Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens hoek berekenen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens hoek berekenen ?

    Hoi allemaal,


    Voor de modelspoorclub waar ik lid van ben, hebben we van die goedkoper cameraatjes aangeschaft, om "video-monitoring" te kunnen doen.
    De camera's hangen op 1m30 van de muur, en de gemeten meetbare breedte in het beeld, ligt tussen de 70 & 90 cm.
    Nu willen we op die afstand van 1m30, minstens ook 1m30 breed kunnen "kijken".

    Daarom hadden we lensjes op Ebay gekocht, met volgende specificaties:

    New Board 3.6mm 92° Angle CCTV Security Camera LENS

    Features:
    3.6mm 92° angle board lens for dome cameras has standard M12x0.5 thread, suitable for both 1/3" and 1/4" CCD chipsets, with an aperture of F2.0.
    3.6mm 92°angle
    Standard M12x0.5 thread
    Image format for both 1/3" and 1/4" CCD
    Aperture F2.0

    Specifications:
    Weight: 7g
    Lens Construction: 6-6
    Angle of View: 92°
    Focal Length: 3.6mm
    Back Focal Length: 5.44mm
    Format: 1/3", 1/4"
    Aperture: F2.0

    Onze verwachtingen waren dat die dus effectief een breedte van 92° graden zouden bestrijken, dus 46° links van de midden-as, en 46° rechts van de midden-as, wat zelfs meer dan 1m30 zou moeten opleveren in de breedte, t.o.v. een lengte van 1m30.
    Maar helaas pindakaas, dit halen we dus niet.

    Nu is mijn vraag, hebben we gewoon verkeerde lenzen gekregen, of is er nog "iets" in bovenstaande specificaties wat bepalend is voor die effectieve breedte ?
    die "Angle of View: 92°" doet me nogthans vermoeden dat we die 1m30 breedte op onze sokken moeten halen.

    Alvast bedankt,
    Kris
    Compleet nieuw met fotografie ...
    Nikon D60 met 18-55 mm lens

  • #2
    Re: lens hoek berekenen ?

    Misschien bedoelen ze 92°diagonaal

    Comment


    • #3
      Re: lens hoek berekenen ?

      Als er bij beeldhoek 1 getal staat, dan wordt daar de diagonaal bedoeld. Sommige merken geven 3 getallen weer, vertikaal, horizontaal en diagonaal.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: lens hoek berekenen ?

        goh, geen idee hoe je dat moet berekenen. Al eens gedacht aan een Go Pro? Daar ga je zeker je 1m30 mee halen

        Comment


        • #5
          Re: lens hoek berekenen ?

          Hi,

          Ik wil niet achterblijven met suggesties om je te helpen.

          Jouw getallen geven aan dat je met die lens wel degelijk de gezochte breedte moet halen.

          Kan hier sprake zijn van een effect zoals bij een cropcamera? De graden van de lens zijn wat ze zijn , maar het effect op de sensor (of equivalent) is anders?

          mvg,
          DPaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: lens hoek berekenen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Kan hier sprake zijn van een effect zoals bij een cropcamera? De graden van de lens zijn wat ze zijn , maar het effect op de sensor (of equivalent) is anders?

            mvg,
            DPaul
            dat kan het niet zijn. een lens heeft pas een beeldhoek als het beeldvlak bekend is.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: lens hoek berekenen ?

              Die 92° zijn zonder twijfel diagonaal. Zie eerdere posts. Laten we gemakshalve stellen dat je diagonaal aan 130cm komt op 130cm afstand.
              De diagonaal van een 2:3 beeld is wortel uit (2*2)+(3*3), dus wortel uit 13, hetzij 3.6. Mijn kennis van driehoeksmeetkunde zit wel ergens in mijn verschrompelende hersens, maar ik zit nu op het werk... Mijn vademecum heb ik helaas niet bij me. Je kunt wel berekenen welke diagonale hoek je moet hebben om een horizontale van 90° te krijgen. Iemand met sinuskunde??
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: lens hoek berekenen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                dat kan het niet zijn. een lens heeft pas een beeldhoek als het beeldvlak bekend is.
                ?

                Ik heb hier een hoop lenzen staan.
                De scherptdiepte die ze geven verandert nooit.
                De beeldhoek verandert nooit.
                De brandpuntsafstand verandert nooit.

                Het is pas na toepassing op een bepaalde sensor dat je verschillende "effecten" krijgt, maar de handware eigenschappen blijven onveranderd.

                Dus mijn opmerking blijft, tenzij het een niet verwisselbare lens is en er dus al rekening gehouden wordt met het effect.

                DPaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: lens hoek berekenen ?

                  De beeldhoek van een lens is inderdaad onveranderlijk, laten we het dan hebben over bruikbare (effectieve) beeldhoek, dus wat de sensor opvangt.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens hoek berekenen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                    ?

                    Ik heb hier een hoop lenzen staan.
                    De scherptdiepte die ze geven verandert nooit.
                    De beeldhoek verandert nooit.
                    De brandpuntsafstand verandert nooit.
                    scherptediepte en beeldhoek zijn geen lenseigenschappen. Het zijn eigenschappen van de combinatie brandpuntsafstand/beeldvlak. Het enige dat echt gebeiteld zit in een lens is de brandpuntsafstand en de beeldcirkel.

                    Als ik de specs goed begrijp geeft die lens op zowel een 1/3" CCD als op een 1/4"CCD dezelfde beeldhoek. Toverij? of zijn die formaten ook van hoogte/breedte verhoudingen zodanig verschillend dat ze toch weer dezelfde diagonaal hebben?
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens hoek berekenen ?

                      Als beeldhoek wordt opgegeven de maximaal bruikbare beeldhoek , dus met een nog redelijke beeldkwaliteit zonder gegeven sensormaat.
                      De feitelijke beeldhoek wordt daardoor bepaald samen met d actuele sensormaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens hoek berekenen ?

                        Bedankt allemaal,


                        Ik begrijp maar de helft van de uitleg van hierboven, maar het is in elk geval
                        duidelijk dat we de "juiste" lenzen gekregen hebben.
                        We zullen dan maar 120° lenzen bestellen :-)


                        groeten,
                        Kris
                        Compleet nieuw met fotografie ...
                        Nikon D60 met 18-55 mm lens

                        Comment

                        Working...
                        X