Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

    Ik overweeg een aanschaf van een Nikon D7000 maar weet niet of ik een kit met bulklens (Nikon D7000 + Nikkor 16-85mm VR) zou aanschaffen of een aparte lens
    Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 DC HSM OS, Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical of andere zou aanschaffen?
    Iemand raad?

  • #2
    Ik heb ook voor dezelfde keuze gestaan. Had wsl de tamron gekocht, maar toen kwam er een nikon 17-55 2.8 voorbij aan een interessante prijs en heb ik die gekocht. Anders was het de tamron geworden.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door nika Bekijk bericht
      Ik overweeg een aanschaf van een Nikon D7000 maar weet niet of ik een kit met bulklens (Nikon D7000 + Nikkor 16-85mm VR) zou aanschaffen of een aparte lens
      Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 DC HSM OS, Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical of andere zou aanschaffen?
      Iemand raad?
      Als je het geld hebt, koop dat de body alleen met een 17-55 2.8, als je budget wat beperkter is, dan is de Tamron 17-50 ook een goede optie.
      Weet wel dat je met deze lenzen geen tele-bereik hebt (voor sport of natuurfotografie), daarvoor is de Nikon/Tamron 70-300 een zeer geschikte aanvulling tegen een betaalbare prijs.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

        Ik heb een Nikon D7000 te koop (nieuw gekocht vorig jaar november), in perfecte staat -) te koop voor 700€.
        Verkoop hem omdat ik een D600 heb gekocht.
        Laat maar weten indien je geinteresseerd bent.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

          Hangt er vanaf wat je doel is.
          Wil je een lichtsterke lens om korte sluitertijden te kunnen behouden bij weinig licht (indoor happenings), dan behoud je met een zoom lens meer mogelijkheden voor kadrering.
          Wil je een lichtsterke lens omwille van creatieve doelen (scherptediepte), dan geven primes je de beste kwaliteit/prijs verhouding maar kan het nodig zijn achteraf te croppen om de kadrering juist te hebben.
          Om wat geld uit te sparen kan je bvb. de 18-105 VR overwegen. Goedkoper, wellicht iets minder in kwaliteit, maar daarom niet slecht.
          M.a.w. het hangt ervan af waar je kwaliteit wil, waar lichtsterkte en waar gewoon bereik.

          @JohanVB: Wauw, een korting van 12% op een tweedehands toestel van een jaar oud (vgl met aankoop body zonder lens, nu 799€). Koop je er metéén een lens bij, dan schiet er nauwelijks nog een prijsverschil over.
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

            ik zie hem nieuw te koop staan voor 750 euro, dat is dan niet veel verschil

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
              Hangt er vanaf wat je doel is.
              Wil je een lichtsterke lens om korte sluitertijden te kunnen behouden bij weinig licht (indoor happenings), dan behoud je met een zoom lens meer mogelijkheden voor kadrering.
              Wil je een lichtsterke lens omwille van creatieve doelen (scherptediepte), dan geven primes je de beste kwaliteit/prijs verhouding maar kan het nodig zijn achteraf te croppen om de kadrering juist te hebben.
              Om wat geld uit te sparen kan je bvb. de 18-105 VR overwegen. Goedkoper, wellicht iets minder in kwaliteit, maar daarom niet slecht.
              M.a.w. het hangt ervan af waar je kwaliteit wil, waar lichtsterkte en waar gewoon bereik.
              ik wil hem wel voor vanalles gebruiken maar hij moet vooral goed zijn om juwelen en bloemen te fotograferen, geschikt om te publiceren.
              Anders dacht ik nu aan een kit en een goeie macrolens erbij.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

                Als macrolens kan je een 85 mm f/3.5 nemen of een 105mm vr, beide zeeeer scherp en zelfs snel in het normale (niet macro) bereik.
                Tamron en Sigma hebben ook goede macro's, maar heb er nog niet veel kunnen testen ervan.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nika Bekijk bericht
                  ik wil hem wel voor vanalles gebruiken maar hij moet vooral goed zijn om juwelen en bloemen te fotograferen, geschikt om te publiceren.
                  Anders dacht ik nu aan een kit en een goeie macrolens erbij.
                  Aangezien je hierbij zelf voor de belichting moet zorgen (schaduwvrij), heb je geen lichtsterke lens nodig maar wel meer dan één flits of lamp.
                  Met een diafragma f2,8 ga je ook zeker te weinig scherptediepte hebben.
                  Een macrolens kan tot op zeer korte afstand van het onderwerp nog focussen en zodoende het onderwerp groter in beeld brengen, maar daarbij heb je eveneens slechts weinig scherptediepte. Daarvoor is bij mijn weten enkel focus-stacking de oplossing. Je zal dus zeker ook een statief nodig hebben.

