Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

    Oorspronkelijk geplaatst door FienB Bekijk bericht
    Ik zoek toch een lichtsterkere lens... f4 heb ik nu ook en ik kan binnen vanaf een uur of 8 'savonds geen foto's meer nemen tenzij met flash maar dat vind ik rommel ;P
    mijn concertfoto's waren toch ook tussen 2230 uur en 00.30 genomen, met weinig ISO en weinig ruis, zonder flits, en niet donker ofzo...
    ook met een 1000d

    ik begrijp niet waarom je nog meer licht zou willen
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

    Comment


    • #17
      Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

      Daar was echt wel extreem veel licht als je op Iso 200 een diafragma van 5 kan halen. Dat is echt wel n uitzondering.

      Ik kom er soms niet met mijn 70-200 mm f 2.8 op Iso 4000 !!!
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #18
        Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

        Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
        ik heb toch goede resulaten behaald met mijn 55-250 van Canon hoor tijdens Suikerrock vorig jaar
        en die vind je hier al voor een goeie 120 euro 2ehands
        Als ik de isoos en sluitertijden daar zie, kun je niet echt zeggen dat het donker was.......

        Om het probleem nog iets groter te maken als je voor een 70-200 kiest dan zou ik voor één gaan met antibibber. Bij mij ging het aantal niet bewogen foto's van 30% naar 90% toen ik overschakelde van een 80-200 naar een 70-200 VR en dan zit ik nog iets beter in de isoos als een 1000D
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

          Oorspronkelijk geplaatst door FienB Bekijk bericht
          ik kan binnen vanaf een uur of 8 'savonds geen foto's meer nemen tenzij met flash maar dat vind ik rommel ;P
          Dan moet je het leren goed te doen, niet bij concerten maar voor gewoon binnen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

            Het ene concert zal je gemakkelijker kunnen vastleggen met wat minder lichtsterke lenzen, maar voor de meeste concerten geldt toch dat lichtsterkere lenzen een flink voordeel opleveren.
            En als de iso dan ook nog wat hoger kan, dan verhogen de kansen op bruikbare foto's.
            Ik heb nu twee avonden de 5D MKIII gebruikt (Rijkevorsel Swingt), en ik zie dat dat een hele verbetering is ten opzichte van de 5D MKII.
            Zelfs iso 12800 levert nog bruikbare beelden op (ik gebruik de auto iso, ingesteld tot maximum 12800 iso, en dat werkt prima), en de autofocus werkt nog als er zo weinig licht is dat de sluitertijd 1/60 wordt op iso 12800 en f2,8 (wel wat minder snel, maar als er zo weinig licht is dan zie ik zelf niet meer voldoende om handmatig scherp te stellen).
            Maar ik maak niet alleen foto's van het optreden zelf, het zijn vooral de foto's van het publiek waarbij de hoogste iso echt van pas komt.

            De "grote" concerten zal je met een 1000D + 55-250 wel redelijk op de foto kunnen krijgen, want daar zijn de budgetten voor de belichting een heel pak hoger. Dat zorgt er ook voor dat alles wat beter "uitgelicht" is dan bij optredens waarvoor ze een paar opleggers tegen elkaar hebben gezet als podium (zoals dat hier het geval is).
            Maar bij die grote concerten kan je dan weer niet overal komen waar je wil, en als je toch de nodige toestemmingen hebt om dichter te komen dan is de tijd die je krijgt om foto's te maken gewoonlijk ook nog eens beperkt.

            Bij concertfotografie zit je bijna altijd tegen de limieten van je fotomateriaal, met duurdere (lichtsterkere) lenzen zal je langer kunnen blijven fotograferen naarmate er minder licht is, en als de camera dan ook nog bruikbare foto's maakt op echt hoge iso, dan kan je nog langer doorgaan.
            Je kan dus voor die 1000D een lens kopen met dat budget van 600 euro, maar dan zal je vrij snel tegen de beperkingen aanzitten.
            Voor dat budget zijn een 85mm f1,8 of een tweedehands 135mm f2 L eigenlijk nog de beste keuze, maar dan heb je geen zoomlens, en je kan ze zeker niet alle twee kopen voor dat bedrag (voor de 135mm zal je tweedehands toch wat meer dan 600 euro moeten betalen).

