Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Super Takumar 50mm / 1.4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Super Takumar 50mm / 1.4

Dit lijkt mij een goede ( Ik heb er ook zoeen, maar weet niet of het dezelfde is).

En nog 1

Op E-bay worden ze nog wel goedkoper aangeboden, maar dat zijn meestal aluminium flodderdingetjes.

Comment

Dank voor deze geweldige info.

Dit wil ik toch wel even uitproberen.
      Zou je daarmee op elke diafragma-opening kunnen auto-focussen of enkel vanaf 2.8 en scherper tot 1.4?
      Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Ook iets dat steeds maar doorverteld wordt.
        Op de 7D zie je wel degelijk verschil tussen 1.4 en 2.8. Daar kan het matglas toch niet vervangen worden.
        Een EF-S matglas(zoals kan op 40D, 50D) is inderdaad fijner, maar een stuk donkerder.
        Over een Ef-S kan ik niet meepraten uit ervaring, maar sinds ik een Eg-S op mijn 5DII heb zitten, merk ik op mijn 35mm 1.4 een veel nauwer bereik voor het correct scherpstellen, waar ik tevoren de scherpstelring evenveel kon verdraaien bij 1.4 als bij 2.0 tot zelfs bijna bij 2.8 zonder veel verschil in DOF te zien. Nu heb ik een zeer klein gebied waar het echt scherp is, en als ik et iets draai aan de scherpstelring verlegt mijn scherp gebied(je) zich al snel voor of achter het beoogde scherpstelpunt. Daar zat met het standaardmatglas veel meer marge op... maw: je zag het scherpstelpunt wel scherp bij 1.4, maar je kon er in werkelijkheid net iets voor of achter zitten, dus moest je de focusring draaien in beide richtingen om de grenzen van de "virtuele zoeker-DOF" te vinden en daar dan middenin proberen te positioneren; Of je kan proberen met de DOF-knop op de body. Gepruts dat niet veel zoden aan de dijk zet dus (zeker al omdat je uit de hand dan al niet te veel mag bewegen bij DOF's van enkele centimeters of minder nog).

DUS NEEN DAT IS GEEN VERTELSELKE. En ik kan me niet voorstellen dat dat bij een Ef-S op mijn 40D een ander effect zou hebben. Zelfde voor de 7D: die is door Canon bewust op helderheid (en dus niet op manuele AF-precisie) gericht en geeft ongeveer F4.0 weer (staat op het web gedocumenteerd).

Zo'n precisie matglas is dus een goede zaak; Enige nadeel is inderdaad dat je bij lenzen met maximaal diafragma kleiner dan 2.8 een beetje donkerder beeld hebt. Op de 5DII valt dat met een 17mm fisheye 4.0 best mee (en die stelt trouwens toch al zeer snel een heel groot gebied binnen de DOF beschikbaar.
        Last edited by Yourt; 7 november 2011, 12:06.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht

Zou je daarmee op elke diafragma-opening kunnen auto-focussen of enkel vanaf 2.8 en scherper tot 1.4?
          Ik vrees dat je het nog verkeerd begrepen hebt, als je veel (Nederlandstalige) info wilt lezen over het gebruik van m42 lenzen kun je best dit topic eens helemaal doornemen: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...se-201040.html
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Met een Super Takumar krijg je nooit autofocus,,, , je moet zelf aan de focusring draaien , de lens stamt uit tijden ver voor de uitvinding van autofocus
            Met een AF confirm adapter krijg je, wanneer iets in het beeld in focus is een signaal uit de camera , een piepje en er licht een punt op in de zoeker, dat werkt ook bij grote lensopeningen.
            Met een gewone " plain" adapter krijg je dat niet, dan MOET je de zoeker gebruiken en dat werkt dus maar beperkt.

De AF confirm adapter dient dus om het AF systeem van de camera te activeren, iets wat bij Canon niet standaard gebeurt bij oude lenzen..
            Duidelijk zo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
              Ik vrees dat je het nog verkeerd begrepen hebt, als je veel (Nederlandstalige) info wilt lezen over het gebruik van m42 lenzen kun je best dit topic eens helemaal doornemen: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...se-201040.html
              Inderdaad, daar heb ik geen kaas van gegeten. Maar ondertussen heb ik wel die link eens bezocht en gelezen, gelezen....42 bladzijden van in 2008 tot nu evenwel nog niet... Uzelf stond blijkbaar ook aan de wieg van forum-talk over M42-lenzen. Blijkbaarweet u daar heel veel over ......Concreet vraagje dan maar.....via de links welke mij verschaft werden door Keescanon zou ik mij bvb zo een vrij instelbare M42 - EF adapter met AF bevestiging kunnen aanschaffen. Hoe werkt dat dan precies? Hoe stel je dan scherp?(of kom je aan de weet dat je object scherp staat). Ik las nl al iets en dat ging over "vergelijken met de AF-punten" of zoiets.. . Als het niet te moelijk is om dit uit te leggen, had ik dit alvast toch al graag geweten. Ik zou nu toch wel die Takumar graag willen gebruiken voor portretjes ..

