Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon] AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: [Nikon] AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Ik heb in 2005 ook nog getwijfeld om 'm te kopen, maar toen ie uit productie ging schoten de prijzen geweldig de hoogte in zoals Rob al zei.

Het verwondert me wel dat je dan nog geen FF hebt? Ik heb enkele jaren geleden jouw 14-24 eens kunnen testen tijdens een SD/AV in Thorn, heb deze dan tweedehands gekocht van rikketik en gebruik deze nu al enkele jaren met veel plezier op de D700
    Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om naar FF over te stappen maar al steeds uitgesteld ivm de tele-kant die op een crop interessanter is om niet te moeten naar de zeeer dure tele's te gaan. Maar het komt nog wel.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Zouden we onrechtstreeks kunnen concluderen dat er nog een FF camera in de maak is ?
      Gebruikers van D800/D4 ea. zijn toch het duurdere nikon segment.

YMMV Nerdi
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Ik gebruik geen nikon maar ben erg benieuwd naar de 28mm 1.4. Hij wordt wel errug de hemel in geprezen. Ik ben best tevreden met mijn canon 24mm 1.4 maar de reviews later er niks heel van terwijl ik begin te watertanden als ze het over de 28mm 1.4 van nikon hebben

Comment

Ik heb in 2005 ook nog getwijfeld om 'm te kopen, maar toen ie uit productie ging schoten de prijzen geweldig de hoogte in zoals Rob al zei.

Het verwondert me wel dat je dan nog geen FF hebt? Ik heb enkele jaren geleden jouw 14-24 eens kunnen testen tijdens een SD/AV in Thorn, heb deze dan tweedehands gekocht van rikketik en gebruik deze nu al enkele jaren met veel plezier op de D700
          Met dit objectief op een D3 of D4 kan je binnen overal wel alle kanten uit zonder flash? Ben toch benieuwd hoe die combo het er vanaf brengt.
          Last edited by enero; 23 april 2012, 15:50.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Duur geval KLIK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Duur geval KLIK
              HIER lijkt het me al iets schappelijker!
              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Los van de prijs zijn die objectieven met groot diafragma wel leuk, maar ik vind het jammer dat deze nieuwigheden telkenmale zo opzichtig en zwaar zijn.
                De oudere f2.8 lenzen waren licht, klein en handzaam. Helaas zijn deze f2.8-lenzen niet vernieuwd, maar vervangen door soms lompe en zware lichtsterke lenzen (24/1.4,35/1.4); ik vraag mij echt af of bijvoorbeeld een 24/1.4 of een 35/1.4 wel veel gebruikers vinden.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                  Los van de prijs zijn die objectieven met groot diafragma wel leuk, maar ik vind het jammer dat deze nieuwigheden telkenmale zo opzichtig en zwaar zijn.
                  De oudere f2.8 lenzen waren licht, klein en handzaam. Helaas zijn deze f2.8-lenzen niet vernieuwd, maar vervangen door soms lompe en zware lichtsterke lenzen (24/1.4,35/1.4); ik vraag mij echt af of bijvoorbeeld een 24/1.4 of een 35/1.4 wel veel gebruikers vinden.
                  Ik begrijp je volledig, ik vind dat ze wat overdrijven zelfs
                  Mijn af-d 35 f2.0 voldoet nog steeds, en als ze een vervanger uitbrengen die dan ongeveer hetzelfde kost en beter is zal ik die vervangen.
                  De af-s 35mm f1.8 maar dan voor FF zou ik wel zien zitten.
                  Maar nu heb je geen keuze, een oude f2.0 of een verschrikkelijk dure f1.4.
                  D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Zouden we onrechtstreeks kunnen concluderen dat er nog een FF camera in de maak is ?
                    Gebruikers van D800/D4 ea. zijn toch het duurdere nikon segment.

YMMV Nerdi
                    daar zijn inderdaad geruchten over. Laatst las ik op Nikonrumours dat de opvolger van de D300s een FF camera zou zijn en niet de D400 maar D500 zou worden. De D100/200/300(s) is altijd door Nikon gezien als voor de serieuze amateur of prof met klein budget. Dat zouden ze dan overlaten aan de D7000 en zijn opvolgers en een nieuwe lijn starten van budgetvriendelijke FF camera's die waarschijnlijk met de 16MP sensor van de D4 zouden werken. De naam D500 zou dan de afstand met de D300s moeten vergroten. Voorlopig nog koffiedik kijken dus. 't mag voor mij rap gaan want van mijn D200 heeft ondertussen de pop up flitser het begeven en er beginnen nogal wat rubbers los te komen.

