Vandaag via eBay op Nikon lenzen gebotst waarvan ik niet wist dat men die nog gemaakt heeft:


    Na wat Googlen kwam ik op volgende site terecht:

    Deze 600mm lens is een f9 lens wat niet vermeld stond op de eBay ad.

    Er bestaan dus van diezelfde reeks lenzen nog lenzen van 720mm (f16) tot 1200mm (f18).
    Nu mijn vraag. Waar heeft men deze lenzen gebruikt? Op moderne DSLR's zie ik ze niet direct gebruikt te worden (hoge f waarde).

    Wie kent de historiek van deze lenzen?

  • #2
    Re: Nikon T* lenzen

    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Waar heeft men deze lenzen gebruikt?
    Die pasten op gewone SLR's, maar werden vooral gebruikt voor groot formaat (4x5 en consoorten). Dan is 600mm helemaal niet zo 'tele' als op 35mm. Het kleine diafragma is een technische beperking. Een groter diafragma zou bovendien nauwelijks bruikbare scherptediepte opleveren.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon T* lenzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Wie kent de historiek van deze lenzen?
      Dat zijn objectieven voor technische camera's tot 8 X 10 inch Vincent, en niet bruikbaar op F bajonet, deze staan nog op de Nikon site.


      Sluiter zit in het objectief.

      Hier nog méér info. http://www.bhphotovideo.com/FrameWor...rmatLenses.pdf
      Last edited by Guest42; 21 oktober 2012, 18:46.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon T* lenzen

        Bedankt heren voor de uitleg

        Comment


        • #5
          Re: Nikon T* lenzen

          Eigenlijk zijn objectieven voor technische camera's op geen enkel vlak te vergelijken met wat op DSLR gebruikt wordt.

          Bij een DSLR crop of FullFrame hebben ze ervoor gezorgd dat de afstand objectief sensor (filmvlak) enigsinds merkgebonden dezelfde blijft,

          ook zit hier de scherpstelling in het objectief, bij een technische camera is dat helemaal anders, daar wordt scherpgesteld

          met de afstand objectief filmvlak of digitale rug te veranderen, wat je hier nodig hebt, is een grote beeldcirkel, er bestaan namelijk

          technische camera's met een filmvlak tot 50 cm X 60 cm, daarvoor heb je heel speciale objectieven nodig, met heel grote beeldcirkel

          waardoor het gegeven brandpunt helemaal niet vergelijkbaar is met de termen x aantal mm die wij kleinbeeldgebruikers voor ogen hebben,

          en waardoor bij een Technische camera een 100mm objectief gemakkelijk een groothoek kan zijn, voor degenen die op hun technische

          camera een digitale rug gebruiken wordt het dan wel een stukje rekenen cropfactor 1,5 kan hier als het ware gemakkelijk oplopen tot cropfactor

          5 of nog een stuk méér, maar dan heb je ook nog het scheidend vermogen van het objectief, bij een objectief voor een technische camera kan

          een scheidend vermogen van 20 lijnen per mm soms voldoende zijn, maar bij gebruik van een kleine sensor op diezelfde camera

          heb je aan de 20 lijnen niets, dan heb je er minimum 100 nodig, ik zeg maar iets, kortom een heel ander verhaal waardoor

          een digitale rug op een technische camera ook niet altijd een perfect huwelijk is, alles is er gewoon anders.

          Hier wat meer over technische fotografie. http://www.em-ha-em-art-productions....nische-camera/

          Comment

          Working...
          X