Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jouw Full Frame lens voor huwelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

    Oorspronkelijk geplaatst door jojoken Bekijk bericht
    Was een beetje "beeldspraak" . Wanneer je met een prime van 50, 85 of 100 foto's moet maken in een klein stadhuis heb je vaak alleen details die je kan fotograferen. En het koppen én de burgemeester samen zal dan waarschijnlijk niet lukken. Zo krijg je als het ware wel het effect van macrofotografie.
    Er ook al eens aan gedacht dat primes niet beginnen op 50? Je hebt natuurlijk ook 24, 28
    35 en van alles meer dan één. Als je er maar weet mee om te gaan, dan kan je prachtige
    resultaten bekomen.

    Comment


    • #17
      Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Kan natuurlijk ook, maar in sommige omstandigheden waar je als fotograaf niet veel plaats hebt, bv. gemeentehuis dan is een goede zoom een must.

      Bovendien zie ik weinig nut in het gebruiken van 1.4, de meeste opnames worden toch gemaakt op f5.6 en f8.0, een groot deel van de mensen zien een zeer beperkte scherptediepte

      niet als een meerwaarde, maar als een mislukking.
      f/8 binnenin, in de kerk, 's avonds? Ga je dan de hele tijd flitsen?

      Scherpte-diepte is afhankelijk van afstand en bp-afstand. Als je niet pal op iemand zijn neus staat of als je breedhoek gebruikt, valt de SD goed mee bij f/2.8 of f/2. Ik denk maar aan canons 28/1.8 of de dure 24/1.4 en 35/1.4. Daar maak je unieke foto's mee als je weet waar te focussen en wat te kadreren.

      Kijk maar 's op de link hierboven, daar staan knappe foto's tussen met veel vignettering en soft focus.

      ik heb geen macro lenzen. Ik zou ook niet goed weten waar in het huwelijk die van pas komen. Een keer wel eens een macro van de ringen gemaakt met mijn 50mm omgekeerd op mijn 135.
      Bv. close-ups van personen op 50-100cm afstand waar je anders een (super) tele moet gebruiken om dezelfde uitvergroting te krijgen. En uiteraard details op de taart, op boeketten, ringen, glazen, de uitnodiging...

      Een macro ring is iets heel anders; daar kun je inderdaad weinig mee doen. Een macro lens is niets anders dan een lens waar je dichtbij mee kunt focussen. Aangezien tele lenzen een lange focusafstand hebben, bots je daarmee op limieten wanneer je niet genoeg afstand kunt houden, zoals binnenshuis of op een drukke dansvloer. Een macro tele laat je toe zowel onderwerpen dichtbij te halen als dichtbij het onderwerp te komen.

      100mm macro is een mooie aanvulling op 24-70.
      Last edited by Hocus Focus; 12 mei 2011, 10:25.

      Comment


      • #18
        Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
        Er ook al eens aan gedacht dat primes niet beginnen op 50? Je hebt natuurlijk ook 24, 28
        35 en van alles meer dan één. Als je er maar weet mee om te gaan, dan kan je prachtige
        resultaten bekomen.
        Jaja, als je er weet mee om te gaan...... Al kan je er mee omgaan, een zoom is in het geval van huwelijksfotografie nog altijd 100 keer gemakkelijker dan een prime die in sommige gevallen zijn beperking heeft.

        Comment


        • #19
          Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

          Oorspronkelijk geplaatst door jojoken Bekijk bericht
          Jaja, als je er weet mee om te gaan...... Al kan je er mee omgaan, een zoom is in het geval van huwelijksfotografie nog altijd 100 keer gemakkelijker dan een prime die in sommige gevallen zijn beperking heeft.
          In de beperking toont zich de ware meester, (Johann Wolfgang von Goethe.)

          Comment


          • #20
            Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

            Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
            f/8 binnenin, in de kerk, 's avonds? Ga je dan de hele tijd flitsen?

