Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
    maar voor de gewonen amateur zal er weing verschil zitten tussen de 16-85VR en de 18-200VR.
    Hebben gewone amateurs slechtere ogen dan? Ik kan absoluut niet schilderen, maar vaak wel zien of het knoeiwerk is of niet en dan ben ik nog minder als een amateur.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht
      Hoe kan je dat dan best testen?
      lens op de camera en een paar testfoto's maken en die thuis rustig vergelijken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Hebben gewone amateurs slechtere ogen dan? Ik kan absoluut niet schilderen, maar vaak wel zien of het knoeiwerk is of niet en dan ben ik nog minder als een amateur.
        Haha....neen ik bedoel maar dat de meeste mensen gewoon vakantie,familie enz foto's nemen en deze meestal op gewoon formaat laten afdrukken...zo ga je weinig verschil merken tussen de twee lenzen...dat bedoel ik. ze hebben allebei hun eigenschappen de één meer groothoek de ander meer bereik.

grtz

Templar

By the way ben ook maar amateur zunne
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Wel Spanjaart,

vragen doe ik om te leren.
          Als het allemaal eenvoudig en duidelijk zou zijn, dan hoefde ik minder tijd op 't internet te spenderen en kon ik wat meer fotos pakken

Hieronder vond ik info over de twee lenzen, voor mij bleek het geen wereld van verschil te zijn, maar zo goed ben ik dan ook niet in grafieken en cijfers.
          Hoe kan je dan het beste de juiste lens kiezen voor het budget en bereik dat je voor ogen hebt? (buiten naar een verkoper te luisteren dat me idd geen goed gevoel gaf...)
          ...dan weet ik bij mn volgende aankoop onmiddelijk hoe het moet...

Altijd leuk om andere hun ervaring te horen zodat ik we niet allemaal dezelfde fouten maken hé.

Groetjes,

Stijn.
          Op basis van die testen zou ik juist zeggen dat het verschil nog groter is dan het voor de gemiddelde gebruiker lijkt!
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Op basis van die testen zou ik juist zeggen dat het verschil nog groter is dan het voor de gemiddelde gebruiker lijkt!
            @ Spanjaart: kan je hier wat meer uitleg bij geven Spanjaart?
            bij de grafieken liggen de waarden over het algemeen in het groene 'good' gebied, bij de andere lens is dat net iets hoger meer tussen 'good' en 'ex'...
            dus dan veronderstel ik dat het wel een goede lens is...

@ HJanssen: Als ik dan testfotos zou maken, is dat dan in de winkel binnen, en welke instellingen moet ik dan allemaal nemen (zoom, diafragma,...)?
            En waar let ik dan op als ik thuis de fotos vergelijk?

Bedankt voor jullie opmerkingen, een uitgebreidere uitleg is altijd nuttig, dus de antwoorden mogen zeker gestaafd worden met hoe en waarom.

Stijn.

Comment

De vertekening van de 16-85mm is aanzienlijk minder en de scherpte is over het hele bereik stukken beter. Wat valt daar verder aan uit te leggen??
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Inderdaad zoals je kan zien op de beide linken van de lenzen zeggen ze dat de 16-85VR scherper is en zeker scherp is op elk brandpunt. Je ziet het ook op het laatste de 18-200VR krijgt op optische kwaliteit 2 1/2 sterren en de 16-85VR 3 1/2 sterren...wat zeker niet wil zeggen dat de 18-200VR een slechte lens is natuurlijk.

grtz

Templar
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

@ HJanssen: Als ik dan testfotos zou maken, is dat dan in de winkel binnen, en welke instellingen moet ik dan allemaal nemen (zoom, diafragma,...)?.
                  Ik mag altijd gewoon even voor de winkel wat foto's maken en daar staan genoeg dingen, die als onderwerp kan gebruiken: borden met tekst, rechte lijnen, bakstenen muur enz.. Lens testen bij drie of vier(afhankelijk van het bereik) en volopen en één stop kleiner dan het maximale diafragma bij de langste brandpuntsafstand, dus al een konstand f6.3 lens als f5,6 het maxiamale brandpunt is bij de maximale lengte
                  En waar let ik dan op als ik thuis de fotos vergelijk? .
                  Waar let ik op:
                  is de lens scherp(borden met tekst) midden en aan de zijkant
                  hoe is de vervorming(rechte lijnen en bakstenen muur)
                  vignetering foto van een egaal vlak of de lucht.

Comment

bedankt voor de info hjanssen!

Comment

Working...
                    X