Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

    Oorspronkelijk geplaatst door siamees Bekijk bericht
    OK great thx allebei. Wel gemakkelijk, nog in't stad, ff vraagje lanceren op't internet met de iPhone, en binnen 10min antwoord... :-)

    N.B. De Eos 60D's lijken wel schaars te worden. Uitverkocht in Gorbet, nog 2 in Fnac...
    ga kijken bij foto rubens (wilrijk) of konijnenberg (turnhout), die zullen nog goedkoper zijn vermoed ik

    body bij rubens: 879
    konijnenberg: 849
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #17
      Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

      Hallo,

      een lensje dat in de diverse bladen een goede kwotering krijgt is de Sigma 17/70 f2.8-4.0 DC OS HSM.
      Dat is een iets ruimer bereik, lichtsterk én stabilisator.
      En gevoelig goedkoper.

      mvg Jozef
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #18
        Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

        Voor uw doeleinden zou ik in feite vooral eerst investeren in een 70-200 2.8 lens.

        Afhankelijk van uw budget Canon of een ander merk.
        IS lijkt mij minder belangrijk voor uw doeleinden aangezien het vooral om de DOF gaat en niet om schieten in donkere omstandigheden.

        Vergeet niet dat DOF ook afhankelijk is van de brandpuntsafstand.
        70-200 2.8 is ideaal voor spelende kinderen in de tuin en close ups.

        Voor volledige portretten kun je eventueel mits plaats stappen achteruit zetten.
        Voor zaken zoals de zee heb je geen 2.8 nodig en kun je (als uw budget opgebruikt is door de 70-200 2.8) beginnen met een kitlens zoals de 18-55.

        Het enigste nadeel dan is dat je bij familieportretten op breedhoek (18mm) veel DOF zal hebben, maar weet dat de DOF ook tegenvalt bij een 17-55 2.8 op 18mm ...
        Ik heb zelf de 17-55 2.8 en het is een fantastische lens, maar voor uw doeleinden zou ik veel liever een 70-200 2.8 hebben.

        Comment


        • #19
          Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

          Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
          Hallo,

          een lensje dat in de diverse bladen een goede kwotering krijgt is de Sigma 17/70 f2.8-4.0 DC OS HSM.
          Dat is een iets ruimer bereik, lichtsterk én stabilisator.
          En gevoelig goedkoper.

          mvg Jozef
          lichtsterker? denkt het niet

          op 17mm 2.8 maar op 70mm een f4 opening, de reden dus waarom die aanzienlijk goedkoper is
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #20
            Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

            Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
            lichtsterker? denkt het niet

            op 17mm 2.8 maar op 70mm een f4 opening, de reden dus waarom die aanzienlijk goedkoper is
            ik heb nergens gezegd dat ze lichtsterker is, wél dat ze een ruimer bereik heeft.
            En dat t.o.v. de 17/55 f2.8 uiteraard.

            Voor uw doeleinden zou ik in feite vooral eerst investeren in een 70-200 2.8 lens.
            T.S spreekt hier over zijn eerste en voorlopig enige lens, dan lijkt me een 70/200 wat weing groothoek hebben....
            D800 en een goed glasservies

            Comment


            • #21
              Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              Hallo,

              een lensje dat in de diverse bladen een goede kwotering krijgt is de Sigma 17/70 f2.8-4.0 DC OS HSM.
              Dat is een iets ruimer bereik, lichtsterk én stabilisator.
              En gevoelig goedkoper.

              mvg Jozef
              Vanwaar plots de revival van deze lens

              Ik heb er dit najaar eentje gekocht om eens te proberen, maar uiteindelijk toch beslist voor de Canon EF-S 17-55 2.8.
              De Sigma is niet slecht, maar ik zou er nooit de huidige nieuwprijs (meer dan 400 EUR) aan geven.
              Voor 200 EUR meer heb je de Canon tweedehands.

              (mijn Sigma 17-70 OS - 1 jaar oud - is na enige promotie voor 195 incl filter weggegaan)

              Comment


              • #22
                Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM


                Het is de 5D geworden met de Canon EF 1.2 50mm...
                Super content. Al heel mooie foto's gemaakt rond de kerstboom tijdens familiefeest. Had wat schrik om een 50mm prime lens te pakken omdat ik dacht dat ik de zoom niet zou kunnen missen. Maar werkt perfect. Mooie portret foto's, kleinere groepsfoto's en ook mooie close-ups van de details van de kerstboom... En dat natuurlijk allemaal zonder flash dankzij de 1.2. Enkel de witbalans aanpassen dat de foto's niet te oranje/geel zijn met het binnenlicht maar jongens jongens wat een glas! Echt Bokehlicious! ;-)
                Van't weekend naar zee voor foto's op't strand, in de duinen en van de zee... (tenzij de storm aanhoudt ;-))

                Mag dus een slotje op.
                groeten
                Canon 5DmkIV gripped | EF 16-35mm f/2.8 L II | EF 24-70mm f/2.8 L II | EF 100mm f/2.8 L Macro | EF 70-200mm f/2.8 L II | EF 100-400mm f/5.6 L II | Sigma 35mm f/1.4 | EF 135mm f/2 L