Comment

Off topic

Ik kende deze lens niet...
                Bij het zoeken op google kwam ik meerdere pagina's tegen die beweren dat de lens van het radioactieve "thorium" is gemaakt.
                Is dit echt zo???

Volgens dit filmpje 200X meer straling dan normaal ...
                Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Inderdaad, daar heb ik geen kaas van gegeten. Maar ondertussen heb ik wel die link eens bezocht en gelezen, gelezen....42 bladzijden van in 2008 tot nu evenwel nog niet... Uzelf stond blijkbaar ook aan de wieg van forum-talk over M42-lenzen. Blijkbaarweet u daar heel veel over ......Concreet vraagje dan maar.....via de links welke mij verschaft werden door Keescanon zou ik mij bvb zo een vrij instelbare M42 - EF adapter met AF bevestiging kunnen aanschaffen. Hoe werkt dat dan precies? Hoe stel je dan scherp?(of kom je aan de weet dat je object scherp staat). Ik las nl al iets en dat ging over "vergelijken met de AF-punten" of zoiets.. . Als het niet te moelijk is om dit uit te leggen, had ik dit alvast toch al graag geweten. Ik zou nu toch wel die Takumar graag willen gebruiken voor portretjes ..
                  Zet je kitlens (of andere autofocuslens) op manual (knopje aan de zijkant) en draai aan de voorste ring van de lens (focusring).
                  Zodra er ergens op scherpgesteld is , hoor je een piepje en/of zie een vierkantje in de zoeker rood worden.
                  PRECIES HETZELFDE gebeurt met een AF confirm adapter en een oude handfocuslens.
                  Het enige verschil met autofocus is dat je nu zelf moet draaien.
                  Had ik toch al enkele berichten eerder beschreven?

Comment

Inderdaad. Ik wist evenwel voor mijn aankoop dat de lens radioactiviteit uitstraalde. Er bestaan wel meer zulke filmpjes op youtube. Aan de achterkant straalt ze het meeste uit. Maar de hoeveelheden zouden pas gevaarlijk zijn moest je de lens 24/7 in uw zak stoppen of zo en dit voor vele opeenvolgende jaren.
                    Er zweeft wel meer "vuiligheid" in de lucht , waar je dan geen weet van hebt. In ieder geval , heb ik de lens nietemin toch een plaatsje gegeven buiten onze woongebieden .
                    nu ff weer on topic : link naar waar je een kwalitatief goede M42- canon adapter met AF bevestiging zou kunnen aanschaffen :

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      Zet je kitlens (of andere autofocuslens) op manual (knopje aan de zijkant) en draai aan de voorste ring van de lens (focusring).
                      Zodra er ergens op scherpgesteld is , hoor je een piepje en/of zie een vierkantje in de zoeker rood worden.
                      PRECIES HETZELFDE gebeurt met een AF confirm adapter en een oude handfocuslens.
                      Het enige verschil met autofocus is dat je nu zelf moet draaien.
                      Had ik toch al enkele berichten eerder beschreven?
                      Maar nu begrijp ik het helemaal hoor. Dank daarvoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
                        Off topic

Ik kende deze lens niet...
                        Bij het zoeken op google kwam ik meerdere pagina's tegen die beweren dat de lens van het radioactieve "thorium" is gemaakt.
                        Is dit echt zo???
                        Van Thorium gemaakt is zeker niet waar.
                        De berichten zijn nogal verschillend hierover, sommige bronnen beweren dat het glas Thoriumoxide bevat (voor hogere brekingsindex) , andere beweren dat alleen de coating Thorium bevat.
                        Het is inderdaad radioactief, maar het niveau op enige afstand is veel minder dan de achtergrondstraling.
                        Ik zou overigens persoonlijk niet met dat ding naast m'n oor gaan slapen.
                        Het Thorium vervalt naar een andere isotoop en kleurt de lens geel. (de mijne was ook erg geel toen ik hem kocht).
                        Is te verhelpen door dagen of weken in UV licht op te stellen, mijn SMC Takumar is nu glashelder.

Comment

I link naar waar je een kwalitatief goede M42- canon adapter met AF bevestiging zou kunnen aanschaffen :
                          http://www.jackthehat.co.uk/canon-ad...ion-p-637.html
                          Dat is een aluminium adapter, ik sla die messing toch wat hoger aan.

Comment

bieden dan maar ...

Comment

Bied gewoon 25€ incl. verzending en dan heb je hem...

Comment

heb al een mailtje gestuurd naar de verkoper (Jacques).

op deze site is de aankoopprijs 18.5 euro (vast) :

dat komt wel snor .

Comment

Working...
                                X