Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85 mm nikkor / twee variëteiten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

    Nog eentje op f5.6 (85mm f1.8 AF-s)



    Uploaded with ImageShack.us

    Comment


    • #17
      Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

      Deze beide foto's tonen dus duidelijk aan dat de vrije ruimte ACHTER het onderwerp groot genoeg moet zijn om dat onderwerp mooi te kunnen isoleren. Dus voor binnenopnamen moet je al over een vrij grote ruimte beschikken, zeker als het over een cropcamera gaat.

      Comment


      • #18
        Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
        Deze beide foto's tonen dus duidelijk aan dat de vrije ruimte ACHTER het onderwerp groot genoeg moet zijn om dat onderwerp mooi te kunnen isoleren. Dus voor binnenopnamen moet je al over een vrij grote ruimte beschikken, zeker als het over een cropcamera gaat.
        die tonen dat niet... f5.6 en F3.5...
        als je op F1.8 werkt dan heb je een ander verhaal! En daar koop je uiteraard een F1.8 voor..
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #19
          Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          die tonen dat niet... f5.6 en F3.5...
          als je op F1.8 werkt dan heb je een ander verhaal! En daar koop je uiteraard een F1.8 voor..
          Waarom stoppen jullie die primes altijd af, ik gebruik ze altijd op f/1.8,2.0 of 2.2 Nog meer afstoppen lijkt mij gewoon niet zo gewenst voor portretten in open lucht, waar je geen scherpte in de achtergrond wil hebben (natuurlijk ander verhaal in de studio of voor landschappen, macro, enz). Enkel om te filmen stop ik ze af en toe eens af (om meer in focus te hebben bij een wijder schot en om manueel te kunnen focussen).

          Comment


          • #20
            Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Waarom stoppen jullie die primes altijd af, ik gebruik ze altijd op f/1.8,2.0 of 2.2 Nog meer afstoppen lijkt mij gewoon niet zo gewenst voor portretten in open lucht, waar je geen scherpte in de achtergrond wil hebben (natuurlijk ander verhaal in de studio of voor landschappen, macro, enz). Enkel om te filmen stop ik ze af en toe eens af (om meer in focus te hebben bij een wijder schot en om manueel te kunnen focussen).
            Kijk naar die uil, dan weet je het, je kan toch niet alles maken tussen f1.4 en f2.0, en mischien kan onderstaande ook een reden zijn.



            Uploaded with ImageShack.us

            Comment


            • #21
              Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              Tijden veranderen, voorkeuren veranderen, trends veranderen. 75 mm op een kleinbeeldcamera is altijd de norm geweest voor portretten. Dus op FF zal 85 mm zeker goed zijn. Meer tele kan zeker geen kwaad, als je de ruimte hebt om afstand te nemen. En als je gebruik wil maken van de DOF bij die grote opening, dan is het quasi noodzakelijk dat er achter het model ook nog voldoende ruimte is, anders gaat je DOF de mist in, en wordt de achtergrond te druk, is je onderwerp maar weinig geïsoleerd van de achtergrond.
              Bij 50-60 mm op een crop-camera is volgens mijn mening de afstand heel mooi voor portretten, en hang je niet zo vast aan die afstanden. En dan zal die 50 mm 1.4 zeker mooie resultaten opleveren. Desnoods ga je toch iets verder staan en ga je achteraf nog een beetje croppen in de nabewerking. Modellen met een grote dikke neus bv zou ik dan uitgerekend niet van te dichtbij fotograferen.

              Ik heb een paar vraagjes bij je tekst, als 75mm de norm al ooit de norm geweest zou zijn waarom zijn er dan geen moderne 75mm portretlenzen of zelfs geen oude primes. Of trokken ze geen portretten voordat de zooms er waren? Nikon heeft toch twee "portretlenzen" , de 105 en 135 DC lenzen.
              De 85mm f1.4 lenzen geven mooie resultaten maar dat doet mijn 70/200 ook. (DOF is wel niet zo klein, maar dat moet je goesting zijn) Maar DC lenzen zijn er zelfs voor gemaakt om de bokeh aan te passen.
              Iets waar bijvoorbeeld een AF-D 85mm niet zo goed in scoort, en ook de 50 mm's hebben niet echt een zacht bokeh, behalve de Sigma dan.