                Comment


                • #23
                  Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                  Oorspronkelijk geplaatst door siamees Bekijk bericht

                  Het is de 5D geworden met de Canon EF 1.2 50mm...
                  Super content. Al heel mooie foto's gemaakt rond de kerstboom tijdens familiefeest. Had wat schrik om een 50mm prime lens te pakken omdat ik dacht dat ik de zoom niet zou kunnen missen. Maar werkt perfect. Mooie portret foto's, kleinere groepsfoto's en ook mooie close-ups van
                  de details van de kerstboom... En dat natuurlijk allemaal zonder flash dankzij de 1.2. Enkel de witbalans aanpassen dat de foto's niet te oranje/geel zijn met het binnenlicht maar jongens jongens wat een glas! Echt Bokehlicious! ;-)
                  Van't weekend naar zee voor foto's op't strand, in de duinen en van de zee... (tenzij de storm aanhoudt ;-))

                  Mag dus een slotje op.
                  groeten
                  Hoe kan je nu een zoom missen als je der geen hebt ?
                  Alles zonder flash dankzij de 1.2 ? Vraag me wel af wat je in focus gekregen hebt want deze lens is verschrikkelijk moeilijk op 1.2.. ik heb deze zelf en gebruik altijd manuele focus .. en dan nog..
                  De details genomen van de kerstboom ? waarschijnlijk ook op 1.2 zeker ? wat is er dan scherp ? enkele naaldjes ?
                  En erg close kan je met deze 1.2 ook ni komen.

                  Voor iemand die ni veel van materiaalkeuze kent lijkt dit heel vreemd allemaal.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Hoe kan je nu een zoom missen als je der geen hebt ?
                    Alles zonder flash dankzij de 1.2 ? Vraag me wel af wat je in focus gekregen hebt want deze lens is verschrikkelijk moeilijk op 1.2.. ik heb deze zelf en gebruik altijd manuele focus .. en dan nog..
                    De details genomen van de kerstboom ? waarschijnlijk ook op 1.2 zeker ? wat is er dan scherp ? enkele naaldjes ?
                    En erg close kan je met deze 1.2 ook ni komen.

                    Voor iemand die ni veel van materiaalkeuze kent lijkt dit heel vreemd allemaal.
                    was mijn idee dus ook maar aangezien er hier veel zijn die niet al teveel kritiek kunnen verdragen, hou ik mijn mening meer en meer voor mezelf
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                      Nu de TS toch ne 5D heeft mag ik hem dan afraden de 24-70mm F2.8 van Canon te kopen?
                      Kheb hem zelf ook en heb veeeeeeeel spijt dak mijne 24-105 heb weg gedaan.Was stukken beter!!!!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dirkske007 Bekijk bericht
                        Nu de TS toch ne 5D heeft mag ik hem dan afraden de 24-70mm F2.8 van Canon te kopen?
                        Kheb hem zelf ook en heb veeeeeeeel spijt dak mijne 24-105 heb weg gedaan.Was stukken beter!!!!
                        Misschien heb je een minder goed exemplaar van de 24-70 of een uitzonderlijk goed model gehad van de 24-105.

                        Beide Lenzen zijn uitstekend en zijn eigenlijk niet volledig vergelijkbaar.
                        Beeldkwaliteit op evenredige diafragma's /brandpuntsafstanden is vergelijkbaar.
                        Kleur en Contrast zijn bij beiden uitstekend.

                        Op 24 mm heeft de 24-70 minder vervorming dan de 24-105 maar deze laatste is beter corrigeerbaar omdat vervorming gelijkmatiger is terwijl de 24-70 meer een bult heeft in het midden.

                        De 24-105 is scherp in het midden bij alle brandpuntsafstanden bij F4
                        De 24-70 is dat ook ( en ook bij f2.8)

                        Bij evenredige diafragma's is scherpte in de hoeken vergelijkbaar bij hetzelfde brandpunt.
                        CA's zijn ook evenredig.

                        De 24-70 heeft een doeltreffendere zonnekap die zowel bij 24mm als 70mm zijn functie
                        bijdraagt door het omgekeerd zoomen (24mm is uitgeschoven en 70mm in)
                        De kap van de 24-105 heeft alleen maar optimaal invloed op de 24mm stand maar is uiteraard ook kleiner van formaat.

                        Bouw van de 24-70 is ook iets beter, de telescoopbuis is bijvoorbeeld in metaal en bij de 24-105 in kunststof.

                        De 24-105 is uiteraard ook lichter wat een voordeel kan zijn (minder metaal en glas) maar das persoonlijk zoiets.

                        En ja natuurlijk de 24-105 heeft iS die je nu moet missen op je 24-70 maar je hebt nu wel 2.8 en das een volle stop lager en kan interessant zijn voor sommige toepassingen.

