Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldstabilisatie Nikon + Tamron 18-200?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beeldstabilisatie Nikon + Tamron 18-200?

Hallo allemaal,
    Ik sta voor de aankoop van mijn eerste serieuze camera en heb als amateur de volgende vraag: ik heb mijn oog laten vallen op de Nikon D5100, met als voorlopig enige objectief een 18-200 lens. Voor die laatste kwam ik terecht bij Tamron wegens de goeie prijs (als je vergelijkt met een zoomlens van Nikkon zelf). Alleen blijkt daar geen beeldstabilisator in te zitten (of vibratiecorrectie of hoe ze dat ook noemen), en Nikon voorziet in zijn camerabody's blijkbaar ook geen beeldstabilisatie. Betekent dit dat ik deze combinatie beter niet kan kiezen? Ik zag op ander forums dat mensen hier wel tevreden over waren (blijkbaar geen opmerkingen over bewogen/wazige zoombeelden).
    Moet ik op zoek naar een ander objectief? Blijkbaar heeft de Tamron 18-270 wél beeldstabilisatie, maar die is aanzienlijk duurder en ik vraag mij af of een zoomlens met zo'n groot bereik op den duur wel even goed is als 2 aparte met kleinere aanvullende bereiken...
    Bedankt alvast voor enig advies!

Re: Beeldstabilisatie Nikon + Tamron 18-200?

De Tamron 18-270 is beter dan de 18-200.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Vermits deze lenzen zowiezo al niet lichtsterk zijn zou ik altijd al opteren voor één mét VR, anders ga je het telegebied enkel bij zonnig weer kunnen gebruiken.
      Of hoge iso's gebruiken maar als je dat kan vermijden is dat altijd beter.
      Meestal is twee aparte lenzen beter, hoe hoger de zoomfactor hoe meer compromissen er gemaakt worden qua vervorming enz...
      Klein nadeel is dat je dan al eens moet wisselen van lens maar daar dient een dslr voor.
      D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
        Vermits deze lenzen zowiezo al niet lichtsterk zijn zou ik altijd al opteren voor één mét VR, anders ga je het telegebied enkel bij zonnig weer kunnen gebruiken.
        Of hoge iso's gebruiken maar als je dat kan vermijden is dat altijd beter.
        Meestal is twee aparte lenzen beter, hoe hoger de zoomfactor hoe meer compromissen er gemaakt worden qua vervorming enz...
        Klein nadeel is dat je dan al eens moet wisselen van lens maar daar dient een dslr voor.
        Beste Jozef, raad je dan aan om bvb een kit Nikon D5100 + 18-55 VR + 55-200 VR aan te schaffen? Bedankt voor je feedback!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schmamie Bekijk bericht
          Beste Jozef, raad je dan aan om bvb een kit Nikon D5100 + 18-55 VR + 55-200 VR aan te schaffen? Bedankt voor je feedback!
          lijkt mij beter dan een 18-200mm.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Moderator Note: Omdat dit eigenlijk een vraag is over gestabiliseerde objectieven, eerder dan merk en type van camera, is de topic verplaatst van Camera's naar Objectieven.

En als fotograaf: kan me alleen maar aansluiten bij de vorige posters: twee objectieven met elk een kleiner bereik zijn beter dan één met een groter bereik.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Moderator Note: Omdat dit eigenlijk een vraag is over gestabiliseerde objectieven, eerder dan merk en type van camera, is de topic verplaatst van Camera's naar Objectieven.

En als fotograaf: kan me alleen maar aansluiten bij de vorige posters: twee objectieven met elk een kleiner bereik zijn beter dan één met een groter bereik.
              Hey,
              kies ik dan best voor een 18-55 + 55-200/300, of voor een 18-105 + wat dan?
              Bedankt voor je antwoord!

Comment

Moderator Note: Als mod: dubbeltje van jouw post (gewoon de forumsoftware die hikt ) opgeruimd.

Als fotograaf: persoonlijk denk ik dat de 18-55 beter is dan de 18-105. Het probleem is wel dat je sneller (bij een korter brandpuntsafstand) moet wisselen van lens. Zelf heb ik daar geen probleem mee, omdat ik toch meestal de breedhoek (bij mij een 17-55 f/2.8) gebruik, en een (lichte) tele (bij mij is dat de 70-200 f/2.8) veel minder nodig heb. Een en ander hangt van je 'ideaal bereik' af, en dat kan eigenlijk niemand voor jou bepalen.
                Mijn persoonlijk idee: toch gaan voor de combo 18-55 en 55-200. Daar ongeveer een jaar mee schieten, en op basis van je behoeften (of 'geliefkoosd brandpuntsafstand') dan beslissen om je te 'verbeteren'.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Moderator Note: Als mod: dubbeltje van jouw post (gewoon de forumsoftware die hikt ) opgeruimd.

Als fotograaf: persoonlijk denk ik dat de 18-55 beter is dan de 18-105. Het probleem is wel dat je sneller (bij een korter brandpuntsafstand) moet wisselen van lens. Zelf heb ik daar geen probleem mee, omdat ik toch meestal de breedhoek (bij mij een 17-55 f/2.8) gebruik, en een (lichte) tele (bij mij is dat de 70-200 f/2.8) veel minder nodig heb. Een en ander hangt van je 'ideaal bereik' af, en dat kan eigenlijk niemand voor jou bepalen.
                  Mijn persoonlijk idee: toch gaan voor de combo 18-55 en 55-200. Daar ongeveer een jaar mee schieten, en op basis van je behoeften (of 'geliefkoosd brandpuntsafstand') dan beslissen om je te 'verbeteren'.
                  Oké, bedankt voor de info, M!
                  Groetjes

Comment

helemaal mee eens, de meesten die het volhouden lopen na een jaartje of zo tegen de eventuele beperkingen van lenzen en/of body aan.
                    Je hebt dan een beter zicht op wat je kan en nodig hebt.
                    En de kitlenzen van Nikon zijn voor hun prijs zeker goed.
                    Je kan ook eventueel zo'n 18-55 VR tweedehands kopen en daarmee vertrekken, die zijn er genoeg te vinden aan spotprijzen.
                    Een telezoom gebruik je meestal veel minder dus die aankoop zou ik uitstellen omdat je met de kitlens en de benenzoom al veel kan doen.
                    D800 en een goed glasservies

Comment

Working...
                    X