Gisteren reeds mogen ontvangen door Jaques Zwerver .(met dank aan Keescanon).
Al een paar testjes gedaan en die lijken mee te vallen,al moet er nog uitvoeriger worden getest. Ben benieuwd of die lens echt zo scherp zal zijn als er wordt van geschreven .Ik veronderstel dat het wel normaal zal zijn dat ik op de exif's niet kan zien met welk diafragma een foto werd genomen. Ook de lens zelf wordt niet herkend. Het zou nl om een Canon EF 35-80mm gaan.Maar daar stoor ik mij niet aan ; als ik mijn foto's maar scherp kan stellen.
Ik heb ondertussen ook al gezocht naar de diverse pgm's welke gebruikt worden om op eenvoudige wijze de exif's te bekijken: Faststone, Opanda en ook enkele links gevonden zoals Jeffrey's exif viewer. Natuurlijk kan dit ook met Zoombrowser.Tenzij er alsnog iets beter te vinden zou zijn ? .
Ik weet het : voor efkes off-topic.
Canon EOSR5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM
Ik zou toch eerst een AF confirm adapter proberen of een speciaal matglas met focushulp.
een AF confirm adapter geplaatst.
ik slaag er evenwel niet in om een scherpe portretfoto te nemen in low light (1.4) . Op 2.8 merk je dat de foto beduidend scherper is, maar ook niet top. Foto's genomen van op dezelfde afstand en van zelfde object op een 2-tal meter.
Ik stel scherp (of probeer scherp te stellen op het oog).Maar het oog staat niet scherp en de rest er rond ook niet.De achtergrond is wel wazig ja...
wat doe ik in Gods naam toch verkeerd ?
Misschienis het zinvol om dit eens te laten uitproberen door mijn schoonbroer. Die werkt met een 7D.
Anders weet ik het niet meer .
Ik had eerder geen reactie meer geschreven omdat Keeskanon de vragen al volledig beantwoord had, maar ik wil hier nog wel even toevoegen dat ik die af confirm adapters een handige extra vind, vooral om achteraf in de exif te zien welke lens ik heb gebruikt, maar héél exact zijn die van mij niet om te focussen bij een diafragma >f/2.
Ook niet nadat ik de microadjustment zo goed mogelijk heb ingesteld, er is gewoon een hele zonde waarin de AF indicator knippert, ookal is die daar niet volledig kritisch scherp.
In heel donkere omstandigheden is het soms handig om te zien waar de focus ongeveer ligt wanneer de zoeker echt te donker is, maar voor de rest heb ik een veel grotere precisie met mijn (afgesteld!) Ef-S matglas.
Het is altijd mogelijk dat er iets mis is met je lens, maar die Takumars kunnen wel flink wat misbruik verdragen, dus het lijkt me straf als je geen uitwendige schade ziet.
Als je wil weten of het aan de lens ligt dan kun je best eens testen op statief en scherpstellen met 10x liveview, als het beeld daar scherp staat dan wordt de foto ook gegarandeerd scherp, je ziet tenslotte het beeld van de sensor.
Ook niet nadat ik de microadjustment zo goed mogelijk heb ingesteld, er is gewoon een hele zonde waarin de AF indicator knippert, ookal is die daar niet volledig kritisch scherp..
Dank voor je antwoord Koen.Dat van het microadjustment, versta ik wel niet wat je er mee bedoelt.. Volgens mij ben ik er aan voor de moeite .DIe adapter met AF-confirmatie heeft niet veel (lees : geen) verbetering opgebracht.. U bedoelt waarschijnlijk zo'n Katzeye , maar ik zie het helemaal niet zitten om zoiets te gaan plaatsen. Ik meen ten andere voorheen al eens te hebben gelezen, dat het plaatsen van zo'n matglas ook een of ander nadeel had.(iets met de af-punten of zo?)
Aan die lens mankeert zeker en vast niets. Ze is in prima staat, draait fluweelzacht, er zit geen schram op en bovendien is ze zelfs niet geel .
Dus tot daar allicht mijn M42-avontuur.IK zal nog eens contact opnemen met de verkoper om te horen hoe die zijn foto's scherp kreeg. Hij bood toen ook nl de 1.8 50mm van canon aan...hij zei dat de takumar nog iets scherper was...ik moest natuurlijk zo nodig kiezen voor die Takumar.Ik heb er 50 euro voor betaald en daarn a nog eens 20 voor die af-confirmatie ..