                        Bokeh op de 24-70 is iets beter dan zijn rivaal door en op de 2.8 alhoewel een mooi vergelijkbaar resultaat zeker haalbaar is op f4 op 105mm tegenover de 70mm (door compressie)

                        Conclusie: twee verschillende lenzen voor verschillende toepassingen waarvan de éné niet beter is dan de andere.
                        Het hangt er gewoon vanaf wat je zelf verlangt.

                        Ik denk gewoon dat je u 24-105 voor de verkeerde redenen vervangen hebt door de 24-70 2.8

                        Full res. samples van mijn 5DMKII en beide lenzen verkrijgbaar indien gewenst via mail.
                        Last edited by Funcky; 5 januari 2012, 23:09.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dirkske007 Bekijk bericht
                          Nu de TS toch ne 5D heeft mag ik hem dan afraden de 24-70mm F2.8 van Canon te kopen?
                          Kheb hem zelf ook en heb veeeeeeeel spijt dak mijne 24-105 heb weg gedaan.Was stukken beter!!!!
                          Tja... ik heb eerder mijn 24-105L verruild voor een 24-70 en ik ben juist erg blij dat ik die keuze destijds heb gemaakt. 't Is maar uiteindelijk maar net waar je behoefte ligt.

                          TS heeft nu gekozen voor een FF met een 50mm lens. Niks mis mee natuurlijk, ik schiet ook graag met primes en ook met o.a. een 50mm.. maar alléén maar een vaste 50mm lens vind ik niet echt praktisch. Dan zou ik er minstens een vaste groothoek bij willen hebben en een een lichte (vaste) tele (heb ik allebei overigens ook). Dus in dat opzicht zou als basislens 24-70 mijns inziens een veel praktischer lens zijn. Maar goed, gelukkig zijn wij niet allemaal hetzelfde

                          ....Alles zonder flash dankzij de 1.2 ? Vraag me wel af wat je in focus gekregen hebt want deze lens is verschrikkelijk moeilijk op 1.2.. ....
                          Dit vraag ik mij ook wel een beetje af. Ik hou ook van natuurlijk licht en je kunt heel veel met f1.2 of f1.4. Maar qua scherpte-diepte wordt het toch wel vaak erg minimaal waardoor je tóch weer iets moet knijpen en je dus je voordeel van de lichtsterkte verliest en je dus toch een flitser nodig hebt.

                          Wat ik soms doe als ik binnenshuis ga flitsen bij avondlicht is dat ik een CTO gel over mijn flitser plak. Hiermee pas ik de kleur van het flitslicht aan aan het omgevingslicht en valt het niet meer zo op dat er geflitst is. Bovendien schiet ik wel op een wat hogere ISO (800 ofzo) zodat de flitser ook niet té hard moet werken. Dit geeft doorgaans betere resultaten dan werken met een enorm hoge iso gecombineerd met ultra grote diafragma's...
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Hoe kan je nu een zoom missen als je der geen hebt ?
                            Alles zonder flash dankzij de 1.2 ? Vraag me wel af wat je in focus gekregen hebt want deze lens is verschrikkelijk moeilijk op 1.2.. ik heb deze zelf en gebruik altijd manuele focus .. en dan nog..
                            De details genomen van de kerstboom ? waarschijnlijk ook op 1.2 zeker ? wat is er dan scherp ? enkele naaldjes ?
                            En erg close kan je met deze 1.2 ook ni komen.

                            Voor iemand die ni veel van materiaalkeuze kent lijkt dit heel vreemd allemaal.
                            Ik heb ervoor altijd foto's geschoten met een klassiek klein digitaal fototoestel met zoom.
                            Ik ervaar tot hiertoe geen problemen met het scherp stellen op 1.2. Zal eens wat foto's posten vanavond. It works fine for me.
                            Canon 5DmkIV gripped | EF 16-35mm f/2.8 L II | EF 24-70mm f/2.8 L II | EF 100mm f/2.8 L Macro | EF 70-200mm f/2.8 L II | EF 100-400mm f/5.6 L II | Sigma 35mm f/1.4 | EF 135mm f/2 L

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                              Oorspronkelijk geplaatst door siamees Bekijk bericht
                              Ik heb ervoor altijd foto's geschoten met een klassiek klein digitaal fototoestel met zoom.
                              Ik ervaar tot hiertoe geen problemen met het scherp stellen op 1.2. Zal eens wat foto's posten vanavond. It works fine for me.
                              Denk eraan dat een opening van f/1.2 (want dat bedoel je toch, niet?) anders is op een "klassiek klein digitaal fototoestel met zoom" (een compactje?), dan op een klassieke dSLR met lichtsterke lens. Wellicht is jouw kleinste diafragma f/8 of zoiets.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                                Oorspronkelijk geplaatst door siamees Bekijk bericht
                                Ik heb ervoor altijd foto's geschoten met een klassiek klein digitaal fototoestel met zoom.
                                Ik ervaar tot hiertoe geen problemen met het scherp stellen op 1.2. Zal eens wat foto's posten vanavond. It works fine for me.
                                Ik wacht nog altijd op de foto's
                                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                                Comment

                                Working...
                                X