            Scherpte-diepte is afhankelijk van afstand en bp-afstand. Als je niet pal op iemand zijn neus staat of als je breedhoek gebruikt, valt de SD goed mee bij f/2.8 of f/2. Ik denk maar aan canons 28/1.8 of de dure 24/1.4 en 35/1.4. Daar maak je unieke foto's mee als je weet waar te focussen en wat te kadreren.

            Kijk maar 's op de link hierboven, daar staan knappe foto's tussen met veel vignettering en soft focus.
            Inderdaad, ik ga veel flitsen, en tegenwoordig met de huidige toestellen wordt het er maar gemakkelijker op, als je een toestel hebt dat bij 3200 iso nog steeds zeer goede beeldkwaliteit aflevert.

            Ik heb méér dan 20 jaar aan huwelijksfotografie gedaan, en weet heus wel wat ik als eindresultaat kan verwachten, analoog had ik steeds een toestel bij geladen met 100 of 200 iso en eentje met 800 iso, dan kon je niet verder dan op veilig spelen.

            Maar we wijken af, je vraag was wat de meest gebruikte lens is, vroeger op mijn F3, F4 en F5 was dat de Nikon 28-70 f2.8 en tot verleden jaar de Nikon 24-70 f2.8.

            Tegenwoordig maak ik geen huwelijksreportages meer, daar bij mijn statuut de Belgische staat toch alles afpakt wat ik bijverdien.
            Last edited by Guest42; 12 mei 2011, 10:37.

            Comment


            • #21
              Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
              In de beperking toont zich de ware meester, (Johann Wolfgang von Goethe.)
              Inderdaad, maar beperkingen moet je beperken als dat kan, als de mensen jou engageren om hun fotoreportage te maken, dan verwachten ze daar ook iets van, hun doel is een mooi fotoalbum, en geen samenstelling van experimentele fotografie, daarom beter op zeker spelen.

              Experimenteren doe je hoofdzakelijk bij eigen fotografie, maar niet bij iets wat verkoopbaar moet blijven, natuurlijk als je tijd genoeg hebt, kan je wel eens iets uitproberen, maar de ondervinding leert dat weinig van deze foto's gekozen worden.

              Comment


              • #22
                Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

                Nikkor 24-70mm f2.8 als ik er maar één mag kiezen.
                [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                Comment


                • #23
                  Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

                  Inderdaad, maar beperkingen moet je beperken als dat kan, als de mensen jou engageren om hun fotoreportage te maken, dan verwachten ze daar ook iets van, hun doel is een mooi fotoalbum, en geen samenstelling van experimentele fotografie, daarom beter op zeker spelen.
                  Voor mij zou een 17-55 eerder tot experimentele fotografie leiden dan mijn primes.

                  Ik kan mij voorstellen dat iemand die zooms gewoon is het niet gemakkelijk zal vinden om een reportage met een of twee vaste lenzen te maken. Geef mij een zoom en ik blijf een kwartier aan die ring draaien en vergeet de foto te maken (bij wijze van spreken).
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #24
                    Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Inderdaad, maar beperkingen moet je beperken als dat kan, als de mensen jou engageren om hun fotoreportage te maken, dan verwachten ze daar ook iets van, hun doel is een mooi fotoalbum, en geen samenstelling van experimentele fotografie, daarom beter op zeker spelen.

                    Experimenteren doe je hoofdzakelijk bij eigen fotografie, maar niet bij iets wat verkoopbaar moet blijven, natuurlijk als je tijd genoeg hebt, kan je wel eens iets uitproberen, maar de ondervinding leert dat weinig van deze foto's gekozen worden.
                    Daar heeft u een groot punt. En voor een deel ook gelijk in. Want u kan ook zodanig op
                    safe spelen dat nonkel Gerard de foto's ook kunnen trekken. Al vaker mensen gehoord
                    dat ze er veel geld, heel veel geld voor betaald hebben, maar dat ze niks speciaals zijn,
                    de foto's.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

                      Primes zijn heel plezant, maar als het over één lens moet gaan, dan is 24-70/2.8 nogal voor de hand liggend.

