Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk objectief voor New York?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welk objectief voor New York?

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Fish Eye foto's inlassen in een fotoset kan indrukwekkend zijn
    Dus toch omwille van het effect. Fisheye valt gewoon te veel op waardoor het niet meer om de foto gaat, maar om het effect.

Ik moet het eerste architectuurboek nog vinden waarin de gebouwen met een fisheyelens genomen zijn. Een architect die zoveel aandacht aan lijnen besteed, gaat niet tevreden zijn met een fotograaf die met een fisheye komt aandraven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Hier wordt de architectuur gebruikt om het FE effect goed uit te laten komen, dat is wat anders al architectuur fotografie. Waarom zouden de T/S objectieven uitgevonden zijn?
      Ik weet heus wel het doel van T/S lenzen. Maar neemt nog altijd niet weg dat je geen architectuur kan fotograferen met een Fish Eye
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
        Dus toch omwille van het effect. Fisheye valt gewoon te veel op waardoor het niet meer om de foto gaat, maar om het effect.

Ik moet het eerste architectuurboek nog vinden waarin de gebouwen met een fisheyelens genomen zijn. Een architect die zoveel aandacht aan lijnen besteed, gaat niet tevreden zijn met een fotograaf die met een fisheye komt aandraven.
        Ik begrijp het doel dat je voor ogen heb, maar fish eye lenzen worden dus wel degelijk in bepaalde architectuurboeken gebruikt. En niet voor het effect, maar voor de toegankelijk.
        Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Terug naar de TS zijn vraag : Persoonlijk zou ik eens kijken voor een uwa ( = ultra wide angle ) objectief. Voor jou budget kan je een sigma 10 - 20 aanschaffen, heb hem ook en ben er tevreden over vanaf de 12 mm bij 10 mm krijg je al last van onscherpte in de hoeken, dus gebruik ik hem vooral vanaf 12mm. De tokina's zijn blijkbaar ook wel goed.
          Hier eens testje van iemand met verschillende uwa's

Mvg John
          http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

Comment

Ben vorig jaar ook naar NY geweest en dat met mijn 17-55mm (zie 'foto's' )
            het ideale zou wel een breedhoeklens zijn maar geloof mij dat het met je 18-270 ook zal lukken
            Trouwens stop die extra euro's maar in je portefeuille kan je ginder nog meer genieten van the big Apple.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Ik weet heus wel het doel van T/S lenzen. Maar neemt nog altijd niet weg dat je geen architectuur kan fotograferen met een Fish Eye
              Maar dat maakt het no geen architectuurfoto.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krol Bekijk bericht
                Trouwens stop die extra euro's maar in je portefeuille kan je ginder nog meer genieten van the big Apple.
                of geniet in de 2 superstores daar en koop je daar een geschikte lens.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Maar dat maakt het no geen architectuurfoto.

Daar heb je gelijk en een punt..

Ik heb het meer over creativiteit van foto's maken. Elke lens heeft zijn doeleind niet ?

Ook met een UWA willen velen een speciaal effect creëren zoals een onderwerp naar voor brengen of in de belangstelling zetten.
                  Een portret lens zoals een 85 1.2 koop je voor de mooie Bokeh.. ook een effect..of met ander woorden een lens eigenschap.
                  Het gaat allemaal hoe creatief je er mee omgaat.

Ik begrijp wel volkomen als je product fotografie doet of puur architectuur doet ..dat je rechte lijnen wil, geen vervorming en geen vertekening. Der zijn vele situaties waar dit zich voordoet en in dat geval is een F.E ongeschikt omdat je hiermee natuurlijk dat gewenste resultaat niet haalt.

Maar in dat geval kan je ook zeggen dat UWA's hiervoor niet geschikt zijn met uitgetrokken hoeken (ik heb het hier niet over een TS 17 mm)

Tenslotte kan je een FE omtoveren tot een UWA (niet mijn ding) maar ik heb ergens van jou een FE foto van een Concert gezien die ge-defisht was... met als uitleg van jou dat het soms voordeliger is dan een UWA.. of niet misschien ?

Comment

Ik heb ook inderdaad niet gezegd dat je Fisheye niet kunt gebruiken om architectuur mee te fotograferen, alleen dat het volstrekt ongeschikt is als architectuur lens. Je kunt er in NY zeker 10 of 15 geslaagde foto's mee trekken
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Idd, net zoals ik niettemin gezegd heb dat een Fish Eye lens een architectuurlens is maar waar je wel architectuur mee kan fotograferen. Ik citeer: wordt doorgaans gebruikt voor architectuur.

Comment

Doorgaans niet denk ik toch, maar topicstarter moet ondertussen wel een idee hebben wat hij zou willen?
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

"Doorgaans voor architectuur gebruikt" is misschien een ongelukkige uitdrukking ... "om alles d'erop te krijgen" is eerder van toepassing !

Zou sowieso de lens te plaatse kopen ... B+H bvb.

Comment

prijzen liggen daar ook in lijn met wat je hier betaalt ...

Comment

zal een tokina of sigma worden ... heb nog een 2 tal weken de tijd

Comment

Kijk ook eens naar de Sigma 8-16mm, mits een goed exemplaar een unieke lens.
                                Sony en Olympus
                                Fotoseries

Comment

Working...
                                X