              En over het tweede stuk; gesteld dat je voor je model genoeg plaats hebt dan geeft het gebruik van meer mm's een kleinere DOF , het is zelfs zo dat als je ,zoals je zegt verder gaat staan om nadien te croppen , je DOF vergroot en je achtergrond onrustiger gaat worden. DOF vergroot immers met afstandstoename van het object/ model. Dus qua DOF en eventuele kwaliteit van de bokeh zou ik dan zeker een 85mm prefereren.
              En wat zeker ook belangrijk is, is dat niet iedereen ,in het geval van een headshot, graag heeft dat je zo dicht komt. Wat met 50mm op crop voor zo'n headshot toch wel is vind ik. Zelfs een 85 op mijn FF is krap voor een headshot bij "onervare" modellen heb ik meermaals gemerkt
              D800 en een goed glasservies

              Comment


              • #22
                Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                Nikon heeft toch twee "portretlenzen" , de 105 en 135 DC lenzen.
                't kan natuurlijk altijd zijn dat Nikon het bij het verkeerde eind heeft...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #23
                  Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                  Ik had even niet in de gaten dat het hier ging over gelijk of ongelijk. Ik dacht dat hier meningen konden uitgewisseld worden. En ervaringen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                    Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                    Ik dacht dat hier meningen konden uitgewisseld worden. En ervaringen.
                    absoluut... met nadruk op ervaring... niet zo zeer mening... iedereen heeft wel een mening, ook de bakker om de hoek...

                    welke 85mm heb je zelf?
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #25
                      Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                      Ik heb de Sigma 85 mm 1.4 en een Nikkor 50 mm 1.4 (niet de AF-S), beide op de D 700 (en soms nog eens op mijn D 200).

                      Comment


                      • #26
                        Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
                        Nikkor AF-D 85mm F1.8

                        Nikkor AF-S 85mm F1.8 G

                        Welk verschil buiten de motor is er feitelijk tss de twee bovenstaande lenzen?
                        Ik heb een Nikon D7000.

                        Bedankt,

                        Raf
                        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                        Ik heb de Sigma 85 mm 1.4 en een Nikkor 50 mm 1.4 (niet de AF-S), beide op de D 700 (en soms nog eens op mijn D 200).
                        dan begrijp ik niet waar je ervaring met de nikon 85mm lenzen zit, en hoe je op de speciefieke vraag van de TS kan antwoorden.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #27
                          Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                          Nikon heeft toch twee "portretlenzen" , de 105 en 135 DC lenzen.
                          De 85mm f1.4 lenzen geven mooie resultaten maar dat doet mijn 70/200 ook. (DOF is wel niet zo klein, maar dat moet je goesting zijn) Maar DC lenzen zijn er zelfs voor gemaakt om de bokeh aan te passen.
                          Inderdaad, ik heb beiden ooit gehad, prachtige objectieven en loeischerp, maar de DC aanpassing is geen handig ding om mee te werken, je kon zeer moeilijk deze aanpassing door je zoeker beoordelen, was wel nog met mijn analoge F4 en F5.

                          Mijn voorkeur gaat tegenwoordig toch naar de 85mm AF-s objectieven.

                          Comment


                          • #28
                            Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Inderdaad, ik heb beiden ooit gehad, prachtige objectieven en loeischerp, maar de DC aanpassing is geen handig ding om mee te werken, je kon zeer moeilijk deze aanpassing door je zoeker beoordelen, was wel nog met mijn analoge F4 en F5.

                            Mijn voorkeur gaat tegenwoordig toch naar de 85mm AF-s objectieven.
                            ik heb beiden... de nikon 85mm F1.4 en de 135mm F2.0... m'n voorkeur gaat uit naar de 135mm vanwege de betere portret resultaten, alhoewel de 85mm mijn inziens scherper is. (op D700)

                            maar ik geef je gelijk betreffende de DC, het verschil is erg subtiel, niet waar te nemen in de camera, maar als je het vergeet en 't stond verkeerd, dan ben je wel de pineut later als je je foto's ziet... ik laat die meestal gewoon op 0 staan.
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #29
                              Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                              Voor wat het waard is, ik heb hier eens de vergelijkende tests volgens Photozone onder elkaar gezet.
                              De oude 85mm f1.4 doet het hier stukken slechter dan alle anderen, de nieuwe 85mm AF-s doet het slechts beter in de range diafragma f5.6/8.0.
                              alleen schijnen de 1.4 versies mechanisch een stuk beter te zijn, en qua vignetering is de 85mm AF-s f1.4 de absolute winnaar,
                              maar of dat en de dikke halve stop lichtsterkte de forse méérprijs kan rechtvaardigen........
                              Ps. Zelfs de Zeiss Planar T* 85mm f/1.4 moet hier optisch dik het onderspit delven ook tegenover de 1.8 versies van Nikon.



                              Uploaded with ImageShack.us
                              Last edited by Guest42; 28 oktober 2012, 06:55.

                              Comment


                              • #30
                                Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                                Eentje in fel tegenlicht met 85mm AF-s f1.8 vol open en op kortst mogelijke afstand. (f1.8)



                                Uploaded with ImageShack.us

                                Comment

                                Working...
                                X