                  Ik ben niet zeker, maar vermoed dat wanneer je nog korter op je onderwerp zit, je ook perspectief vertekening krijgt (zal meer opvallen bij rechte lijnen). Blijf je er verder van weg, dan moet je croppen of heb je een lens met grotere brandpuntsafstand nodig om het onderwerp beeldvullend te maken. Een D7000 heeft 'slechts' 16Mpixels. Bij sterk croppen en toch groot afdrukken ga je minder detail overhouden.
                  (note: bij mijn 18-85 VR op 85mm en minimale focusafstand (20 à 25cm) neemt een stuk van 2€ ca. 1/3 van het beeld in.)

                  Dit zijn enkel mijn bedenkingen, ik ben geen professioneel fotograaf. Maar dit kan misschien wel aantonen waarom een professionele fotograaf en professioneel materiaal soms de enige oplossing is om een voldoende professioneel resultaat te krijgen dat geschikt is voor publicatie.

                  Oorspronkelijk geplaatst door nika Bekijk bericht
                  ik zie hem nieuw te koop staan voor 750 euro, dat is dan niet veel verschil
                  Een jaar geleden lag de aankoopprijs wel nog heel wat hoger, maar daar heb je nu als koper natuurlijk geen boodschap aan.
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

                    ok bedankt voor de reactie.
                    Het licht vormt geen probleem want ik heb een lichtbak waar rondom licht kan komen en het apparaat kan vast geschroefd worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

                      Voor juwelen heb je geen macrolens nodig.
                      Neem gewoon die kitlens erbij als standaardlens voor algemeen gebruik.
                      Doe daarmee ervaring op en als tie niet voldoet voor je speciale wensen, koop je er wat beters bij....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

                        Kreeg vandaag toevallig een folder van een juwelier in de bus. Hierin staan juwelen niet paginagroot afgebeeld.
                        Als dit je bedoeling is, dan kan je best eerst eens proberen wel resultaat je bekomt met de 16-85 alvorens een macrolens aan te schaffen. Aan die lens ga je zeker nog plezier beleven voor all-round fotografie.
                        Een lens met vaste brandpuntsafstand vertoont wel minder barrel/pincouchen vervorming en kleur abberatie dan een zoom lens maar tegenwoordig heb je ook plug-in's in photoshop die gekende lensafwijkingen corrigeren (abberatie niet uiteraard).
                        Wat ik eerder zij m.b.t. perspectief vertekening, ga je eerder hebben bij een groot diafragma. Neem je een kleiner diafragma om optimale scherpte (f8-11) te krijgen, dan ga je dit niet hebben (mogelijk wel bij 16mm, maar zeker niet bij 50mm of meer).

                        Aangezien ik nog nooit met focus-stacking gewerkt heb doe ik misschien zelf wel eens een poging. Tijd vinden is misschien het probleem, maar als het weer zo blijft ...
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                          Kreeg vandaag toevallig een folder van een juwelier in de bus. Hierin staan juwelen niet paginagroot afgebeeld.
                          Als dit je bedoeling is, dan kan je best eerst eens proberen wel resultaat je bekomt met de 16-85 alvorens een macrolens aan te schaffen. Aan die lens ga je zeker nog plezier beleven voor all-round fotografie.
                          Een lens met vaste brandpuntsafstand vertoont wel minder barrel/pincouchen vervorming en kleur abberatie dan een zoom lens maar tegenwoordig heb je ook plug-in's in photoshop die gekende lensafwijkingen corrigeren (abberatie niet uiteraard).
                          Wat ik eerder zij m.b.t. perspectief vertekening, ga je eerder hebben bij een groot diafragma. Neem je een kleiner diafragma om optimale scherpte (f8-11) te krijgen, dan ga je dit niet hebben (mogelijk wel bij 16mm, maar zeker niet bij 50mm of meer).

                          Aangezien ik nog nooit met focus-stacking gewerkt heb doe ik misschien zelf wel eens een poging. Tijd vinden is misschien het probleem, maar als het weer zo blijft ...
                          Het zijn niet echt juwelen van bij de juwelier, meer kunstwerkjes die ik wel paginagroot wil afdrukken.
                          Maar misschien heb je wel gelijk, eerst ff testen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

                            in nederland is er daar een prijzenslag aan de gang. Op één dag is de prijs 100 euro minder.
                            697 euro voor de body en 840 euro voor een kit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D7000 als kit of met aparte lens?

                              Weet er eigenlijk iemand hoe het met de BTW zit.
                              Kan je als zelfstandige Beld op één of andere manier de BTW terugvorderen als je iets aankoopt in Nederland.
                              Ik heb leveranciers in Nederland maar die rekenen gewoon geen BTW door.
                              Maar bij de webshops zoals camera.nl, e.d. zit dat er gewoon al bij.

                              Comment

                              Working...
                              X