Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-D 50mm f/1,8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
    Wel, de laatste keer dat ik daar was had ik de 50 1.8 bij. Die is maar een keertje uit mijn
    tas geweest. Heb zo pas eens gekeken. 50 % van mijn foto's op Rhodos zijn geschoten op
    35 mm (straat).
    precies... vandaar het voorstel van de 35mm

De rest tussen 17 & 24 mm (landschap). Dit alles met mijn 17-55 2.8. Die
    2.8 met IS kon ik heel goed gebruiken in musea, kerken, kloosters, Griekse huisjes in het
    binnenland, en café's, zoals het gezellige "Koykos" in het nieuwe deel van Rhodos stad. Ik
    wil maar zeggen; aan een lichtsterke zoom heb je veel meer dan een prime.
    da's een heel ander bedrag voor een lens... een 17-55mm f2.8 kost een pak meer als een 35mm lensje... en is daarenboven zwaar om mee te sleuren... hang je niet zomaar aan je nek... dan heb je nog een blackrapid nodig... Maar ik ben het met je eens... een 17-55mm is een heel goede en veelzijdige lens...

mijn ervaring met fotografie in een nieuwe stad is dit: ik zet een 50mm op m'n toestel (fullframe), voor de TS zou dat dus een 35mm zijn, en ik wandel de stad in... Toestel is licht en handig, vormt absoluut geen bedreiging voor de mensen die ik in het vizier neem, maakt mooie foto's, met een mooie DOF, ook binnen in de huizen, kerken, gebouwen... blijf ik door gaan... Ik heb zelden de nood om te wisselen en veelal heb ik de andere lenzen dan ook "thuis" gelaten...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik kan dat antwoord nog uitbredien met 85mm ook hoor. Je gebruikt wat je nodig hebt.
      Het gaat niet om wat jij nodig hebt, maar wat de beste keus is voor de TS.

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      En het woord portretlens is de TS niet gebruikt
      Juist daarom. De TS peilt naar een 2de lens om mee te nemen - niet naar een portretlens.

50mm of 35mm op DX is de standaard beeldhoek op veel camera's sinds de laatste honderd jaar en de Nikon 35mm f1.8 DX wordt tot grote voldoening aangeraden aan mensen met DX camera die een tweede lens willen. De beeldhoek valt pal tussen breedhoek en lichte tele.

Comment

Ik sluit me volledig aan bij d_oracle. Op een DX zou ik ook een 35 mm 1.8 aanraden. De 50mm bleef vroeger in de tas zitten bij mijn DX toestel wegen net te lang.
        Op FX daarentegen staat deze regelmatig op mijn camera en laat ik de rest thuis. Perfecte allround lens EN lichtsterk. Vandaar op DX -> 35mm niet twijfelen, breed inzetbaar en komt goed van pas waar weinig licht is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          precies... vandaar het voorstel van de 35mm

da's een heel ander bedrag voor een lens... een 17-55mm f2.8 kost een pak meer als een 35mm lensje... en is daarenboven zwaar om mee te sleuren... hang je niet zomaar aan je nek... dan heb je nog een blackrapid nodig... Maar ik ben het met je eens... een 17-55mm is een heel goede en veelzijdige lens...

mijn ervaring met fotografie in een nieuwe stad is dit: ik zet een 50mm op m'n toestel (fullframe), voor de TS zou dat dus een 35mm zijn, en ik wandel de stad in... Toestel is licht en handig, vormt absoluut geen bedreiging voor de mensen die ik in het vizier neem, maakt mooie foto's, met een mooie DOF, ook binnen in de huizen, kerken, gebouwen... blijf ik door gaan... Ik heb zelden de nood om te wisselen en veelal heb ik de andere lenzen dan ook "thuis" gelaten...
          een Tamron 17-50 2.8 (non-VC) kost ongeveer 300 euro waar de 35 mm (Nikon) een goede 200 euro kost, persoonlijk vind ik het prijsverschil niet zo bijzonder.
          Gewicht vind ik ook behoorlijk meevallen.

Overigens zou ik die een 35 mm best eens willen proberen
          Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
          Our English website: www.kaichitravel.com
          Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Veel plezier op je reis in Rhodos. Prachtig eiland. Beetje druk (Rhodos stad) maar je went
            er wel aan. Vergeet niet een dagje naar het prachtige eilandje Symi te gaan, naar Lindos,
            naar de Anthony Quinn baai, naar het Rodini park... maar het ging over een lens nietwaar.

Wel, de laatste keer dat ik daar was had ik de 50 1.8 bij. Die is maar een keertje uit mijn
            tas geweest. Heb zo pas eens gekeken. 50 % van mijn foto's op Rhodos zijn geschoten op
            35 mm (straat). De rest tussen 17 & 24 mm (landschap). Dit alles met mijn 17-55 2.8. Die
            2.8 met IS kon ik heel goed gebruiken in musea, kerken, kloosters, Griekse huisjes in het
            binnenland, en café's, zoals het gezellige "Koykos" in het nieuwe deel van Rhodos stad. Ik
            wil maar zeggen; aan een lichtsterke zoom heb je veel meer dan een prime.
            Oh maar ik ken rhodos wel ondertussen hoor..dit is het 15de jaar dat ik ga,maar dat wil niet zeggen dat ik geen foto's meer neem daar hoor....
            Ok,indien ik dus iets bijkoop ben ik dus beter af met een 35mm,en bij genoeg licht kan ik gewoon de 18-105 gebruiken,al vertoont die wat vertekening op 18mm.
            Heb weer wat om over na te denken...

Comment

Working...
            X