Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30mm of 50mm voor crop?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 30mm of 50mm voor crop?

Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
    Bedankt voor de hulp allemaal! Het is een 30mm geworden en het is een prachtlensje

Misschien koop ik me nog een 50mm 1.8 als ik puur portretten wil schieten.
    Proficiat.

Blijkbaar heeft Sigma de focusproblemen opgelost, deze lens was hier vroeger voor berucht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
      Mooie foto's , maar geeneen die je met een 50mm ook niet had kunnen doen
      laat eens wat zien... words do not teach...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De brandpuntsafstand bij portretten laat ik afhangen van de vorm van het gezicht. Ik merk dat sommige modellen evenwichtiger overkomen met een wat langere brandpuntsafstand dan 50 mm crop of, omgerekend, 75 mm FF.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          De brandpuntsafstand bij portretten laat ik afhangen van de vorm van het gezicht. Ik merk dat sommige modellen evenwichtiger overkomen met een wat langere brandpuntsafstand dan 50 mm crop of, omgerekend, 75 mm FF.
          precies... hoewel een 50mm en zelfs een 35mm perfect kunnen dienen om een full body portret te nemen met een crop camera, zijn ze niet geschikt voor pure portretten (enkel hoofd)... tenzij je het gezicht wil vervormen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            laat eens wat zien... words do not teach...
            staan genoeg voorbeelden op het internet. Ik ga er geen pissing contest van maken
            Last edited by danielsl; 19 juni 2011, 22:07.
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
              staan genoeg voorbeelden op het internet. Ik ga er geen pissing contest van maken
              het internet staat vol slechte foto's... Bewijs je stelling anders zijn het slechts holle woorden...

voorbeeldje met 135mm (85mm equivalent voor fullframe)

en lees dit hier eens
              Last edited by d_oracle; 19 juni 2011, 22:35.

Comment

op crop ben ik nooit echt tevreden geweest met 50mm ( vlees noch vis)
                85mm is super om mensen mee te fotograferen. Als je binnen wilt fotograferen is 50mm toch best lang........... Ik heb nog geen 28/30/35mm prime en ben me nog aan het beraden. Ze lijken allemaal geen goede reviews te krijgen ( ik weet niet hoe terecht dat is ) alleen 35mm 1.4 en dat vind ik voorlopig te duur....

Jouw sigma 30mm......kun jij zien dat alleen de centrum scherp zou zijn? Of is dat alleen voor de ( semi) pro's die elke detail bestuderen?? Ik overweeg namelijk toch een prime in deze range en sigma 30mm is een optie...
                Last edited by aras; 19 juni 2011, 23:43.

Comment

Hallo ,

ik heb hier een Nikkor AF-S 50mm f1.4 liggen, en dat is wat hij het meeste doet
                  Ik vind hem ook mossel noch vis op m'n D300, voor binnen(portretten) gebruik ik een 24/70 en als ik buiten ga (en dus plaats heb) staat m'n 70/200 er op.
                  En als wandellensje voor de stad is hij te veel tele
                  Als er iemand een Sigma 30mm f1.4 tegen wil wisselen mag hij gerust contact opnemen

mvg Jozef
                  D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Proficiat.

Blijkbaar heeft Sigma de focusproblemen opgelost, deze lens was hier vroeger voor berucht.
                    Had ik ook gehoord, vandaar dat ik hem in de winkel heb getest op de body die ik ging kopen. Ik had van de eerste keer een goed glaasje vast, dus geen idee of Sigma er nog problemen mee heeft.

Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
                    Jouw sigma 30mm......kun jij zien dat alleen de centrum scherp zou zijn? Of is dat alleen voor de ( semi) pro's die elke detail bestuderen?? Ik overweeg namelijk toch een prime in deze range en sigma 30mm is een optie...
                    Als je op 1.4 schiet maakt het niet uit of de randen scherp zijn of niet (naar het schijnt zijn de randen dan wat soft maar die vallen toch meestal buiten de focus dus tjah...)
                    Ik laat hem normaalgezien op 1.4 staan en er zijn iig geen problemen die met het blote oog zichtbaar zijn.
                    Mijn exemplaar geeft wel de neiging om over te belichten, maar dat compenseer ik gewoon door 2/3 stop onder te belichten.

Voor landschappen enzo zou je toch beter een andere lens gebruiken
                    Last edited by Jefzor; 20 juni 2011, 19:52.

Comment

Twee testjes voor degenen die nog twijfelen of de Sigma 30mm 1.4 een goeie aankoop is.

Volopen is hij behoorlijk scherp in het midden. Ik denk niet dat er veel lenzen zijn die zo'n scherpe F1.4 geven voor die prijs. In tegenstelling tot wat meestal wordt aangeraden voel ik niet de behoefte om hem verder dicht te knijpen dan 1.4.

F1.4 ISO100

Aan de randen is hij nog steeds meer dan acceptabel. Als je veel landschappen wil trekken koop je misschien toch beter iets anders.

F10 ISO800

Hij is enorm lichtsterk, geeft een prachtige flinterdunne scherptediepte en focust snel. Dit glaasje lijkt mij ideaal voor indoor foto's bij weinig licht, straatportretten, full body portretten, partyfotografie, nachtfoto's e.d.

Naar het schijnt zijn er problemen met sommige exemplaren, dus test je exemplaar in de winkel en koop hem alleen als je de mogelijkheid hebt om hem binnen de week terug te brengen.
                      Dit objectief werkt enkel op een crop camera!

Comment

Ik heb die sigma 30mm f/1.4 nu een week in mijn bezit en kan zeggen dat dit een super lensje is. Ik heb ook lang getwijfeld of ik deze wel ging aanschaffen door het vele negatieve commentaar over de focus en de hoge prijs, maar toen ik op de site van fredmiranda de reviews leesde was ik verkocht. Even gevreesd voor front of backfocus, maar bij mijn lens geen probleem. Snelle en juiste focus, en scherp op 1.4.
                        Komt meestal niet meer van de camera, en heb deze aangeschaft om bewuster met fotografie bezig te zijn.
                        Wel een hele aanpassing door de fijne DOF en het zoomen met de voeten.
                        De canon 50mm 1.8II zal waarschijnlijk stof verzamelen door niet meer te gebruiken, maar ook een fijn lensje.
                        Leave no footprints, just shoot pictures

Comment

Working...
                        X