Ik had het niet over zo'n Katzeye matglas, die hebben wel het voordeel dat ze nog iets exacter werken bij zeer grote diafragma's, maar zijn veel duurder en je verliest geloof ik idd je oplichtende AF punten, maar vooral: je kunt enkel in het midden van je zoeker scherpstellen met de instelwig.
Mijn link is naar een origineel canon exemplaar, maar niet hetgeen standaard wordt geïnstalleerd, maar het precisiematglas. Dit kost slechts 30 euro en is volledig compatibel met de 40 en 50d, je moet het enkel in het menu instellen nadat je het in je camera hebt gestoken. De 'installatie' is overigens geen 5 min werk en al wat je nodig hebt zit mee in de verpakking.
Hier nog eens een link naar hetzelfde, maar in een Belgische winkel:
Ik had het niet over zo'n Katzeye matglas, die hebben wel het voordeel dat ze nog iets exacter werken bij zeer grote diafragma's, maar zijn veel duurder en je verliest geloof ik idd je oplichtende AF punten, maar vooral: je kunt enkel in het midden van je zoeker scherpstellen met de instelwig.
Mijn link is naar een origineel canon exemplaar, maar niet hetgeen standaard wordt geïnstalleerd, maar het precisiematglas. Dit kost slechts 30 euro en is volledig compatibel met de 40 en 50d, je moet het enkel in het menu instellen nadat je het in je camera hebt gestoken. De 'installatie' is overigens geen 5 min werk en al wat je nodig hebt zit mee in de verpakking.
Hier nog eens een link naar hetzelfde, maar in een Belgische winkel: http://www.studio73.be/photo/accesso...os-50d-eos-40d
Die heb ik ook geplaatst (de Eg-S dan omda'k een 5DII heb), en dat scheelt een pak.
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Dank voor het antwoord Koen . Dat matglas dient dan ergens in de buik vd cam te worden ingeplaatst? Of is dit een vervangglas voor hetgeen in de oculair zit ? Dus als ik het goed versta, werkt u ook met iets dergelijks (zelfde) en zou ik daarmee wel in staat zijn om manueel correct te focussen teneinde mijn MF-lens te kunnen gebruiken. Ik las in de M42-lenzen case , dat u over veel MF-lenzen beschikt ; ik veronderstel dat u wel in staat bent om met een quasi gelijkaardig systeem als ik (40D-50D) , dan wel correct scherp te stellen? Wat moet ik mij dan voorstellen eens zo’n glas geplaatst is : wat zie ik dan in de zoeker tov voorheen? En eens zo’n glas is ingebouwd , dan mag dat daar blijven zitten als ik nadien weer met non-MF-lenzen wil gaan werken? Maw : ik kan het daarna ook gaan gebruiken als ik bvb let lijn 100-400 eens wil manueel proberen scherp stellen ?Ik besef het… allemaal domme vragen , maar als je er geen jota verstand van hebt…gelukkig is er dit forum en mensen, die bereidwillig zijn om hun kennis met anderen te delen . En wat met die adapter met af-confirmatie ? Laat ik die gewoon zitten? Hij geeft me wel een “piep” wanneer ik in de buurt kom, maar in feite wordt die dan toch van nul en gener waarde?
Die heb ik ook geplaatst (de Eg-S dan omda'k een 5DII heb), en dat scheelt een pak.
Dank voor uw antoord Yourt. Ik hoop dat het "pak" dan werkelijk voldoende zal blijken om die lens het beste van zichzelf te laten geven.
Het is niet louter uit gierigheid dat ik mij aan die Takumar begeef. Ik had al lang de" idee om een 1.4 50mm van Canon aan te schaffen - specifiek voor portretfoto's dan - maar ik las ook al veel goeds over de 85 1.8, die ongeveer evenveel kost. Voor die 50 euro dacht ik dan meteen aan de lijve te kunnen ondervinden of ik beter af was met een 50mm of eerder 85mm.Zelf heb ik ook een 70-200 en die schijnt ook al goed te zijn als portretlens .
