Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime lenzen tegenover zoom lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

    In mijn optiek sluit het ene het ander gewoon niet uit. Ik werk graag met een combinatie van zooms (24-70 en sinds 2 weken met een 70-200 II) en primes (24 f1.4, 50 f1.4, 100 f2.8L macro en tot twee weken geleden 135 f2) en dat bevalt me zeer goed. Tijdens de ceremonies e.d. de zooms erbij en voor de bruidsshoot met het koppel de primes Bijkomend voordeel hiermee is dat je het bereik altijd min of meer dubbel mee hebt, dus altijd back-up.
    Zoals ik zei heb ik de 135L dus verkocht, of dat een slimme zet is geweest moet nog blijken Zo niet, dan heb ik weer een spaardoel
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #32
      Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

      Jep ook mijn idee dus
      't een sluit het ander niet uit.
      Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

      Comment


      • #33
        Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

        Het hangt volgens mij volledig samen met het soort werk wat je doet. Als je niet onder tijdsdruk staat zijn primes perfect bruikbaar, hebben meestal de iets wijdere max opening als voordeel, zijn licht en klein. Voor de meeste toepassingen kan je ook nog flink wat croppen mocht de kadrage niet helemaal zijn zoals je in gedachten had. (een 10x15 cm afdrukje bevat ongeveer 2 miljoen pixels, da's een 10de van de bestandsgrootte van de 5D II bijvoorbeeld).
        Ik kan me anders ook inbeelden dat je in situaties komt waar je zoveel verschillende beeld-uitsnedes wil maken dat je liever een zoom op je toestel hebt. Ik geraak dan wel dikwijls gefrustreerd dat de zoom net niet ver genoeg kan.
        Voor modelshoots kan ik zonder probleem met m'n primes volstaan. Dat gebeurt min of meer in regie, en je hebt wel een beetje tijd om de zaken te bekijken. Voor studiowerk zeker.
        Veel is persoonlijke voorkeur mijn gedacht, of door opdracht bepaald. Naar budget toe zal het niet veel verschil maken denk ik. Als je een serie snelle primes koopt ben je evenveel centen kwijt als voor die twee zooms die hier worden vernoemd als 'de complete set'.
        Ik loop op publieke plaatsen wel liever met een zwarte 135mm dan met een witte 70-200mm. Net wat discreter.
        www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

        Comment


        • #34
          Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

          Bon, ik ben dan toch niet de enige die zo denk

          Comment


          • #35
            Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

            Ik kan zeggen dat ik vooral met primes werk - vooral 24mm f1.8 & 85mm f1.4. Mijn prioriteiten liggen bij volledig benutten van aanwezig licht en spelen met zachte achtergronden - waar mogelijk en tot waar mogelijk, dan zet ik mijn flits uit standby.

            Het is keuze die je maakt en natuurlijk ook je persoonlijke stijl. En ja, soms is het spannend bij iets meer actie en beweging. Maar bijvoorbeeld bij huwelijken en de vaste rituelen wéét je ook op voorhand wat en waar vanalles gebeurt - als je ervaring je in de steek laat, desnoods vraag je het aan de ceremoniemeester. Je kan perfect anticiperen. En snel van lens kunnen wisselen natuurlijk, indien nodig.

            Het voordeel ook, wat anderen als nadeel zien, is het vaste brandpunt. Daardoor kan ik, opnieuw, anticiperen welk beeld(uitsnede) ik zal maken en dus al op de juiste plaats staan. Op die manier is de handicap van niet zoomen veel kleiner en zie ik het eigenlijk als voordeel.

            Ik gebruik sporadisch mijn 28-105mm bij zeer hectische, korte momenten (bijv. bij aankomst van gasten om snel wat verschillende shots met verschillende beeldhoeken te hebben) en mijn 15-30mm. Maar die laatste eigenlijk in 99% van de gevallen op 15mm, dus eigenlijk ook als prime

            Er is gewoon een bepaald de look & feel van een lichtsterke prime, die zelden met een zoom (met uitzondering van een 70-200 op 200mm bijvoorbeeld) te evenaren is. Ik fixeer dan ook liever op bepaalde details of gezichten met een groot diafragma en omringende onscherpte, dan foto's met middelgrote diafragma's en de obligate invulflits om dat te compenseren.... simpel gezegd.

