Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

APS-C sensor vergrootting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: APS-C sensor vergrootting

    Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    Oh, maar als je je ff-geschikte lens op een aps-c-body zet, dan krijg je net meteen de indruk dat je meer tele hebt dan op die ff
    en als je dan iets van grijze massa in het hoofd hebt, dan weet je op die manier proefondervindelijk hoe dat komt. Niet omdat bv. je standaardlens plots een korte tele geworden is in elk geval, want aan die lens is zomin uiterlijk als intern iets veranderd door ze op een andere body te plaatsen .
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #32
      Re: APS-C sensor vergrootting

      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      en als je dan iets van grijze massa in het hoofd hebt, dan weet je op die manier proefondervindelijk hoe dat komt. Niet omdat bv. je standaardlens plots een korte tele geworden is in elk geval, want aan die lens is zomin uiterlijk als intern iets veranderd door ze op een andere body te plaatsen .
      Misschien, maar is dat ook zo bij deze lenzen? De 250mm EF-S kunt ge namelijk niet eerst op een ff zetten. Dat zou de spiegel hinderen. Daarom staat dat lettertje S erbij.

      Comment


      • #33
        Re: APS-C sensor vergrootting

        Spijtig dat dat niet kan.
        Bij Sony kan een DT-lens (of Tamron Di-II, of Sigma DC) wel op een FF, en er is zelfs een instelling in het menu die je toelaat om het toestel te laten werken alsof het een aps-c-sensor had.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #34
          Re: APS-C sensor vergrootting

          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          En ik vrees dat het met de minuut onduidelijker word voor TS (en alle anderen die met dezelfde vraag zitten)...
          Ik gooi meteen mijn eigen klassieker in de strijd:
          Een eventuele cropfactor is een SENSOReigenschap en heeft niks met lenzen te maken.

          Comment


          • #35
            Re: APS-C sensor vergrootting

            ja, ik overwoog een 70-300mm IS USM ;D
            Twitter: @sam_lovesMJ - Flickr:samdg - Pixoto:sam
            Amateur fotograaf - Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm - Canon EF-S 55-250mm - Canon EF 50mm f/1.8

            Comment


            • #36
              Re: APS-C sensor vergrootting

              Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
              de indruk dat je meer tele hebt dan op die ff, terwijl je alleen maar een zoom krijgt op je zoekvenster,... automatisch cropt.
              Als er iets verwarrend is , is het dat wel.
              Had ik niet uitdrukkkelijk verboden om over zoom te schrijven als u tele bedoelt?

              Comment


              • #37
                Re: APS-C sensor vergrootting

                Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Had ik niet uitdrukkkelijk verboden om over zoom te schrijven als u tele bedoelt?
                Het is een hardwarematige zoom in 1 stap, maar je kan het beeld in dat zoekscherm on-toestel nog 10 X verder vergroten. Dan zie je op een ff zelfs nog een kleiner gedeelte dan wat ge er met een cropcamera in de rand afknipt zonder er een tele op te zetten. De randen van een telelens vallen sowieso niet buiten beeld als je er niet op inzoomt, redeneer ik dan maar. En van een groothoek ook niet.
                Dikwijls gaat men ervan uit dat je het kader van een ff niet met behoud van kwaliteit kan croppen tot het equivalent van wat een kleine sensor levert met dezelfde lens, en dat le dus in de paktijk op die ff uiteindelijk minder tele ter beschikking hebt. Een beetje inzoomen op beide resultaten helpt om te zien dat er weinig verschil is. Dat geld voor mijn 400 ook als ik crop door er een extender tussen te steken, versus softwarematig snijwerk achteraf.
                Last edited by Poza; 24 november 2011, 18:08.

                Comment


                • #38
                  Re: APS-C sensor vergrootting

                  haha, 't wordt van langsom leuker hier. Een beginner snapt er steeds minder van denk ik.

                  www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                  Comment


                  • #39
                    Re: APS-C sensor vergrootting

                    Dubbel
                    Last edited by Poza; 24 november 2011, 19:06.

                    Comment


                    • #40
                      Re: APS-C sensor vergrootting

                      Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                      haha, 't wordt van langsom leuker hier. Een beginner snapt er steeds minder van denk ik.

                      Tele: ver, wat ver weg is; afkorting van telelens of Frans voor tv.
                      Telelens: lens met een kleine beeldhoek
                      Zoomen: de beeldhoek veranderen, een gedeelte uitvergroten

                      Die beginner hoeft echter niet in te zoomen op de uiteindelijke foto om te zien dat er weinig verschil is. Er is geen verschil omdat de kwaliteit van de sensor met de mindere densiteit nochthans groter is, voor wie "gewoon" wil weten waarom.
                      Last edited by Poza; 24 november 2011, 19:31.

                      Comment

                      Working...
                      X