Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring met 28-75 2.8 lenzen op cropcamera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ervaring met 28-75 2.8 lenzen op cropcamera?

Ik zit in een 'investeer eens in wat beter glaswerk' fase.

Het begon met een zoektocht naar een betere lens voor amateur architectuurfotografie. Ik twijfelde toen tussen de 10-22 en een 18-55 2,8 lens. Het is de 10-22 geworden, 'k ben er heel blij mee, maar zo kriebelt het toch om ook als basislens een betere lens te kopen. Ik heb een goede telelens, wat nog ontbreekt is een goede lens die standaard op de camera zit en dus het bereik tussen die twee in opvangt, ter vervanging van de typische kitlens.

Ik heb een Canon 40D, niet direct plannen voor een full frame, maar zeg nooit nooit. Als men in de toekomst zich nog meer op amateurs gaat richten voor full frames en de prijzen nog democratischer worden, gaat het misschien toch kriebelen.

De tamron 28-75 zit mooi tussen mijn twee andere lenzen in (en de 24-70 VC nog beter), lijkt me een goede lens als basislens. Mijn enigste vrees is dat door de kleine groothoek, ik misschien te vaak van lens ga moeten wisselen. Voor landschaps- of architectuurfotografie is het geen probleem om lenzen te moeten wisselen. Maar op familiefeesten e.d. is het toch wel handig als je met 1 lens voldoende hebt. Is die 28 op een cropcamera dan niet te weinig om als basislens te dienen? Het is met reden dat de typische 2.8 lenzen voor cropcamera's een bereik hebben van +- 17-18 tot 50-55, denk ik dan.

Mijn vraag is dus of er hier mensen een lens die start aan 24 (of 28) als basislens hebben op hun cropcamera en of dit problemen oplevert. Ik wil best aannemen dat 17-55 een beter bereik is voor een cropcamera, maar gezien ik al de 10-22 heb en gezien die lenzen dan enkel op cropcamera's werken, twijfel ik.

Ik lees zeer veel goeds over de Tamron 24-70 2.8 VC. Is het grote verschil met de 28-75 de VC of zitten er nog andere kwalitatieve verschillen?

Re: ervaring met 28-75 2.8 lenzen op cropcamera?

Over de nieuwe Tamron 24-70 2.8 VC kan ik mij niet uitspreken, heb hem nog nooit zelf getest.
    De 28-75 2.8 van tamron is echt een goede lens voor zijn geld vind ik, maar de 17-50 2.8 van tamron is dat ook...
    Je moet eigenlijk weten wat je zelf wil...gebruik je het bereik tussen de 17-28 redelijk veel, en stoort het wisselen van lenzen je, dan kijk je best uit naar de 17-50 2.8
    Zit je er niet veel mee in om eens te wisselen, dan doe je met de 28-75 2.8 zeker geen slechte zaak.
    Aangezien je toch zelg aangeeft dat je niet direct van plan bent om te wisselen naar FF kan je beide objectieven zeker en vast overwegen.
    Kijk eens door je reeds gemaakte foto's en kijk eens op welke brandpuntafstanden je het meeste werkt

Comment

Ik heb nog een paar oude Canonlenzen, de EF 24-85 USM en de stokoude EF 28-70 F3.5-4.5 II en die gebruik ik wel eens als ik de hele goede optische kwaliteiten nodig denk te hebben..
      Je kan er veel mee doen, alleen bij overzichtsfoto's of landschapjes is het wat krap aan de korte kant...., maar de 10-22 kan je dan inzetten.
      Ik vind het goed bruikbare standaardlenzen.

Comment

Ik vind een 24/28-xx lens op een cropcaera helemaal niks, zelfs als je een UWA daaronder hebt.

Bij een D200 + Sigma 10-20 en een Nikkor 28-70 was ik vaak aan het wisselen en nadat de 28-70 was vervangen door een 17-55 kwam de Sigma veel minder op de camera.

Ben begonnen met een D70 met een 24 - 120 en hoe vaak ik dan niet tegen de 24 aandraaide........

Nu op een D700 bevalt de 28-70 prima in kombinatie met een 15-30.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik denk dat je met een Tamron 17-50 beter af bent, mits een optisch goed gecentreeerd exemplaar. De 28-75 kan optisch ook goed zijn, maar veel exemplaren deugen zelfs niet voor aps-c sensor, zo slecht steken ze in elkaar. 28mm is ook te weinig groothoek voor allround gebruik.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ik vind een 24/28-xx lens op een cropcaera helemaal niks, zelfs als je een UWA daaronder hebt.

Bij een D200 + Sigma 10-20 en een Nikkor 28-70 was ik vaak aan het wisselen en nadat de 28-70 was vervangen door een 17-55 kwam de Sigma veel minder op de camera.

Ben begonnen met een D70 met een 24 - 120 en hoe vaak ik dan niet tegen de 24 aandraaide........

Nu op een D700 bevalt de 28-70 prima in kombinatie met een 15-30.
            oei in andere topics schrijf je het volgende
            Wat maakt een zelfde beeldhoek nodig op verschillende camera's?
            en nogmaals
            Wat zou die hinderpaal kunnen zin? Een andere beeldhoek op een andere camera is toch geen hinderpaal.
            Last edited by puerte; 7 oktober 2012, 18:53.

Comment

heb jaren 28-75 gebruikt op APS, niet zo een heel erg probleem, typische aps standaard objectieven starten vaak rond 18mm maakt ze meer geschikt voor landschap enzo.
              met 28-75 heb je iets meer tele wat dan weer beter kan zijn voor portret.
              optisch gezien is de 28-75 op APS een uitblinker, presteert zwakker op FF
              de 24-70 is geoptimaliseerd voor FF, heeft beeldstabilisatie, iets wat uitzonderlijk handig is voor standaard zoom, en is zowel op APS als op FF optisch zeer goed, is gesealed maar ook meer dan x2 de prijs van de 28-75.
              maar beide zijn aanraders, of het bereik je ligt moet je volgens mij zelf uitmaken, hangt van je eigen stijl af.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                oei in andere topics schrijf je het volgende

en nogmaals
                andere topics gaan over andere dingen, weoorden uit zijn verband rukken is tot een kunst verheven.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

de 28-75 is bij mij indien het reportage-werk een zoom vereist, standaard op mijn 40d vastgeschroefd

de lens voldoet voor mij aan de nodige eisen, het bereik vind ik persoonlijk ideaal voor standaard reportagewerk, zeker met mensen, zonder teveel vervorming.
                  bij een 17-50 heb je dat iets meer

als je eens wilt vergelijken, altijd welkom, hier in de zak zit de 17-50 & 28-75 van tamron, al zal die laatste wel eens vervangen worden door de nieuwe 24-70 als de nodige budgetten er zijn
                  Website: http://www.svisimaging.be

Comment

de Tamron 28-75f2.8 is echt handig voor all-round en portretjes (heb persoonlijk meer aan de 75, dan dat ik bvb. de 18 mis)
                    het gebrek aan VC vind ik niet zo'n gemis in dit gebied
                    prijs/kwaliteit (scherpte/kleuren)
                    staat toch gewoon het vaakst op de body
                    Toon Nikonian
                    D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Working...
                    X