            En als ik zo rond mij kijk bij de andere fotograferen, ben ik niet de enige.

            Comment


            • #36
              Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik heb de 85mm f1,8 en de 135mm f2 verkocht omdat die geen zichtbaar betere beeldkwaliteit leveren dan de Canon 70-200 f2,8 L IS II.
              De 70-200 is veel handiger in gebruik dan de vaste brandpuntsafstanden, daarom gebruikte ik de primes bijna niet meer.

              Het enige nadeel van de 70-200 is dat die zwaarder is, maar je hebt dan eigenlijk een 70mm/100mm/135mm/200mm in één lens, met een heel snelle AF, beeldstabilisatie en heel goede optische kwaliteiten.
              Als je het zo bekijkt, dan is die 70-200 eigenlijk nog goedkoop tegenover een setje primes. Dat setje primes zal ook meer wegen dan de 70-200, en meer plaats nodig hebben in de fototas. Bovendien moet je dan ook nog constant wisselen, en daardoor kan je wel eens wat missen als je een of andere actie wil fotograferen.

              Als ze nu nog eens een 24-70 maken die optisch even goed presteert dan die 70-200 f2,8 L IS II...
              Misschien is de 24-70 f2,8 L II wel zo'n lens, maar ze zou dan toch wel iets goedkoper mogen worden.
              Ik wacht dus op de reviews van die lens, voor die prijs moet ze echt over het hele zoombereik scherp zijn tot in de hoeken (zoals de 70-200 f2,8 L IS II), als dat niet het geval is, dan is ze te duur (en kan je beter de Tamron of de Sigma kopen).
              Ik heb een 24-70mm (de oude versie), en wat mij er vooral aan stoort is dat naar mijn gevoel die AF niet zo snel is als op de 70-200mm (niet-IS versie)...
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #37
                Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                Ik vind primes gewoon aangenamer om mee te werken. Als ik niet kan zoomen moet ik al over 1 ding minder na denken.
                Je moet over één ding meer nadenken, bij een prime hoef je niet na te denken over het brandpunt.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #38
                  Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                  Het gaat er natuurlijk om of je je goed voelt met de apparatuur die je hebt. Of dat nu 'zoomt' of niet is een persoonlijke zaak. Er zijn met alle soorten objectieven goede resultaten geboekt, zoals de foto's ook op dit forum bewijzen.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                    ik heb ze alle twee, al is mijn prime set nog niet volledig. qua zooms heb ik de 24-70II en 70-200 is usm II, top qua beeld. daarnaast heb ik een 14mm 2.8, 35mm 1.4 en een plastieke 50 die ik haast nooit gebruik sinds ik mijn 35L kocht. Het hangt er puur vanaf wat ik moet fotograferen, best lens for the job. Puur subjectief verkies ik primes, het heeft voor mij persoonlijk iets. En hoewel ze in beeldkwaliteit niet zo veel verschillen haal ik mijn 35mm foto's er zo uit (tov 35mm op de zoom). trouwens scherpte is niet alles. zo gebruik ik mijn 35mm heel graag voor concerten. Het geeft een aparte stervorming aan lichtbronnen en de flare die je er mee kan maken smaak ik ook wel. elke lens heeft zijn nut bij mij.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #40
                      Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                      Hoi, ik post normaal nooit iets, maar vindt het wel boeiend.
                      Ik had vroeger enkel zooms, maar fotografeer graag huwelijken en trek nu enkel nog met primes. Vindt het een beetje raar dat de primes niet zo geliefd zijn als enige soort lens voor huwelijks of reportage fotografie.
                      Onlangs een 24mm 1.4g bijgekocht. Als vervanging voor mijn 28 1.8g. Waanzinnige lens. Wat je met een prime lens kan, kan je gewoon niet met een zoomlens. Die scherpte-diepte, het soort 3d effect, vooral met de nieuwe 58mm 1.4g. De belichting is ook zo veel gemakkelijker met een prime. Ik schiet 85 procent op volle opening f1.4 of f2.0 met mijn 135mm. En ik flits nooit meer, zelfs niet op het avondfeest. Gewoon naturale light, echt bevrijdend. Alle voor mij althans. Zet nu meestal een combo van 24-58 of een 35 -85 op twee full-frame camera's en dat werkt prima. En een lensbaby 85 edge voor een waanzinnige Bokeh.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Thomasvdalen Bekijk bericht
                        Hoi, ik post normaal nooit iets, maar vindt het wel boeiend.
                        Ik had vroeger enkel zooms, maar fotografeer graag huwelijken en trek nu enkel nog met primes. Vindt het een beetje raar dat de primes niet zo geliefd zijn als enige soort lens voor huwelijks of reportage fotografie.
                        Onlangs een 24mm 1.4g bijgekocht. Als vervanging voor mijn 28 1.8g. Waanzinnige lens. Wat je met een prime lens kan, kan je gewoon niet met een zoomlens. Die scherpte-diepte, het soort 3d effect, vooral met de nieuwe 58mm 1.4g. De belichting is ook zo veel gemakkelijker met een prime. Ik schiet 85 procent op volle opening f1.4 of f2.0 met mijn 135mm. En ik flits nooit meer, zelfs niet op het avondfeest. Gewoon naturale light, echt bevrijdend. Alle voor mij althans. Zet nu meestal een combo van 24-58 of een 35 -85 op twee full-frame camera's en dat werkt prima. En een lensbaby 85 edge voor een waanzinnige Bokeh.
                        mis jij nooit een 70-200? Ik zou gerust de overstap kunnen maken naar enkel primes. Ik schiet hoofdzakelijk nog portretten, af en toe wat reportage dingen. ik zou gerust mijn 24-70 kunnen missen, twijfel enkel nog of ik de 70-200 niet zal missen (hoofdzakelijk voor die paar concerten/persvoorstellingen per jaar). Niet dat ik die zo vaak gebruik. blijft vaak thuis omwille van het gewicht en omvang. familiefoto's en zo schiet ik bijna hoofdzakelijk met mijn 35mm.