Maar dat concluderen zou ik niet doen. Wie alles opgehoest heeft om die D4 of D800 te kopen heeft geen geld meer over voor de f/1.4 primes dus moeten ze op deze wijze die mensen uit de klauwen van Sigma en Tamron houden en ze daarna dan toch over de streep te krijgen de f/1.4 primes te kopen waardoor ook de 2de handsmarkt blijft floreren.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Als ik de cijfers goed lees, dan is deze nieuwe 28mm F1.8 toch al de helft van de 24mm F1.4 qua gewicht (300 gram t.o.v. 600 gram).

Persoonlijk ben ik zeer tevreden van de 24mm. Maar goedkoper juich ik altijd toe. En een vernieuwde 35 f1.8 of F2 voor FX zou ik al helemaal toejuichen, de 35 1.8 DX is een zalig lensje, zeker voor de prijs.

Comment

Een heel recent review van de AF 28mm f/1.4D door Photozone.de

Comment

Toch maar normaal, met zo'n maximale diafragma's en nieuwe AF motors in de lenzen? De 28 f1.4 is ook "oud" en is ook groot.

Persoonlijk ben ik nooit fan geweest van 2.8 primes - toch niet voor breedhoek. Het verschil qua lichtsterkte/scherptediepte met een goeie f3.5.-f... lens is te klein.

De Nikon 35mm f2 gebruik ik quasi nooit meer, wegens een geval van noch mossel, noch vis. Te dicht bij 50mm en te weinig breedhoek. Maar ik hou de lens voor op m'n oude FE2 body.

Kocht daarom ook recent een 24mm 1.8 (Sigma). Wordt geleidelijk een van m'n favoriete lenzen. Breedhoek EN lichtsterk. Scherp vanaf 1.8. Dichtgeknepen tot 2.8 is ie zeker een pak scherper dan een oude Nikon f2.8 prime. Het gewicht heb ik er helemaal voor over.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                            Toch maar normaal, met zo'n maximale diafragma's en nieuwe AF motors in de lenzen? De 28 f1.4 is ook "oud" en is ook groot.

Persoonlijk ben ik nooit fan geweest van 2.8 primes - toch niet voor breedhoek. Het verschil qua lichtsterkte/scherptediepte met een goeie f3.5.-f... lens is te klein.

De Nikon 35mm f2 gebruik ik quasi nooit meer, wegens een geval van noch mossel, noch vis. Te dicht bij 50mm en te weinig breedhoek. Maar ik hou de lens voor op m'n oude FE2 body.

Kocht daarom ook recent een 24mm 1.8 (Sigma). Wordt geleidelijk een van m'n favoriete lenzen. Breedhoek EN lichtsterk. Scherp vanaf 1.8. Dichtgeknepen tot 2.8 is ie zeker een pak scherper dan een oude Nikon f2.8 prime. Het gewicht heb ik er helemaal voor over.
                            Normaal ? Neen, jij leest blijkbaar altijd iets anders.
                            Ik heb liever een breedhoek die uitstekend presteert vanaf f2.8, dan een breedhoek dat ik te duur moet betalen om daarna 2 stops dicht te knijpen. Voor de breedhoek toepassingen waarvoor ik ze gebruik heb ik voldoende aan f2.8.
                            Een Nikon 35/2 is zeker niet mossel, nog vis bij een FF-camera, het is zeer ruim inzetbaar en mogelijks nog allrounder dan een 50mm. Dat de oudere f2.8 primes van Nikon broodnodig aan een update toe zijn is een feit, maar daarom hoeft nog niet iedereen een dure en volumineuze f1.4 aan te schaffen, want daar ging mijn posting nu net over.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Een heel recent review van de AF 28mm f/1.4D door Photozone.de

http://www.photozone.de/nikon_ff/723-nikkorafd2814ff
                              Heb je je niet vergist? Dit topic gaat toch over de nieuwe AF-s versie?
                              Of wou je ze vergelijken?

Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                                Heb je je niet vergist? Dit topic gaat toch over de nieuwe AF-s versie?
                                Of wou je ze vergelijken?

Het oudere f/1.4D objectief is vanaf post #8 meermaals aan bod gekomen, vandaar dat ik de link relevant vond.

Comment

Working...
                                X