Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85mm vergelijking Canon - Sigma - Carl Zeiss

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 85mm vergelijking Canon - Sigma - Carl Zeiss

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
    Op Sony camera's presteert die 85mm F/1.4 Carl Zeiss wel uitstekend, klik.
    Eigenaardig, zelfde objectief met verschillende prestaties op verschillende FF body's, zou dat aan het lowpass filter liggen ? Of laat Photozone hier een steek vallen.

Comment

De versie voor Sony is ook AF als ik me niet vergis, zal misschien wel een beetje een andere constructie zijn.

Ch.
      www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Dat is idd een volledig andere lens:
        ZA: Optical construction 8 elements in 7 groups
        ZE: Optical construction 6 elements in 5 groups

Interessante test trouwens!

De ZE zou echt volledig als portretlens ontworpen zijn, met ondergecorrigeerde Sferische Aberraties op grotere diafragma's, meer zoals de Contax N versie. Het verbaast mij wel dat die niet beter is op f9, maar in het 1.4 beeld lijkt de focus wel iets verder naar achter te liggen, het dashboard lijkt iets duidelijker dan bij de andere foto's terwijl het portier minder scherp is.
        Deze lens heeft ook wel last van focusshift dacht ik, door die ondergecorrigeerde SA.

De C/Y Sonnar 85 2.8 is bvb meer ontworpen voor landschap e.d. en dus scherper/contrastrijker.

De Samyang 85 1.4 zou mss nog iets scherper kunnen zijn op 1.4 dan de geteste lenzen, maar wordt blijkbaar nooit echt super scherp bij diafragmeren.

Maar al bij al komt de bijna even goedkope Canon 1.8 er idd erg goed uit hier.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Zie

Hier zijn ze toch ook niet zo positief over de CZ tov de Canon 1.2L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Eigenaardig, zelfde objectief met verschillende prestaties op verschillende FF body's, zou dat aan het lowpass filter liggen ? Of laat Photozone hier een steek vallen.
            Ooit eens een lenzentest gezien uit de tijd van de D70 en 350D en toen gaven verschillende Sigma's en Tamron zeer verschillende tegenstrijdige resultaten op de merken.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ooit eens een lenzentest gezien uit de tijd van de D70 en 350D en toen gaven verschillende Sigma's en Tamron zeer verschillende tegenstrijdige resultaten op de merken.
              Dan lijkt het mij dat de test ongewild getest werd.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Als alles goed zit koop ik volgende week een 85mm 1.8 tweedehands van een BD lid.
                Canon geworden dus.

Ch.

Comment

ik heb dus inderdaad een 3-tal maanden terug een Canon 85 mm 1.8 gekocht, en ben verbaasd over de kwaliteiten van deze lens. Ze heeft één nadeel, da's de purple fringing bij felle hooglichten, maar dat had de Sigma ook vol open, en de CZ ook.

over het algemeen zeer tevreden, met deze toch wel veel budgetvriendelijker optie dan de Sigma en zeker de CZ.

Ch.

Comment

Working...
                  X