Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lichtsterke lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lichtsterke lens?

Voor portretfotografie gebruik ik momenteel de canon 24-105 F/4 L.
    Graag zou ik nog een vaste lichtsterke lens aankopen van 50mm of 85mm met bijvoorbeeld een f/1.4
    Ik gebruik een cropsize "60D" maar liefst zou ik toch een lens kopen die ook op een fullframe bruikbaar is voor het geval ik ooit de overstap zou maken.
    Liefst met autofocus.

Ik had gedacht aan de Sigma lenzen 50mm f/1.4 of 85mm f/1.4
    De Canon 50mm f/1.2 lijkt mij wat duur
    Iemand ervaring met de lenzen van Carl Zeiss?

Re: welke lichtsterke lens?

135mm f2.0 L van Canon lijkt me ook een goede lichtsterke en zeer scherpe lens.

Comment

Dat is niet zo moeilijk:
      Lichtsterke primes alleen voor crop zijn er simpelweg niet....

Comment

De 135mm f/2.0 is waarschijnlijk wel een top lens, maar zoek meer iets tussen de 35mm en 85mm voor mijn cropsize.

Comment

Advies controleer eerst op welk brandpunt afstand je het meest de foto's maakt. Vervolgens zoek je de primes erbij met zelfde brandpunt afstand of die in de buurt komen.

Comment

85 1.4 is tof op crop frame, want op crop is een 50mm (voor mij persoonlijk althans) niet zo interessant (voelt bij mij zeer tegenstrijdig aan).
            Carl Zeiss is scherper maar duurder en geen autofocus, persoonlijk zou ik deze enkel willen voor een macrolens .

Comment

Meestal maak ik foto's tussen de 45mm en 75mm, voor portretfotografie.
              Daarom ook dat ik even rondvraag doe naar de 50mm en 85mm lenzen.
              Waarschijnlijk ga ik voor een 50mm kiezen maar had graag wat ervaringen gelezen over zowel die van sigma als die van carl zeiss.

Comment

Op crop ben je best af met een 50mm, of FF ben je beter af met een 85mm.
                Dit heeft alles te maken met de afstand tot je model.

Ik heb persoonlijk zeer slechte ervaringen met sigma maar hij schijnt wel de beste te zijn in 50mm f1.4
                Zelf heb ik de canon 50mm 1.4 en ben er tevreden over zonder meer.

Nadeel bij de canon is vooral de mindere beeldkwaliteit bij volopen schieten, de sigma zou hier niet zoveel last van hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Dat is niet zo moeilijk:
                  Lichtsterke primes alleen voor crop zijn er simpelweg niet....

Nikon AF-S 35mm f1.8 DX......
                  D800 en een goed glasservies

Comment

De 35mm f1.8 van Nikon is een zeer goede en scherpe lens maar voor gebruik van portretfotografie zou ik deze niet aanraden omdat je nogal dicht bij het model moet komen en deze zo vervormingen krijgt..;zoals grote neus ovaal gezicht enz....voor portret is 50mm beter of zelfs 85mm. Naargelang zoals al aangegeven de afstand van het model.

Grtz

Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                      Nikon AF-S 35mm f1.8 DX......
                      Maar hij past niet zo goed op een Canon...
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ik heb voornamelijk Sigma's (stuk of 8), daarnaast 1 Nikon, 2 Samyangs en 1 Tamron. Geen enkel probleem met Sigma. Voor portretten gebruik ik de Tamron 60 F2 Macro, eersteklas stuk glas. Ik portretteer niet zoveel, maar ik zou op termijn zowel een 50/1.4 als een 85/1.4 willen, de 85 als concertlens. Waarschijnlijk zou ik beide ook gebruiken voor portretten.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Hier zou ik tenminste niet zo lang hoeven over na te denken. 85 mm. Is een
                          prachtige afstand op crop voor portretten en straatfotografie. Canon 85 1.8
                          en je hebt nog wat centjes over om een nieuwe matras te kopen. Of zoiets.

Comment

Excuses, heb bericht dat ik net poste voor een Nikon naar apart topic verhuist. Lijkt me correcter.
                            Last edited by Quaikon; 12 oktober 2012, 15:48.

Comment

Ik zou ook voor de 85mm gaan.
                              Heb zelf een f1.8 en geeft toffe resultaten.... wel iets te close voor mijn DX camera...

Comment

Working...
                              X