                      Een (voor de klant) leuk album maken met enkel maar een 35 of 50/1.4, da's het moeilijk maken als het ook gemakkelijker kan vind ik.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #26
                        Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

                        De meeste zijn hier blijkbaar fan van zooms.
                        Vroeger droomde ik van de 24-70 & 70-200 combo. Nu zou ik geen 24-70 willen. En de 70-200 gebruik ik zo weining mogelijk. Meestal in de kerk.

                        Als ik 1 lens mag kiezen dan is het de 50mm
                        Ik denk zelfs dat ik een huwelijk tot een goed einde kan brengen met enkel de 50mm. Er zijn beperkingen, maar niet veel koppels zullen dit merken.
                        Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                        website: http://www.hung.be
                        facebook - Instagram

                        Comment


                        • #27
                          Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          Ik kan mij voorstellen dat iemand die zooms gewoon is het niet gemakkelijk zal vinden om een reportage met een of twee vaste lenzen te maken. Geef mij een zoom en ik blijf een kwartier aan die ring draaien en vergeet de foto te maken (bij wijze van spreken).
                          Waarom kun je wel kiezen tussen primes?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            ... een groot deel van de mensen (niet fotokenners) zien een zeer beperkte scherptediepte niet als een meerwaarde, maar als een mislukking, dat kan je zien als het koppel hun keuze komt maken wat er in hun album komt, waar traditionele foto's het nog steeds het beste doen.
                            Ik denk dat je nogal zou verschieten. Bekijk eens de blog van pakweg een Jose Villa, het grootste deel van de foto's (en zeker de portretten) hebben heel weinig scherptediepte.
                            Ik ben er van overtuigd dat de gemiddelde leek die foto's mooi vindt.

                            Mensen zijn over 't algemeen wel tevreden met "banale" foto's omdat ze die banale foto's gewoon zijn.

                            Zoom of prime, het maakt weinig uit als de fotograaf de goeie beelden niet ziet.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

                              Oorspronkelijk geplaatst door jojoken Bekijk bericht
                              Was een beetje "beeldspraak" . Wanneer je met een prime van 50, 85 of 100 foto's moet maken in een klein stadhuis heb je vaak alleen details die je kan fotograferen. En het koppen én de burgemeester samen zal dan waarschijnlijk niet lukken. Zo krijg je als het ware wel het effect van macrofotografie.
                              haha geweldige misverstanden hier. Vond het ook goeie beeldspraak!
                              * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                              Comment


                              • #30
                                Re: Jouw Full Frame lens voor huwelijk

                                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                                Primes zijn heel plezant, maar als het over één lens moet gaan, dan is 24-70/2.8 nogal voor de hand liggend.

                                Een (voor de klant) leuk album maken met enkel maar een 35 of 50/1.4, da's het moeilijk maken als het ook gemakkelijker kan vind ik.
                                Ik heb niet gezegd dat je geen andere lenzen mag gebruiken op huwelijk. Ik heb enkel gevraagd welke lens het meest op je toestel staat bij huwelijk

                                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                                Ik denk dat je nogal zou verschieten. Bekijk eens de blog van pakweg een Jose Villa, het grootste deel van de foto's (en zeker de portretten) hebben heel weinig scherptediepte.
                                Ik ben er van overtuigd dat de gemiddelde leek die foto's mooi vindt.

                                Mensen zijn over 't algemeen wel tevreden met "banale" foto's omdat ze die banale foto's gewoon zijn.

                                Zoom of prime, het maakt weinig uit als de fotograaf de goeie beelden niet ziet.
                                Ja vind ik ook. Zoals gezegd, een prime moet niet leiden tot mislukte foto's als je de juiste afstand kan bewaren en correct focust.

                                Ik heb altijd de focus op de sluiter vreselijk gevonden en daarom stel ik scherp met een aparte knop en één AF-punt. Werkt sneller en precieser.
                                Last edited by Hocus Focus; 12 mei 2011, 13:54.

                                Comment

                                Working...
                                X