Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lens

Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
    Wat bedoelt u dan met manueel?
    Probleem is dat bij Nikon de instapcamera's niet over een scherpstelmotor in de body beschikken. Tja, en als de lens er evenmin over beschikt...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Probleem is dat bij Nikon de instapcamera's niet over een scherpstelmotor in de body beschikken. Tja, en als de lens er evenmin over beschikt...
      Dus een 50 mm is niet aan te raden?

Comment

Ik ben niet voldoende op de hoogte van Nikon camera's en objectieven om je iets aan of af te raden. Ik meen wel te weten dat die 50mm f/1.8 (goedkoop, en daarom erg gegeerd als "eerste prime") niet over een scherpstelmotortje zou beschikken, waardoor het objectief ook meteen een instap wordt in manueel focussen.
        Kan een Nikonian Nathalie vertellen welke (instap?)primes wel over AF beschikken op haar D3000. Eentje is al vernoemd, meen ik te weten, nl. de 35mm AF-S f/1.8.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Dus een 50 mm is niet aan te raden?
          neen, is niet aan te raden... neem een 35mm F1.8, want anders moet je handmatig scherpstellen... terwijl dat dit met een 35mm automatisch gebeurd, net zoals je kitlens...

de 35mm F1.8 lens is een erg leuk lensje om bijvoorbeeld binnen in huis foto's te kunnen maken, wanneer er minder licht is...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De nikkor 50mm 1.4G, kost wel al wat meer (339€). Maar er is eigenlijk geen reden om niet voor de 35mm 1.8 te gaan. Gebrek aan autofocus bij zo'n lichtsterke lenzen zou ik toch een gemis vinden. Ik vind het al aartsmoeilijk om correct manueel scherp te stellen met de 35 1.8 icm de zoeker van de D90. En die is zeker niet slecht.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              De nikkor 50mm 1.4G, kost wel al wat meer (339€). Maar er is eigenlijk geen reden om niet voor de 35mm 1.8 te gaan. Gebrek aan autofocus bij zo'n lichtsterke lenzen zou ik toch een gemis vinden. Ik vind het al aartsmoeilijk om correct manueel scherp te stellen met de 35 1.8 icm de zoeker van de D90. En die is zeker niet slecht.
              Vind u dan niet dan 35 mm kort is?

Comment

Op een cropcamera (en bij Nikon is de cropfactor 1,5) komt 35mm ongeveer overeen met 50mm. Lijkt mij een geschikte lengte. Je gaat zeker meer in beeld kunnen brengen dan met een 50mm (en veel meer dan met een 85mm). Als je nu al over een standaardzoom zou beschikken (zoals mijn 17-55), dan kun je, door de zoom op 35mm in te stellen onmiddellijk zien waar je uitkomt.
                Ik vermoed dat je met een 35mm goed zit.

Comment

Ik vind alles tussen 24-70mm op dx überhaupt niet erg interessant. Ik heb enkel een 35 1.8 en een 60 2.8 (macro)lens in dat gebied. Ik zou er nooit aan denken de 60mm als standaard lens op m'n camera te plaatsen, 35mm echter geeft een veel "neutraler" beeld.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

te kort voor wat? 't zou handig zijn moest je ons vertellen wat je wil fotograferen...

't is een ideaal lensje voor straat fotografie, binnenhuis fotografie...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb hier al verschillende keren horen zeggen dat een 24-70mm op een camera met APS-C sensor niet praktisch/interessant/makkelijk,... is. Afhankelijk van wat je gaat vastleggen zal dat zo zijn, of net niet (wat bij mij het geval is, heb geen echt groothoekbereik nodig). Ik zou Les volgen en eens op een kitlens ofzo proberen of 35mm op APS-C je bevalt .
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        te kort voor wat? 't zou handig zijn moest je ons vertellen wat je wil fotograferen...

't is een ideaal lensje voor straat fotografie, binnenhuis fotografie...

Het is eigenlijk meer iets "standaard". Ik ben in het bezig van een 18-55 mm en 70-300 mm maar deze zijn niet lichtsterk, ik zou mij graag iets aanschaffen, dat niet al te duur is maar dan een lichtsterke lens die ik een beetje voor "alles" kan gebruiken wanneer ik niet toekom van licht met de andere.

Comment

Het is eigenlijk meer iets "standaard". Ik ben in het bezig van een 18-55 mm en 70-300 mm maar deze zijn niet lichtsterk, ik zou mij graag iets aanschaffen, dat niet al te duur is maar dan een lichtsterke lens die ik een beetje voor "alles" kan gebruiken wanneer ik niet toekom van licht met de andere.
                          standaard is 35mm (op crop), zelfde beeldhoek als menselijk oog (eigenlijk net iets kleiner, maar onze hersenen zijn niet geïnteresseerd in de extreme randen van ons zichtveld)
                          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            standaard is 35mm (op crop), zelfde beeldhoek als menselijk oog (eigenlijk net iets kleiner, maar onze hersenen zijn niet geïnteresseerd in de extreme randen van ons zichtveld)
                            dus dit zou een goede "standaard" zijn?

Comment

dus dit zou een goede "standaard" zijn?
                              absoluut!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                                absoluut!
                                Bedankt voor de informatie.

Comment

Working...
                                X