            Een camera met hogere bruikbare iso + lichtsterkere lenzen is de beste optie, maar als je het beste wil, dan kom je eerder aan een budget van meer dan 6.000 euro (10 keer meer dan wat je wil uitgeven)...
            Gisteren hebben ze ook nog gevraagd hoeveel mijn camera kost, ik had toen de 5D MKIII + 70-200 f2,8 L IS II in gebruik, en ik had nog een 24-70 f2,8 L en een Sigma 15mm fisheye bij (reken dan zelf maar uit over welk budget het gaat).
            Ik had ook nog een 430 EX II bij, maar die heb ik niet gebruikt omdat ik liever probeer te werken met het aanwezige licht, hoe weinig dat ook is.
            Portretjes maken van mensen uit het publiek doe ik dus met het licht dat er is, met de flitser worden het gewone portretjes waarbij er de sfeer niet meer in zit, en dat probeer ik te vermijden.
            Ze komen op zo'n avond geregeld vragen om zulke portretjes te maken, en die horen ook in zo'n album, het zijn geen "showcase-foto's", maar dat hoeft ook niet (dan kan je beter een mobiele srudio meenemen).
            Last edited by Black B@ndit; 20 juli 2012, 16:17.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Een camera met hogere bruikbare iso + lichtsterkere lenzen is de beste optie, maar als je het beste wil, dan kom je eerder aan een budget van meer dan 6.000 euro (10 keer meer dan wat je wil uitgeven)...
              Dank je voor je antwoord Dit is wat ik nodig had...
              Ik heb al besloten mijn budget te verhogen Maar ik heb nog een maand om te beslissen wat het wordt
              Voorlopig krijg ik van iemand een aantal lenzen te leen om zelf te proberen wat het beste is, want elke camera en lens is natuurlijk anders en ook de manier waarop de camera gehanteerd wordt hang af van persoon tot persoon...
              Het zal zowieso een lichtsterkere lens worden, maar een nieuwe camera zal er niet in zitten denk ik

              Merci

              Comment


              • #22
                Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                Het is een adapterring voor M42 naar Canon geworden
                Ik heb hier nog 3 supergoeie analoge lenzen liggen...

                LEVE RECYCLING

                Comment


                • #23
                  Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                  Als het geen probleem is om handmatig scherp te stellen, dan is dat inderdaad de goedkoopste oplossing.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Als het geen probleem is om handmatig scherp te stellen, dan is dat inderdaad de goedkoopste oplossing.
                    Ik doe alles handmatig En ik bestel er een waarbij je nog wel de rode puntjes ziet wanneer je scherpstelt...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Gisteren hebben ze ook nog gevraagd hoeveel mijn camera kost, ik had toen de 5D MKIII + 70-200 f2,8 L IS II in gebruik, en ik had nog een 24-70 f2,8 L en een Sigma 15mm fisheye bij (reken dan zelf maar uit over welk budget het gaat).
                      8000 euro ?
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FienB Bekijk bericht
                        Ik doe alles handmatig En ik bestel er een waarbij je nog wel de rode puntjes ziet wanneer je scherpstelt...
                        Handmatig scherpstellen bij n concert ? Dan moet t toch wel n heel statisch concert zijn !

                        Veel succes nog (niet ironisch bedoeld)
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                          Bij een concert beweegt er niet zo heel veel in de richting van de toeschouwers en naar achteren.
                          Bovendien kan je tevoren op een strategisch punt focussen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                            Bij sommige concerten gebruik ik zelfs de Servo-AF, daar zou ik echt niet handmatig willen scherpstellen.
                            Daar komt nog bij dat het soms zo donker is dat je in de zoeker niet zo goed meer ziet waar je op aan het scherpstellen bent.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                              Ik vind knap met zo'n klein zoekertje van een 1000D en ik zou er niet graag aan beginnen en hoor zelfs bij statieste concert nog steeds mij AF bewegen en met de scherptedieptes bij 2.8 en 2 moet je nog heel nauwkeurig zijn eigenlijk gewoon spot-on. Ik snap ook niet hoe je dat met belichting bij houdt, het scheelt zo veel stapje naar vooren of naar achteren.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                                Veel mannen hier met zware theorien, maar dan wil ik wel eens de resultaten zien ... Ik zal niet zeggen dat ik n expert ben, maar ik gebruik altijd AF servo !
                                Canon-man. Concerten en natuur.
                                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                                Comment

                                Working...
                                X