Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zand tussen zoomring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zand tussen zoomring

    Op vakantie merkte ik dat er zand tussen de zoomring van mijn Sigma 10-20mm zit. Ik heb de lens dan op 10mm gezet en zo gelaten om de lens toch nog te kunnen gebruiken maar zonder deze schade te berokkenen.

    Nu las ik hier op het forum (met de zoek functie) dat er mensen zijn die dat gewoon blijven gebruiken en dat het dan vanzelf wel verdwijnt. Dit leek mij niet zo'n goed idee, of wel?

    De lens is nog maar ca. 6 maanden oud en nooit gevallen oid. Het zand is er tussen gekomen na een wandeling op de dijk naast de zee. Er was wat wind, maar niet zo veel dat ik vreesde voor mijn spullen. Zou dit onder garantie kunnen vallen?
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

  • #2
    Re: Zand tussen zoomring

    Mijn auto is vuil geworden, omdat iemand anders door een plas reed en spetterde op mijn auto. Valt het wassen van mijn auto onder de garantie?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Zand tussen zoomring

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Mijn auto is vuil geworden, omdat iemand anders door een plas reed en spetterde op mijn auto. Valt het wassen van mijn auto onder de garantie?
      Het zand zit tussen de zoomring en de lens is niet vuil geworden, uiterlijk alleszins.

      Ik verwachtte idd niet echt dat het onder garantie zou vallen, de lens is namelijk niet weathersealed, ook al moet je dan wss ook erg je best doen om het onder garantie te laten herstellen. De vraag is dus, kan het kwaad en moet het absoluut gereinigd worden?
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

      Comment


      • #4
        Re: Zand tussen zoomring

        Ik denk dat het zand er na een tijdje wel vanzelf uit geraakt als je de lens blijft gebruiken.

        Het grootste probleem is dat het waarschijnlijk heel wat geld zal kosten als je de lens laat reinigen, want die moet daarvoor uit elkaar gehaald worden.
        De kostprijs van zo'n "reinigingsoperatie" zal in de buurt komen van wat je voor een tweedehands exemplaar betaalt.

        Je kan dus net zo goed het risico nemen en gewoon verder werken met die lens, als ze dan toch daardoor stuk zou gaan, dan zoek je een "gebruikte" als vervanger.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Zand tussen zoomring

          Een stofzuiger gebruiken en met de lens ondertussen wat in- en uitzoomen.

          Comment


          • #6
            Re: Zand tussen zoomring

            Oorspronkelijk geplaatst door stiaanke Bekijk bericht
            Een stofzuiger gebruiken en met de lens ondertussen wat in- en uitzoomen.
            Geen slecht idee, daar had ik niet aan gedacht. Ik was er al over aan het denken om zelf de lens uit elkaar te halen
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: Zand tussen zoomring

              Ik denk dat het er op den duur wel weer gewoon uit gaat. Het is er via een opening ingegaan dus moet het via die opening er ook gewoon uitkunnen lijkt me. Ik zou het zelf ook wel een beetje eng vinden om hem verder te gebruiken maar ja anders ligt ie toch weg te stoffen he
              Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
              35mm f/1.8G

              Comment


              • #8
                Re: Zand tussen zoomring

                De kans dat dit vanzelf in orde komt is bijzonder klein, want de ruimte tussen de bewegende delen van zo'n lens is normaal gezien bijzonder klein.
                Vandaar ook dat wat zand het zoom- of AF-mechanisme van zo'n lens binnen de korste keren in de vernieling kan helpen.

                Reiniging van een niet al te complexe lens kost mij normaal zo'n €80.
                Ik stuur ze naar de Camera Repair Workshop. Bel vooraf even met de eigenaar (Dave Boyle), dan weet je vooraf of hij die lens kan herstellen en krijg je meteen een indicatie van de prijs. Hij doet vooral Minolta en Sony, maar ik denk niet dat reiniging van een Sigma enig probleem vormt.
                Daarna versturen, en na reiniging krijg je ze netjes weer thuis. Hij heeft mij altijd al ongeveer aangerekend wat hij vooraf aangegeven had. En je krijgt 6 maand garantie op de herstelling.

