Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
SAVE THE DATE! Fotoshoot Dress to Impress in Herentals op 14 december 2024. Binnenkort meer informatie.
Er ook al eens aan gedacht dat primes niet beginnen op 50? Je hebt natuurlijk ook 24, 28
35 en van alles meer dan één. Als je er maar weet mee om te gaan, dan kan je prachtige
resultaten bekomen.
Ik heb er wel aan gedacht dat niet iedereen zo maar kan beschikken over 101 prime lenzen. Ik heb er zelfs ook aan gedacht dat je niet zomaar even alles kunt laten stilleggen omdat je even een andere prime lens wil opzetten. Maar je hebt natuurlijk "kenners" en Kenners ( kenners met een grote K ). Daarom voor mij 17-55 op dx of de 24-70 op ff. Buiten eventueel een 70-200
Ik heb er wel aan gedacht dat niet iedereen zo maar kan beschikken over 101 prime lenzen. Ik heb er zelfs ook aan gedacht dat je niet zomaar even alles kunt laten stilleggen omdat je even een andere prime lens wil opzetten. Maar je hebt natuurlijk "kenners" en Kenners ( kenners met een grote K ). Daarom voor mij 17-55 op dx of de 24-70 op ff. Buiten eventueel een 70-200
lens wisselen duurt 10 seconden, daarvoor moet je niets stilleggen. Fotografen die film gebruiken leggen ook niets stil om een andere film te steken. Beide zijn gewoon een zaak van doordacht fotograferen.
lens wisselen duurt 10 seconden, daarvoor moet je niets stilleggen. Fotografen die film gebruiken leggen ook niets stil om een andere film te steken. Beide zijn gewoon een zaak van doordacht fotograferen.
en normaal gezien moet je niet eens van lens wisselen vermits je 2 body's hebt ^^
Bij mij zit momenteel eigenlijk 60% van de tijd de 85mm op en 30% van de tijd 50 1.4 op.
lens wisselen duurt 10 seconden, daarvoor moet je niets stilleggen. Fotografen die film gebruiken leggen ook niets stil om een andere film te steken. Beide zijn gewoon een zaak van doordacht fotograferen.
Eerlijk gezegd is dikwijls van lens wisselen lastig. Ipv lens te wisselen, gebruik je een tweede camera. En nog beter: observeren en anticiperen. Daarmee denk ik dat je met 50/1.4 al een heel eind komt.
Wat je met 35 en 85mm doet, kun je dikwijls ook met 50mm. Pas als je een volwaardige breedhoek of tele nodig hebt (en daarmee bedoel ik korter dan 35mm en langer dan 85mm), ga je wisselen. Althans, dat is mijn ervaring.
Niet dat 24-70 niet nuttig is, integendeel. De vraag is wat je meer waardeert: groter diafragma (en kortere focusafstand bij brede primes) of variabele beeldhoek. Bij mijn weten kun je het kader makkelijk varieren (zowel door de camera te verplaatsen als de opname met één muisklik uit te snijden) maar de scherpte-diepte verkleinen of bewegingsonscherpte wegwerken botst op beperkingen.
Tijdens huwelijk sta je wel onder druk, dus is de vraag of je met primes een huwelijk kunt doen, of dat iededereen toch naar een zoom grijpt.
De 24-70 of 28-70 valt hier dikwijls. Niemand die zich waagt aan 50/1.4 ?
Met "onder tijdsdruk staan" bedoel ik in dit geval de momenten die niet overnieuw gedaan kunnen worden zoals het lopen naar het altaar, de ceremonie in het gemeentehuis en/of kerk, moment van verlaten van gemeentehuis/ kerk. Tijdens deze momenten gebruik ik dus twee camera's tegelijk die met de dubbele Sun-Sniper aan mijn schouders hangen. Op de ene camera heb ik dan de 24-70L en op de andere camera heb ik mijn 135L. Voor tijdens de fotoreportage zelf gebruik ik vrijwel alleen maar primes.
Het idee van alles schieten op f5.6 of f8 begrijp ik eerlijk gezegd niet. Ik denk dat ik f8 of hoger eigenlijk uitsluitend gebruik bij de groepsportretten en macroshots van de ringen. Verder kom ik eigenlijk vrijwel niet boven de f5.6 en zit meer tussen de f2 tot f4.
en normaal gezien moet je niet eens van lens wisselen vermits je 2 body's hebt ^^
Bij mij zit momenteel eigenlijk 60% van de tijd de 85mm op en 30% van de tijd 50 1.4 op.
