typische portret objectieven voor FF zijn de 85 en 135mm prime's.
nu veel hangt af van het type portret je wenst te maken daar zijn verschillende stylen in de portretfotografie, in de klassieke zeg maar in de meer stereotype portretfotografie worden groter brandpunten gebruikt.
dit vind je veel terug in mode en glamour fotografie.
meer geëvolueerde hedendaagse fotografie worden kleinere brandpunten gebruikt, zelfs 35mm op FF, vraagt wel iets meer techniek en creativiteit van de fotograaf dan met groot brandpunt.
daarbij komt nog wil ik portretten ten voeten uit maken of bustes etc.
nu een gezicht dat vrij rond is ga je beter met een kleiner brandpunt fotograferen, eentje dat scherp is met groter brandpunt, maar alles is nu SW-matig aan te passen
wat ik wil aantonen is dat je niet zomaar kunt zeggen dit is de beste portretlens want die bestaat niet, je moet voor je eigen uitmaken wat voor jou het beste is en dit in functie van welk soort portretten je wenst te maken.
je moet ook rekening houden met de beschikbare ruimte, met bvb een 85mm heb je toch wat ruimte nodig als je ten voeten uit wil fotograferen.
in jou geval zou ik persoonlijk met 50mm starten en voor de sigma versie gaan ipv vd canon, maar het is iets wat jezelf moet uitmaken.
Er bestaat geen enkele andere lens met zo'n prijs/kwaliteitsverhouden en dat niveau van scherpte.
Om eerlijk te zijn vind ik de 50 f/1.8 nou niet. Gebruikte toch liever de 17-55 op een crop body. de 50 f/1.8 hunt behoorlijk bij mindere lichtomstandigheden. moet hem toch al gauw een stop afknijpen. Voor haar prijs zeker geen verkeerd objectief, maar persoonlijk ben ik er niet zo weg van.
50mm op crop vind ik persoonlijk niet zo prettig op FF daarin tegen wel weer lekker werken, maar dit is voor iedereen persoonlijk natuurlijk
Je kunt nagenoeg alle objectieven wel gebruiken voor portret fotografie. Hangt ook beetje van je manier van fotograferen af. Zijn er zelfs genoeg die een macro objectief gebruiken voor portreten. (bv de 100L)
Zelf grijp ik al snel na de 70-200 voor portreten
Ik werk veel liever met de 85mm 1.8 dan met de 50mm 1.8. De 85 is veel sneller en geeft naar mijn gevoel veel mooiere beelden (warmere kleuren, maar dat is persoonlijk aanvoelen). Maar ook met je 70-200mm 4 IS kan je mooie portretten maken.
Ik heb mijn 50mm heel weinig gebruikt. Nu met een full frame (bijna nooit meer.
Is de aankoop van een 85mm dan wel een goeie zaak als je toch plant de 70-200 2.8II aan te schaffen? Ik heb nu de 50mm 1.4 op crop maar moest die 85 nu danig beter zijn zou ik die wel aanschaffen, echter als die 70-200 even goed presteerd voor o.a. portret-doel en enkel de "bulk" van het geheel minder is als meerwaarde hou ik de euro's in de tas voor ongetwijfeld volgende wensen in de glastas ...
Als je van plan bent de 70-200II te gaan kopen, dan heb ik het vermoede dat je deze vaker gebruikt dan de 85 f/1.8. Heb een aantal test foto's op mijn site staan met de 70-200 II vol open. En deze is toch wel behoorlijk scherp.
Zoiets vermoedde ik dus ook al, die 70-200 is een veelzijdig ding, met tussenringen, met extender gewoon in z'n eentje! Nu nog een cash-backje van canon uit en t'zou helemaal mooi zijn, alleen graag beetje rap want ik wil dat stukje meesterlijk glas graag tegen medio maart in m'n bezit krijgen
EDIT - machtig mooie platen op je site, en wat een geweldige reisbestemmingen! Als je een drager nodig hebt om je glaswerk te zeulen bij zo'n volgend reisje ...
Last edited by Sonjabelgium; 4 februari 2012, 13:56.
Oorspronkelijk geplaatst door SonjabelgiumBekijk bericht
Is de aankoop van een 85mm dan wel een goeie zaak als je toch plant de 70-200 2.8II aan te schaffen? Ik heb nu de 50mm 1.4 op crop maar moest die 85 nu danig beter zijn zou ik die wel aanschaffen, echter als die 70-200 even goed presteerd voor o.a. portret-doel en enkel de "bulk" van het geheel minder is als meerwaarde hou ik de euro's in de tas voor ongetwijfeld volgende wensen in de glastas ...
Euh, als ik een ferme bonus krijg, dan wissel ik m'n 70-200 f4,0 direct in voor de f2,8. Maar tot die tijd zal ik me behelpen met een "goedkopere" lichtsterke lens en dan bij voorkeur een goede, lichtsterke portretlens
Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4
Oorspronkelijk geplaatst door SonjabelgiumBekijk bericht
er blijft nog een groot verschil tussen beiden... Bokeh, F1.8 of F1.4 vs. F2.8...
persoonlijk werk ik veel liever met een portret lens, ik gebruik die enkel als ik ze op 200mm kan gebruiken...
In een ideale wereld kon je alles hebben hé, ik ben al blij dat ik iets kan hebben. Nu mogen we blij zijn met een forum als deze en de mensen die over materiaal beschikken een voorbeeldjes kunnen posten van de prestaties van beide objectieven in gelijkende omstandigheden voor dit ene doel *hint hint*. De wetenschap erachter dat beiden ook elders inzetbaar zijn en welke vlakken helpen dan uiteidenlijk knopen door te hakken welke best passend is
Ik heb hier momenteel de luxe om zowel een 85mm 1.8 the hebben als een 30mm 1.4 .
Ik had eerst de 85mm op mijn crop camera maar hier in huis was deze niet bruikbaar. Nu met die 30mm is dat voor mij binnenhuis ideaal.
Comment