Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha - Tamron 70-300 kapot?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Alpha - Tamron 70-300 kapot?

    Ben afgelopen zaterdag naar de dierentuin geweest en heb daar de hele foto's gemaakt met mijn Sony A33 met Tamron 70-300 lens, zijn uitstekend foto's geworden!

    Op een gegeven moment kreeg ik echter het beeld niet meer scherp :-( en nu blijkt dat de focusring niet verder komt dan 10-15 (3-4.5). Zowel op AF als op MF gaat de ring niet verder en kan ik dus maar op een heel klein bereik focus krijgen.

    Oorzaak is waarschijnlijk dat ik zo nu en dan op de camera overgeschakeld heb van AF naar MF en terug (omzeilen van gaas en hekwerk) Wat ik normaal gesproken weinig gebruik.

    Uiteraard is mijn garantie verlopen (lens is ongeveer 2 jaar oud) dus hoop ik op de forum mensen te vinden die mij kunnen vertellen wat te doen.

    Ondanks dat het een relatief goedkoop objectief was (159 euro) heb ik er veel plezier van een best mooie foto's, repareren zal echter snel te duur worden.

    Hoop dat jullie me kunnen helpen!!


  • #2
    Re: Sony Alpha - Tamron 70-300 kapot?

    Als de lens, ontkoppeld van de camera, ook niet verder draait, dan vrees ik dat er iets (tandwieltje of zo) gebroken is in de lens...
    Gelukkig was het geen te dure lens

    Ideale vervanger is ofwel de nieuwe Sony 55-300 ofwel de Tamron 70-300 USD (en dus niet de versie die jij hebt). Beide lenzen hebben hun eigen scherpstelmotor, waarbij de kans op dergelijke defecten kleiner is!

    Comment


    • #3
      Re: Sony Alpha - Tamron 70-300 kapot?

      Ik had iets gelijkaardig op een van mijn 70-300s.
      Toen zat mijn zoom vast tussen 2 gebieden en kon ik geen macro meer aanspreken (doordraaien)

      Ik heb toen bij toeval ontdekt dat het knopje AF/MF inwendig los zat.
      Er was 1 vijsje uitgevallen en die "lag" in een soort gleufje die met de zoom meedraaide. Vandaar dat die dat blockeerde dus.
      Na hermontage was alles gelukkig opgelost in mijn geval.

      Mijn vermoeden is dat je ook wel eens een gelijkaardig mechanisch probleem hebt die voor obstructie zorgd.
      Ik zou er de schroevendraaier op zetten, kappot is em toch al en reparatie kost je meer dan nieuw.

      Comment


      • #4
        Re: Sony Alpha - Tamron 70-300 kapot?

        Indien de lens een CE keurmerk heeft en de 2 jaar nog niet voorbij is heb je volgens mij nog steeds garantie (EU wetgeving). Tevens zou je aanspraak kunnen maken op het feit dat een dergelijke lens niet is gemaakt op een tijdsspanne van 2 jaar of iets meer maar langer mee moet kunnen en dus alsnog op fabrieksgarantie kan terug vallen. Het is even uitvlooien maar ik denk dat jij recht hebt op herstel of mogelijk een nieuwe lens. Expertise en andere kosten niet accepteren, in jouw ogen is het een fabrieksfout.

        Comment

        Working...
        X