Enfin, aan die 50 euro kon ik niet bedrogen zijn...maar ondertussen zal het mij al 100 euro kosten ... en had ik mij daarvoor misschien beter de 50mm 1.8 (fantastic plastic) aangeschaft .
en met onderstaande kan ik allicht niets aanvangen : Canon EF-25 II Tussenring 25mm
Wanneer u de Canon EF-25 II Extension Tube tussen uw camera en lens plaatst, vergroot u de afstand van de lens naar de sensor van uw camera. Dit heeft een aantal gevolgen. Uw objectief heeft nu een grotere vergrotingsfactor. U kunt een simpel rekensommetje maken. De lengte van de Extension Tube gedeeld door de brandpuntafstand is de extra verkregen vergroting. Daarnaast is de minimale focusafstand naar het product kleiner. De Canon EF-25 II Extension Tube is dus ideaal voor de macrofotograaf. De autofocus wordt niet beïnvloed door de Extension Tube.
Ik wil nog even een paar opmerkingen plaatsten over de onscherpte op F1.4...
Geen enkele F1.4 lens is gestoken scherp op F1.4 , daar moet je je geen illusies over maken.
Verder is de scherptediepte op F1.4 echt flinterdun zodat er heel weinig scherp kan zijn.
Een speciaal matglas is beter, maar ik krijg goede resultaten met mijn AF confirm adapter.
Op F2 is deze lens wel gestoken scherp.
Voor de super Takumar moet je gewoon een paar simpele M42 tssenringen kopen voor 5€ of zoiets, werkt prima op Av ofM
Waarom je die EF tussenringen niet zou kunnen gebruiken, ik zou het niet weten....
Last edited by Keeskanon; 19 november 2011, 13:51.
Daarna moet je dat nog wel even in het menu ingeven want de lichtmeter zit achter dit matglas en die wordt hier dus door beïnvloed.
Het beeld in de zoeker zal bij je 100-400 wsl wel iets donkerder worden, zeker op 400mm (f5.6), maar héél veel verschil met het standaard matglas heb ik nooit gemerkt, het is niet zo dat je beeld zwart wordt op f8 ofzo.
Mijn SMC Takumar is al best scherp op 1.4, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet, de AF confirm licht gewoon op over een hele zone van 'bijna focus', dus van front focus over correcte focus tot back focus, geen idee of dat aan die chip(s) of gewoon aan de accuratie van de AF module van de 40D ligt. Maar je kunt die chip uiteraard wel laten zitten, het is wel een goede aanwijzing waar de focus ongeveer ligt.
Verder snap ik ook niet wat je juist wil doen met die tussenring, maar m42 ringen zijn idd véél goedkoper en met massa's te vinden als je de lens voor macro wil gebruiken, als je die EF ring al hebt kun je die uiteraard ook gebruiken, maar dan in de volgorde camera - ef-ring - adapter - m42 lens
Geen enkele F1.4 lens is gestoken scherp op F1.4 , daar moet je je geen illusies over maken.
Verder is de scherptediepte op F1.4 echt flinterdun zodat er heel weinig scherp kan zijn.
Een speciaal matglas is beter, maar ik krijg goede resultaten met mijn AF confirm adapter.
Ach zo . Dit is mijn eerste contact met een lichtsterke lens moet u weten...Ik begrijp wel dat de scherptediepte inderdaad flinterdun is, maar ik heb op het forum al een foto gezien genomen met de 1.4-50mm van Canon - het was een foto van een aangezicht en ik moet zeggen, dat die foto toch uitermate scherp was. Maar misschien was die dan ook op F2 genomen, of 2.8 zelfs.Wat is het nut dan eigenijk van een lichtsterke lens...dat gaat er bij mij nog niet in (excuseer mijn onwetendheid) : je kan er foto's mee nemen in low-light-condities, maar dan dan liefst geen portretfotos? .Ik bedoel hiermee : wat is het nut van een 1.4 als je hem direct moet beginnen dicht schroeven naar F2 om een scherpe foto te hebben?Ik weet het : een beetje off-topic, maar voor mij wel heel belangrijk om weten.
Ik probeer vandaag nog eens of ik met af-confirm in low-light een scherpe portretfoto kan verkrijgen op F2 of 2.8. Voor portretfoto steeds scherpstellen op het oog nietwaar ?
Comment