Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 85mm 1.8 of canon 100mm 2.8 macro IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon 85mm 1.8 of canon 100mm 2.8 macro IS USM

Dag,
    heel af en toe fotografeer ik wel eens een "podiumgebeuren" waarbij ik meestal vooraan kan staan (schoolfeest, optreden jeugdbeweging, concert van vrienden, ... niets speciaals dus), toestel Canon 500D.
    Tot nu toe meestal met mijn canon 50mm 1.4, met wisselend succes. Soms toch wat te weinig tele vind ik, soms te onscherp (nu statief gekocht, zou dus wat kunnen beteren - hoop ik )
    Overweeg om een nieuwe lens aan te schaffen, en wou eigenlijk de 100mm macro, omdat ik ook wel wat wou gaan experimenteren met macro.
    Omdat ik binnenkort weer 2 optredens wil fotograferen, dacht ik dan weer eerder aan de Canon 85mm 1.8.
    Allebei de lenzen kopen is geen optie, dan moet er maar eentje nog een jaar wachten.
    Nu las ik op photogear.nl dat ze de macrolens als een mogelijk alternatief voor de 85mm 1.8 aanraden. Ik las al meermaals dat die 100mm een goede portretlens is, maar ook voor optredens? (toch wel andere lichtomstandigheden, scherptediepte?).
    Is die 85mm 1.8 een grote meerwaarde bovenop de 50mm 1.4, of toch die 100mm, omdat die meer inzetbaar is?
    Beetje voetenwerk kan altijd
    (andere lenzen: Tamron 17-50 2.8 en Canon 70-200 4 IS)

Thanks;

Re: canon 85mm 1.8 of canon 100mm 2.8 macro IS USM

Als je niet van plan bent om ook echt aan macro fotografie te doen zou ik toch voor de 85mm gaan. Je hebt dan 1,3 stops winst tov de 100mm macro.
    That is ... als je onderwerp beweegt.

Als je een niet bewegend onderwerp fotografeert zal de IS van de macro lens in het voordeel zijn. Maar je hebt meer creativiteit met de f1.8, en je interesses liggen bij fotograferen van mensen.
    Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Ik gebruik mijn Nikkor 105 VR vaker als mijn 85 1.8 bij concertfotografie.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

tja, 1 - 1 dus ...
        @Eanx: wat bedoel je precies met "meer creativiteit" met de 1.8? Bookeh?
        @ hjanssen: met welk toestel gebruik je die Nikkor 105 VR voor concertfoto's? Iets vergelijkbaar met Canon 500D?
        Heb je misschien een voorbeeldfoto?

Comment

Met een Nikon D700.

John Gorka, de Wegwijzer, Nieuw- en St. Joosland.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

voor hetzelfde geld dat je moet betalen voor de 100mm zou je kunnen overwegen om de 85mm te kopen en een sigma/ tamron 70-200mm 2.8. Heb je ineens veel meer flexibiliteit...??
            100mm is een superlens....maar 85mm is ook een hele goeie. Moeilijke keuze........voor wat jij wilt zou ik de 85mm kopen mede door de prijs..( je houdt dan wat geld over voor een lens met een lengere focale lengte of iets anders )

Dat gezegd hebbende heeft hans meer verstand dan meeste van ons en als hij zegt dat hij liever zijn nikkor 105 gebruikt..........wel is zijn camera stuk beter dan de 500d en kan met flink hogere iso's.......................

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
              Dat gezegd hebbende heeft hans meer verstand dan meeste van ons en als hij zegt dat hij liever zijn nikkor 105 gebruikt..........wel is zijn camera stuk beter dan de 500d en kan met flink hogere iso's.......................
              Maar nog vaker gebruik ik een 70-200 2.8 VR, maar dat was de vraag niet.

De keuze voor de primes(85, 105, 135) is gedaan voor het gewicht cq ruimte(camera zonder grip + één prime mee), de keuze valt dan vaak op de langere lenzen.

Comment

Prachtige foto, tja, die iso's zullen zeker een grote rol spelen, ...maar de fotograaf wellicht ook
                Gewicht is voor mij idd. ook belangrijk.
                Voorlopig denk ik dat die 85 1.8 misschien wat dicht bij mijn 50 1.4 aanleunt???

Comment

Voor de prijs van een 100L macro zou je ook kiezen voor een 85mm f1.8 + de Canon 100mm (non-L) macro. Dan ben je dus ongeveer evenveel geld kwijt en heb je de bokeh + snelheid van de 85mm en de mogelijkheid om te experimenteren met macro met de 100mm. De normale 100mm macro van Canon is ook een zeer goed objectief. Optisch doet deze nauwelijks of niet onder voor de L versie, alleen heeft 'ie geen IS...
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Je mag me een mailtje sturen als je de 85 1.8 en de 100mm makro wil proberen.
                    Ik woon niet ver van de afrit Borgerhout. Voor Ovl moet dat haalbaar zijn.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Is er bij minder goede lichtomstandigheden veel verschil in snelheid van AF tussen Canon 50mm 1.4 (die ik heb), en Canon 85mm 1.8 (op het verlanglijstje)?
                      @ MarkEL: jouw voorstel is wel een mooi alternatief Heb idd. al hier en daar gelezen dat die IS bij macro vaak minder relevant is.

Comment

Working...
                      X