Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50mm f/1.8 II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 50mm f/1.8 II

Heeft iemand ervaring met de Canon EF 50mm f/1.8 II ? Uit reviews blijkt dat dit een zeer scherpe lens is (ondanks dat de build quality niet super is). Bezit iemand deze lens? Indien ja wat zijn je ervaringen ermee?

Alvast bedankt.

Re: Canon EF 50mm f/1.8 II

niet over twijfelen,

als je een goede portretlens voor een cropcamera zoekt, this is the one

ivm bouwkwaliteit is inderdaad niet het van het, wordt ook wel eens plastic fantastic genoemd..

2dehands +- 70euro

meesten zullen zeggen dat dit het ideale bereik is op crop voor portret, alhoewel ik persoonlijk de 85mm f1.8 verkies, is veel degelijker gebouwd, zeer mooie dof, en ook nog geschikt voor indoor-sport, concert...
    is dan ook wel een ander prijskaartje , +-350euro

groeten, Marc
    1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
    www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

Comment

Ivm met de Nikon en Sony variant is dit wel het zwakke broertje. Geeft pas bij F4.0 goede prestaties terwijl de anderen al bij F2.8 goed presteren.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Heb hem zelf, maar gebruik hem zelden tot nooit, maar dat zegt natuurlijk niks over hoe goed of slecht het objectief is. Het is voor de prijs die je betaald een top objectief-je

De ‘plastic fantastic’ 50mm lens
        De 50mm f/1.8 lens wordt door fotografen vaak liefkozend de 'Plastic Fantastic' of de 'Nifty Fifty' lens genoemd. De bouwkwaliteit mag dan niet briljant zijn (plastic), de lage prijs (onder de € 100) en de prestaties (lichtsterk, mooie kleuren, scherp) zorgen ervoor dat hij de benaming Fantastic meer dan waard is.

Met een beetje zoek werk op het forum zul je de nodige topics vinden laat staan als je Google gebruikt

Comment

Sinds ik mijn 50 mm f 1.4 heb, gebruik ik mijn f1.8 nog maar zelden.

Dat je er niet mee kan in of uitzoomen is soms wel een nadeel.(dat kan je met de 50 mm f 1.4 natuurlijk ook niet)
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik kan achteraf toch niet zeggen welke foto's ik gemaakt heb met de canon 50 mm 1.8 of de canon 15-85...maar dat zegt misschien meer over mij dan over de lens .
            Maar beeldkwaliteit is zeker niet slecht, al zullen er vast lenzen zijn die beter doen...maar tegen welke prijs dan. Deze is in fotografietermen echt wel heel goedkoop.
            Bouwkwaliteit....bwaah, ik laat toch liever de 50mm "per ongeluk" op de grond vallen dan de 15-85 . Ik heb ook echt niet het gevoel dat ie ofwel heel broos is, ofwel plastieken rommel...het gewicht misleidt je daar wat in, denk ik. Ik zou mij bij een valpartij ook effectief meer zorgen maken om stukken bij die 15-85 dan de 50mm (maar deze uitspraak berust enkel op gevoel!!!).

Ik denk dat ik hem op de digitale eos 35% van de tijd gebruik (misschien meer), en op de analoge eos voor 99% van de tijd.

Ik vind het gewoon een heel erg gemakkelijk objectiefje. Ik heb al jaren last van allerlei gewrichtsontstekingen, en bij een te zware combinatie body/lens beginnen mijn handen na een tijdje teveel te trillen. Met dit lichtgewichtje kan ik naar hartelust fotograferen.
            (Hij is echt heel erg licht.)

Ik heb zelf geen behoefte om naar een 50mm 1.4 te gaan (waarmee ik niet wil zeggen dat die niet beter of slechter is...ik persoonlijk voel de nood gewoon niet).

Maakt bij het automatisch scherpstellen wel wat meer geluid dan de huidige stille zoomlenzen, maar nu ook weer niet om te zeggen dat dat een probleem is.

Als er over een all-round lens gesproken wordt (voor kleinbeeld, maar ook voor crop nog) dan denk ik eerder aan deze dan aan een 18-55 (met beperkte lichtsterkte). Een mens kan makkelijker stappen dan licht maken.

Comment

Heb de 50mm 1.8 II al heel lang ondertussen, en telkens ben ik nog onder de indruk van de beelden die ik er mee kan maken.

Kijk even op LamboDIECAST, dat is mijn verzameling modelautootjes ... alle deze foto's zijn met de 50mm 1.8 gemaakt op mijn oude 350D ... ooc is de foto al scherp, en ik moet dan op f22 werken om toch nog een beetje scherpte-diepte te krijgen, dus zeker niet op de 'sweet' spot van deze lens.

