Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 17-50 f2.8 vs Nikon 35 f1.8 DX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 17-50 f2.8 vs Nikon 35 f1.8 DX

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
    Ik kan niet zonder flits
    Welke flits gebruik je, en wat kan een externe flitser dat een pop-up flits niet kan? K heb nog te weinig kennis van flitsers

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Ik gebruik primes alleen bij shoots, waar alles gepland is. Het ligt er ook wel aan dat de primes die ik gebruik alleen manueel werken, want het zijn hele oude, maar retescherpe lenzen.
      Manuele focus lijkt me inderdaad maar haalbaar als je ruim de tijd hebt. En met vaste brandpuntsafstand, heb je toch ook iets meer tijd nodig om juiste kadrering te krijgen, voor shoots perfect dus, maar voor feestjes

17-40 is dat dan FF, want vind ik niet op crop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        ik gebruik heel veel mijn vaste lenzen. Voornamelijk de 35 f/1.8. Als het te donker is moet je zelf licht maken. Als je daar een beetje op oefent kan dat nog mooi zijn ook.
        Ik zie de 35 f/1.8 inderdaad vaak als aanvulling op een 17-55 voor binnen. Qua budget is een Tamron 17-50 2.8 + Nikon 35mm DX zelfs nog pak minder dan een Nikon 17-55 f2.8

Is de 35mm wel breed genoeg voor binnen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stofken79 Bekijk bericht
          Welke flits gebruik je, en wat kan een externe flitser dat een pop-up flits niet kan? K heb nog te weinig kennis van flitsers
          Ik gebruik de SB700 en SB800.

Redenen (o.a.) voor een externe flitser:

- bounce
          - je kan die off-camera gebruiken
          - meer power

De eerste 2 zijn voor mij de belangrijkste. Als je kan bouncen via plafond of een muur verzacht je het licht enorm.
          De pop-up flitst staat op de meestal slechtst mogelijke plaats (in de richting van uw lens, recht op uw onderwerp). De flits off-camera gebruiken zodat je in een hoek flitst en niet recht op uw onderwerp geeft meestal veel natuurlijkere resultaten. Bij veel Nikon camera's kan je de pop-up flitst gebruiken als commander voor de off camera flash (net even opgezocht: maar niet bij uw D5000).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            Nikon camera's kan je de pop-up flitst gebruiken als commander voor de off camera flash (net even opgezocht: maar niet bij uw D5000).
            Natuurlijk kan de D5000 dat. Flitser via SU4 laten meeflitsen met de flits van de D5000.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              je koopt een prime lens om die te gebruiken op z'n specialiteiten, anders moet je die niet kopen... dus vergelijk de lens op f1.8

dat kan je dus niet...

neem bijvoorbeeld een 85mm f1.8 en 85mm f1.4...

het heeft ook geen zin om die ter vergelijken op f1.8... dan koop je immers nooit een f1.4...

je koopt die net voor de f1.4 en je evalueert als die op f1.4 doet wat je er van verlangt.
              Ik zie geen enkel reden waarom je een 1.4 niet kan vergelijken met een 1.8 beide op 1.8
              Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

ik heb redelijk lichtsterke lenzen en gebruik die op de opening die op dat moment nodig is. Mijn F/2.8 telezoom wordt veel tussen f/5.6 en f/8 gebruikt en mijn 35mm f/1.8 ook.

Natuurlijk is het een vereiste dat lichtsterke lenzen volopen al erg scherp zijn. Anders heb je er ook niets aan dat ze tot f/1.4 gaan.
                Volledig mee eens,

Canon 50mm 1.4 is er een voorbeeld van. Scherpte op 1.4 voor mij op het randje (in center)(boorden erg soft) maar vooral contrast erg laag. (gebruik k op 5D II)
                Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Natuurlijk kan de D5000 dat. Flitser via SU4 laten meeflitsen met de flits van de D5000.
                  Inderdaad niet aan gedacht verdorie maar bij de D5000 kan je de popup niet als pure commander gebruiken (via CLS) waarbij de popup zo goed als niet bijdraagt tot de verlichting. Je wil immers van dat directe licht af.
                  Via SU4 kan je andere flitsers laten mee reageren maar uw popup zal bijdragen tot de verlichting. Je kan de invloed van de popup verzwakken door deze op -3 te zetten maar hij zal blijven flitsen op uw onderwerp.

