Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens: wie/wat te geloven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: portretlens: wie/wat te geloven

Ik ga deze 's verder opzoeken Mir, ben 'm al paar keer tegen gekomen als mogelijkheid en wil 's wat meer weten over die 30mm, knowledge is power
    Webstek in opbouw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
      Ik ga deze 's verder opzoeken Mir, ben 'm al paar keer tegen gekomen als mogelijkheid en wil 's wat meer weten over die 30mm, knowledge is power
      Ik moet toegeven dat ik de 30mm lens nog maar heb sinds vrijdag. Ik heb er nog maar een handvol foto's mee gemaakt. Ik moet ze nog wat leren kennen.
      Onderstaande is genomen op 1/60 f3.5 iso200 :

en eentje 1/60 ste f3.5 iso 400:

Daarna resize en beetje usm toegepast. Is dit reeds aanvaardbaar?

mir
      Last edited by mir; 4 februari 2012, 21:27.
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Alles hangt af van het perspectief en dat is afhankelijk van de afstand van je objectief tot je onderwerp en dus onafhankelijk van je objectief... het verschil tussen objectieven is de framing en dus de afstand die je moet bewaren om een zekere compositie te verkrijgen en het is die wijziging van afstand dat het perspectief doet veranderen en niet het objectief!!
        Dus als je met een 50 mm objectief enkel het hoofd in beeld wil brengen... dan moet je zo dicht gaan staan, dat je een 'raar' perspectief bekomt (neus naar voor en oren naar achter).
        Een normale afstand van 5 m tot je onderwerp, betekent een normaal perspectief en voor het hoofd alleen, heb je dus een objectief nodig van minimaal 200 tot zelfs 300 mm...
        In studio kan je misschien niet zo ver weg en moet je dus eerder naar 135 of zelfs 105 om een close-up te realiseren van het hoofd...

Wat is dan een uiteindelijk het beste portretobjectief???

Belangrijke kwaliteiten van 'portretobjectieven' zijn eerder het bekomen een zachte achtergrond (max. diafragma) en bokeh...
        dslr4dummies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          er blijft nog een groot verschil tussen beiden... Bokeh, F1.8 of F1.4 vs. F2.8...

persoonlijk werk ik veel liever met een portret lens, ik gebruik die enkel als ik ze op 200mm kan gebruiken...
          toch niet, bokeh wordt bepaalt door constructie vd lens en type diafragma.
          een f 2,8 objectief kan mooier bokeh hebben dan een f 1,4
          objectieven met zelfde maximaal diafragma hebben niet noodzakelijk zelfde bokeh !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            toch niet, bokeh wordt bepaalt door constructie vd lens en type diafragma.
            een f 2,8 objectief kan mooier bokeh hebben dan een f 1,4
            objectieven met zelfde maximaal diafragma hebben niet noodzakelijk zelfde bokeh !
            klopt, was niet m'n intentie om dat te beweren... ik bedoelde dat je de bokeh ook moet vergelijken!
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De foto gemaakt van het kind met 30 mm is dan ook typsich een foto waar een zekere vertekening zichtbaar is. Wanneer je een 85 mm gebruikt zou hebben dan zou het voorhoofd minder nadrukkelijk aanwezig zijn.

Nu oogt de foto weinig harmonisch.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                Om eerlijk te zijn vind ik de 50 f/1.8 nou niet. Gebruikte toch liever de 17-55 op een crop body. de 50 f/1.8 hunt behoorlijk bij mindere lichtomstandigheden. moet hem toch al gauw een stop afknijpen. Voor haar prijs zeker geen verkeerd objectief, maar persoonlijk ben ik er niet zo weg van.
                't Gaat wel om de f/1.4, hè.

Comment

Ok op 30 mm lijkt de kop wel iets groter in verhouding met het lijf. Nu hij heeft wel een grote kop hoor

Hier dezelfde baby met 85mm lens. op f4 1/250 ste iso 400

mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                    Ok op 30 mm lijkt de kop wel iets groter in verhouding met het lijf. Nu hij heeft wel een grote kop hoor

Hier dezelfde baby met 85mm lens. op f4 1/250 ste iso 400

mir
                    veel beter!
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

50mm op full frame (of 30mm op crop) is niet geschikt voor flatterende headshots. Het blijft wel een handige lengte voor vanalles en nog wat. Als je een 50 koopt moet je je geen zorgen maken dat hij nutteloos wordt op een FF, je zal hem alleen voor andere doeleinden moeten gebruiken. 85 op crop is zeker goed voor headshots, maar moeilijk te gebruiken als je weinig plaats hebt.

Comment

Working...
                      X