Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

Oorspronkelijk geplaatst door katie449 Bekijk bericht
    hoe belangrijk is stabilisatie ? ik heb nooit een lens gebruikt die het heeft...
    als ik die laatste meningen lees , is de 85 mm 1.8 toch wel eens lens die algemeen goed bevonden wordt (en nog bij de goedkopere ook)

Tenzij je veel gebruik maakt van een tripod is het IS systeem een aanrader.
    Stelt je in staat om tot 4 stops "langere" sluitertijden te handhaven m.a.w. een 70-200 mm bvb kan je, mits wat oefening, hanteren tot bvb 1/15de ipv 1/200ste.
    Uiteraard bevries je geen beweging maar kan je statische onderwerpen toch scherp vastleggen.

De 85 1.8 van Canon is inzake prijs/kwaliteit zeker aan te raden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katie449 Bekijk bericht
      hoe belangrijk is stabilisatie ? ik heb nooit een lens gebruikt die het heeft...
      als ik die laatste meningen lees , is de 85 mm 1.8 toch wel eens lens die algemeen goed bevonden wordt (en nog bij de goedkopere ook)
      Het is geen kwestie van belangrijk, maar wel kwestie van jouw behoeften.
      iS is niet noodzakelijk maar kan zeker zijn nut bewijzen.

Een lichtsterke prime zonder iS is niet altijd de oplossing voor low light.
      B.v. als je met een prime je diafragma moet dichtknijpen (b.v 5.6) voor meer scherptediepte en je zit op dat moment tegen een hoge iso limiet.. dan ben je dikwijls beter af met een lens met stabilisator.

Daarbij komt nog dat een prime het bijvoorbeeld goed doet bij 1.4 als je onderwerp in het midden staat waar de scherpte het hoogst is.

In geval je in weinig licht met b.v.een 35 1.4 alles scherp wil dan zal je diafragma moeten dichtknijpen wegens beperkte DOF en randonscherpte met als gevolg te lage sluitertijden
      Rand-scherpte bij 1.4 is meestal matig .. ook bij L lenzen (zeker op FFrame)
      "IS" compenseert deze lagere sluitertijden (3 tot 4 stops mogelijk)
      Image Stabilisatie geld natuurlijk alleen voor statische opnamen en compenseert geen beweging van het onderwerp zelf.

Uiteraard kan je ook op statief werken met een prime maar je moet hem dan ook bij je hebben.
      Last edited by Funcky; 10 januari 2012, 22:48.
      Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Het is geen kwestie van belangrijk, maar wel kwestie van jouw behoeften.
        iS is niet noodzakelijk maar kan zeker zijn nut bewijzen.
        Uiteraard kan je ook op statief werken
        dit is duidelijk !
        Tenzij je veel gebruik maakt van een tripod is het IS systeem een aanrader.
        ik gebruik redelijk dikwijls een statief , dus denk ik eerder aan lichtsterk dan IS
        iedereen bedankt voor de reacties : ik leer zeker bij !

Comment

Working...
        X