Een betere oplossing is misschien met een transmitter werken. Die zijn niet zo duur.
                  Last edited by timefreezer; 5 januari 2012, 12:28.

Comment

Staan momenteel op het verlanglijstje:
                    SB600 (als ik hem nog 2dehands kan vinden)
                    Tamron 17-50 f/2.8 (of de Nikon als ik hem voor een mooie prijs 2dehands kan vinden)
                    Nikon 35mm f/1.8

Wellicht ook in die volgorde. Ik zie bij veel users hoe belangrijk een flits is omdat ze bij een lichtsterke lens ook nog vaak flitsen.

Comment

Wellicht ook in die volgorde. Ik zie bij veel users hoe belangrijk een flits is omdat ze bij een lichtsterke lens ook nog vaak flitsen.
                      let op! de meesten flitsen off-camera, en die lichtsterke lens, die hebben ze gewoon... de bedoeling van off-camera te flitsen is een onderscheid te maken tussen je onderwerp en de achtergrond. Flits on-camera... is niet zo mooi! click
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        let op! de meesten flitsen off-camera, en die lichtsterke lens, die hebben ze gewoon... de bedoeling van off-camera te flitsen is een onderscheid te maken tussen je onderwerp en de achtergrond. Flits on-camera... is niet zo mooi! click
                        Dan eens kijken voor een draadloze oplossing, maar voor feestjes zal ik toch on-camera flitsen, ik kan dan hoogstens de flits op armafstand houden.

Comment

Neig momenteel toch weer naar de 17-50 of 17-55; zoals gezegd, ik ben een beginner, ik moet nog leren kadreren en een zoom behoedt me van veel gemiste foto's Ok, velen onder jullie zullen zeggen, het is juist met een prime dat je leert fotograferen, fair enough.
                          Als medebeginner vind ik het net een voordeel vind dat ik niet kan zoomen. Zo hoef je al over 1 ding minder na te denken. Vergeet niet dat je ook shots kan missen door onvoldoende lichtsterkte of door te lang na te denken (zeker bij feestjes).
                          Het gebrek aan zoomen kan meestal opgevangen worden door een paar stapjes vooruit of achteruit te doen.
                          Het enige nadeel is dat je wat breedhoek zult missen voor groepsfoto's binnen.
                          Voor landschappen enzo heb je nog altijd je kitlens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                            Vergeet niet dat je ook shots kan missen door onvoldoende lichtsterkte of door te lang na te denken (zeker bij feestjes).
                            Hoe meer ik lees op BD, hoe meer ik merk dat velen toch sowieso een flits gebruiken voor binnen en hun prime toeknijpen tot f4. Een f1.8 of minder kiezen zij bewust voor de DOF, en dus minder voor de lichtsterkte.

Comment

Misschien is het verstandig eerst eens zo`n lensje te huren. voordat je tot aanschaf over gaat.
                              Denk ook wel dat je ergens flitsers zou kunnen huren.

Comment

Hoe meer ik lees op BD, hoe meer ik merk dat velen toch sowieso een flits gebruiken voor binnen en hun prime toeknijpen tot f4. Een f1.8 of minder kiezen zij bewust voor de DOF, en dus minder voor de lichtsterkte.
                                toch een iets te korte conclusie. Waar je er met aanvaardbare ISO en sluitertijden geraakt met een lichtsterke lens is dat vaak te verkiezen. Zit je met je camera op zijn uiterste ISO, je lens volopen en met je sluitertijd aan 1/15 te wachten tot de feestvierders eens stilzitten, dan is bij mij de keuze snel gemaakt en wordt er geflits.

Ik heb mijn lichtsterke lenzen niet voor de scherptediepte gekozen. Ik vind bijna altijd dat ik te weinig scherptediepte heb.
                                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                                X