Ik heb al verschillende keren mijn kids voor deze lens gehaald, en op f1.8 vind ik hem nog altijd prima hoor, op 2.8 is ie wel perfect ... maar het is zo'n belachelijk zicht op een 1dIV hé ... veel camera en weinig lens, maar dat trek ik me mooi niet aan, de resultaten tellen, en voor de prijs moet je het zeker niet laten.

Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Uitstekende portret- of closeup lens, omwille van zijn zeer beperkte scherptediepte bij grote diafragma's. Het was de eerste primelens die ik kocht. Vandaag de dag zal ik meer naar de 85mm f/1,8 grijpen, maar ik doe mijn "fantastic plastic" niet van de hand.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
                  niet over twijfelen,

als je een goede portretlens voor een cropcamera zoekt, this is the one
                  mja...vind ik persoonlijk niet...zou eerder voor een FF zeggen...voor een crop zou ik eerder voor 35mm gaan moest ik nu opnieuw kiezen... maar blijkbaar valt je smaak rond de 85mm voor portret dus ja...kwestie van smaak zeker...
                  Last edited by LesC; 15 december 2010, 12:34.
                  Canon 7D + Canon EF16-35mm 2.8 USM II + EF 100mm 2.8 IS USM + 70-200mm 4.0 IS USM + 15-85mm IS USM + EF 50mm F 1.8 II + Samyang 8mm + Berlebach 2022 tripod + Novoflex Magic Ball + Minolta SR-1 + Makinon 135mm 2.8 + Makinon 28mm 2.8 + Minolta 55mm 2.0

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starfield Bekijk bericht
                    mja...vind ik persoonlijk niet...zou eerder voor een FF zeggen...voor een crop zou ik eerder voor 35mm gaan moest ik nu opnieuw kiezen... maar blijkbaar valt je smaak rond de 85mm voor portret dus ja...kwestie van smaak zeker...
                    Die discussie is elders al voldoende gevoerd (zoek maar op "ideale portretlens"). Hier vraagt de TS naar onze ervaring met de 50mm f/1.8.

PS: snel deze link toegevoegd
                    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

dit is een prima lens zeker voor deze prijs .
                      is een scherpe lens zeker geen miskoop .
                      deze fotos zijn er mee genomen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door durpie Bekijk bericht
                        dit is een prima lens zeker voor deze prijs .
                        is een scherpe lens zeker geen miskoop .
                        deze fotos zijn er mee genomen

http://forum.belgiumdigital.com/f108/kerst-341981.html
                        Ik heb ze besteld bedankt voor de info iedereen.

Comment

Wel opletten: deze lens is toch wel vrij "fragiel": ik moet soms even zelf aan de scherpstelring draaien vooraleer de AF wil beginnen werken, en heel af en toe valt het voorste lensdeel er gewoon uit (!).
                          Heeft wellicht te maken met het feit dat ik de lens met zonnekapje en al in de tas stopte (wat ik nu niet meer doe )
                          Maar ik blijf er - met grote tevredenheid - mee werken, heel leuk lensje...
                          Stef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
                            Ik kan achteraf toch niet zeggen welke foto's ik gemaakt heb met de canon 50 mm 1.8 of de canon 15-85...maar dat zegt misschien meer over mij dan over de lens .
                            Maar beeldkwaliteit is zeker niet slecht, al zullen er vast lenzen zijn die beter doen...maar tegen welke prijs dan. Deze is in fotografietermen echt wel heel goedkoop.
                            Bouwkwaliteit....bwaah, ik laat toch liever de 50mm "per ongeluk" op de grond vallen dan de 15-85 . Ik heb ook echt niet het gevoel dat ie ofwel heel broos is, ofwel plastieken rommel...het gewicht misleidt je daar wat in, denk ik. Ik zou mij bij een valpartij ook effectief meer zorgen maken om stukken bij die 15-85 dan de 50mm (maar deze uitspraak berust enkel op gevoel!!!).
                            Als je hierbij bedoelt dat de 50mm goedkoper is en makkelijker vervangen, dan kan ik je wel begrijpen. Ik was ook heel tevreden over de plastic fantastic, maar helaas ben ik zo lomp geweest van haar te laten vallen. Allez "vallen" is zelfs een groot woord. Ze is beginnen rollen en is van een kleine 20cm op een tapijt terechtgekomen.
                            Dat heeft ze dus niet overleefd. Heel de binnenkant is eruit gekomen en ik vrees dat ze laten herstellen duurder zal zijn dan ze vervangen.
                            Nu zou ik ze precies toch liever vervangen door de 1.4 variant.
                            Of is die zijn meerprijs dan toch niet waard?
                            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

In de f/1.4 categorie zou die van Sigma wel eens beter kunnen zijn...

Comment

Working...
                              X