                Succes met de lens !
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Zand tussen zoomring

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  De kans dat dit vanzelf in orde komt is bijzonder klein, want de ruimte tussen de bewegende delen van zo'n lens is normaal gezien bijzonder klein.
                  Vandaar ook dat wat zand het zoom- of AF-mechanisme van zo'n lens binnen de korste keren in de vernieling kan helpen.
                  bwaaaah niet overdrijven hé het is geen dynamiet maar wat zandkorrels. Er zullen korrels weer uit komen en er zullen korrels in de lens kruipen en de ene al wat langer blijven zitten dan de andere, als het geen hele zandbak is kan ik me niet voorstellen dat het veel schade zal aanrichten, het zoom mechanisme is inderdaad iets met kleine toleranties waar het zand al moeite voor moet doen om in de geleidingen te komen, als het gewoon tussen 2 oppervlakten plastic zit lijkt het mij niet problematisch.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zand tussen zoomring

                    Zand=glas!! Ikzelf zou er niet mee verder werken, tenzij je er rekening mee houd dat de lens stuk gaat.
                    Zoals K2 zegt, zijn er echt wel goede opties om hem prijsvriendelijk te laten reinigen.
                    Stofzuigen, kan je proberen, kwaad kan het niet, als je maar niet probeert te blazen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zand tussen zoomring

                      Zand tussen mechanisch draaiende elementen is als water en vuur, en moet er zo snel mogelijk van tussen,
                      als je denkt dat het er vanzelf wel zal van tussen uit komen, vergeet het, ik zou zeker opteren om te laten reinigen, als je het voelt
                      is er reeds schade aangebracht, deze glijlageringen bestaan tegenwoordig bij bijna alle objectieven uit Aluminium of kunststof of een
                      combinatie van de twee.
                      Duurdere objectieven hebben een betere afdichting tegen dat soort indringers als zand of vocht, en nogal dikwijls een messing lagering maar daar betaal je dan ook een prijs voor.

                      Mijn raad, laten reinigen als het objectief het voor je waard is, algemeen bedoeld dan, als je voor een objectief van 250€ 100€ moet betalen om het te
                      laten reinigen, is heel wat anders dan een objectief van 1.000€ laten reinigen voor die prijs, dat moet je voor jezelf uitmaken natuurlijk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zand tussen zoomring

                        Als je die kan laten reinigen voor 80 euro, dan is dat de beste oplossing, maar ik hoor gewoonlijk heel wat grotere bedragen als er ergens aan moet gewerkt worden.
                        Gewoonlijk kost het al zo'n 80 euro om alleen maar een bestek op te maken, en dan hebben ze er nog niet aan gewerkt.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zand tussen zoomring

                          Ik ga zeker eens contact opnemen dan. Ik verwachtte idd ook veel hogere bedragen. Als het rond de 100 euro blijft, valt het nog mee. Ik heb de lens nieuw bij Konijn gekocht voor 400 met Pasen, dus ik vind het nog wel de moeite.
                          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zand tussen zoomring

                            ik zou em toch ook kuisen hoor, zelf doen of laten doen naar gelang je het aandruft

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zand tussen zoomring

                              Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                              Ik ga zeker eens contact opnemen dan. Ik verwachtte idd ook veel hogere bedragen. Als het rond de 100 euro blijft, valt het nog mee. Ik heb de lens nieuw bij Konijn gekocht voor 400 met Pasen, dus ik vind het nog wel de moeite.
                              Mensen die het gewoon zijn kunnen op een uur tijd heel wat demonteren en terug monteren, de rest is kuisen
                              en eventueel een laagje verse teflonsmering of ander product aanbrengen, zolang er geen nieuwe wisselstukken
                              komen bij kijken kan dat in principe redelijk goedkoop.

                              Comment

                              Working...
                              X