Met 2 "body's" maakt je ook meer indruk als fotograaf. Dus waarom zou je het met een toestel doen als het met twee ook kan. .
Tja, wat een vraag
Het type van lens hangt vooral af de omgeving waarin je moet werken.
Antwoord : De 24-70 2.8L zit op de 5DmkII met een 580EXII (flitsen is enkel voor invullen)
Helaas heb je nu éénmaal grote en kleine gemeentehuizen en/of kerken.
Op de 1DmarkIV zitten voornamelijk primes 50, 85 of de 70-200 2.8L IS II.
Maar daar gaat nu vast en zeker een 35L bijkomen.
De 35L kan je nog croppen naar een 50mm (maar niet omgekeerd)
Ik hou van foto's waar de koppels samen met de omgeving één geheel vormen.
Vergeet niet, dat er vele bruidjes zijn , die het niet altijd tof vinden als je zo inzoomt op hun rimpels, dubbele onderkin en andere gebreken (die iedereen heeft)
In de VS is er nu vooral een trend naar groothoek bruidsfotografie.
Voordeel is vooral dat je met natuurlijk licht kan werken aan lage iso-waarden meer detail en tegerlijkertijd de de sluitersnelheid kan verminderen = veel omgevingslicht.
De shoot van het koppel doe ik het liefst met primes of de 70-200 2.8L IS II.
CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT
Met 2 "body's" maakt je ook meer indruk als fotograaf. Dus waarom zou je het met een toestel doen als het met twee ook kan. .
dat bedoelde ik ook en meer indruk moet voor mij niet, ik heb liever mijn persoonlijke stijl waarbij ik als een ninja foto's neem, niet geposeerde foto's van mensen die je zien afkomen met al je materiaal en dan een geposeerde pose aannemen. Zo onverwachts zonder dat ze het zien foto's zitten meer vol met emotie ( althans das nu wel weer mijn eigen mening ) zet er dan nog eens een lichtsterke prime bij en
dat bedoelde ik ook en meer indruk moet voor mij niet, ik heb liever mijn persoonlijke stijl waarbij ik als een ninja foto's neem, niet geposeerde foto's van mensen die je zien afkomen met al je materiaal en dan een geposeerde pose aannemen. Zo onverwachts zonder dat ze het zien foto's zitten meer vol met emotie ( althans das nu wel weer mijn eigen mening ) zet er dan nog eens een lichtsterke prime bij en
Vergeet niet, dat we/ze het vroeger ook deden met 1 analoge camera, 1 flitser en vooral een lichtmeter.
Er werden mss iets meer geposeerde foto's genomen.
Als je die cowboys vergelijkt van toen en nu ???
Ps: Indruk maak je alleen met een mooi afgeleverd album dan met een rugzak vol pro-materiaal.
CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT
De meeste zijn hier blijkbaar fan van zooms.
Vroeger droomde ik van de 24-70 & 70-200 combo. Nu zou ik geen 24-70 willen. En de 70-200 gebruik ik zo weining mogelijk. Meestal in de kerk.
Als ik 1 lens mag kiezen dan is het de 50mm
Ik denk zelfs dat ik een huwelijk tot een goed einde kan brengen met enkel de 50mm. Er zijn beperkingen, maar niet veel koppels zullen dit merken.
ANNO2017:
Ik lees veel variërende meningen geschreven in 2011.
Ondertussen zullen vele fotografen van toen heel wat ervaring bij opgebouwd hebben, zelf ben ik benieuwd of zij de meningen van toen nog altijd kracht kunnen bijzetten.
Zelf heb ik een 50mm prime en overweeg ik ook om een 85mm bij te kopen voor een huwelijk komende vrijdag. Bij voldoende beschikbaar licht werk ik met een ef 24-105 f4 L.
Na een 5tal huwelijken, 1 ff camera met 50mm 1.4 + 1 camera waar ik afwisselend de 20mm 1.8 en 85mm 1.4 op heb staan. Daar kan het niet mee mislopen denk ik.
Het zal zeker heel persoonlijk zijn, maar even in LR gecheckt en de laatste 5 reportages ongeveer 75% van de opnames gemaakt met 24-70 f2.8II
op een FF.
Lekker scherp vanop afstand en toch nog een leuke Dof op 2.8 als je kortbij je onderwerp komt.
Flexibiliteit onovertroffen op FF voor mij
Comment