Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensopening 2.8 of 3.5 verschil?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lensopening 2.8 of 3.5 verschil?

Je wil een lens kopen en je staat voor de keuze: 2.8 of 3.5 (4.0). Klopt mijn redenering als ik stel dat geen dure 2.8 moet gekocht worden als je een nieuw (duur) fototoestel in bezit hebt ? In tegenstelling tot vroeger kan ik nu mijn gevoeligheid van de film immers opdrijven zonder ruis en zo compenseer ik het verschil tussen de beide lenzen. wat is jullie mening hierover ???

Re: Lensopening 2.8 of 3.5 verschil?

Geen ruis bij hogere ISO is nog altijd een fabeltje. Dat er minder ruis optreedt bij nieuwe sensoren klopt, maar geen...
    Daarnaast gebruik je die lage f-waardes niet enkel om meer licht binnen te krijgen, maar ook om te spelen met de dieptescherpte, en dat kan je niet oplossen met betere prestaties bij hoge ISO.
    Groeten,

Polleke

Comment

Als je vraag bedoeld is in de zin van of je 2.8 nodig hebt om foto's te maken met minder licht, dan klopt je redenering dat een f/4 lens ook kan voldoen mits je de iso van je toestel niet overspeelt.Bij de meeste toestellen is er namelijk een grens, die eenmaal 1 stop verhoogd onaanvaardbare hoge iso geeft. Tegenwoordig ligt die grens vrij hoog .
      Zoals genoemd is het een andere zaak dat lenzen met een hogere lichtsterkte ook meer mogelijkheden hebben om creatief met scherptediepte om te gaan. Ook is de bouwkwaliteit meestal beter en de AF sneller.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Let er ook op dat de meeste niet zo lichtsterke zoomlenzen twee cijfertjes hebben om de maximale diafragma opening aan te duiden, het verschil is dan nog veel groter.
        De meeste kitlenzen zijn tegenwoordig f3,5 in de breedste stand, en f5,6 in de tele stand.
        Een 18-55 is dus op 55mm twee stops minder lichtsterk dan een EF-S 17-55 f2,8 IS.
        Die tweede lens is een heel pak duurder dan de kitlens, maar het verschil (optisch en mechanisch) is ook heel groot.

Je kan de iso inderdaad heel wat hoger zetten dan vroeger, de beeldkwaliteit van een digitale reflex is op hoge iso een heel stuk beter dan met negatieven of dia's (zelfs op iso 200 is elke recente DSLR véél beter, ik heb al heel wat negatieven gescand en dat verschil is heel duidelijk te zien).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Working...
        X