                        mijn 24-70 gebruik ik ook enkel op 24- 35-50 mm en zoom meestal op voorhand afhankelijk voor het soort shot dat ik voor ogen had. 70mm is niet mijn ding, te kort voor echt smal gekaderd portret.
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                        Comment


                        • #42
                          Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                          ik werk de laatste tijd ook veel liever met primes, maar een uwa-zoom zou niet mogen ontbreken bij mij qua flexibiliteit in composities
                          de 24-70 f2.8 zie ik mij nog te vervangen eens mijn primes verder uitgebouwd zijn, vroeger niet
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #43
                            Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                            Is het nu zo'n verschil of met een zoom of prime werkt? Tenslotte denk je toch na over de compositie? Of je dat nu bereikt met een zoom of prime is toch eender? Of zie ik dat te eenvoudig?

                            Comment


                            • #44
                              Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                              het *leuke* aan primes is dat je niet kan zoomen en dus moet werken met andere composities.
                              Waarom moet je werken met andere komposities? Is 50mm met een prime anders dan met een zoom?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • #45
                                Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Waarom moet je werken met andere komposities? Is 50mm met een prime anders dan met een zoom?
                                Met een prime bent je minder lui: je bepaalt dan met je benen de afstand van camera tot je onderwerp. Voor portret fotografie prefereer ik ook prime objectieven.
                                Voor macro ben je zoal gebonden aan een prime.

                                Comment

                                Working...
                                X