Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: lens

    Je hebt programma's zoals exposureplot die je op je foto's kan loslaten en die de exif data analyseert. Als je wat zoekt kan je eenvoudig een grafiek maken met welke brandpuntsafstand je het vaakst gebruikt. het is logisch dat er twee pieken zijn in het begin en het eind van je zoom-bereik (in jouw geval: 18, 55, 70 en 300mm), die neem je niet in rekening uiteraard (hoewel het niet eenvoudig te zeggen is als 55 of 70mm net het aantal mm's is die je het meest gebruikt).

    Ikzelf koos voor een 18-200mm om te starten en met dat programma vond ik dat ik het vaakst rond de 50mm trok, vandaar dat ik er nu ook de 50m 1,8 erbij heb.

    Het is heel goed mogelijk dat voor jou de 35mm beter geschikt lijkt, dat wil gewoon zeggen dat die beeldhoek je meer aanstaat. Die 50mm bvb kan je niet gaan gebruiken om een groot gebouw ofzo erop te krijgen (bij 35mm ook al niet evident wss).

    Laatste tip: op je lens zit de aanduiding voor de brandpuntsafstand. Stel die even in op 35 en kijk wat je beeldhoek is, doe hetzelfde met 50mm.. waar voel je je het best bij?

    Hopelijk heb je hier iets aan....

    Comment


    • #32
      Re: lens

      Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
      Je hebt programma's zoals exposureplot die je op je foto's kan loslaten en die de exif data analyseert. Als je wat zoekt kan je eenvoudig een grafiek maken met welke brandpuntsafstand je het vaakst gebruikt. het is logisch dat er twee pieken zijn in het begin en het eind van je zoom-bereik (in jouw geval: 18, 55, 70 en 300mm), die neem je niet in rekening uiteraard (hoewel het niet eenvoudig te zeggen is als 55 of 70mm net het aantal mm's is die je het meest gebruikt).

      Ikzelf koos voor een 18-200mm om te starten en met dat programma vond ik dat ik het vaakst rond de 50mm trok, vandaar dat ik er nu ook de 50m 1,8 erbij heb.

      Het is heel goed mogelijk dat voor jou de 35mm beter geschikt lijkt, dat wil gewoon zeggen dat die beeldhoek je meer aanstaat. Die 50mm bvb kan je niet gaan gebruiken om een groot gebouw ofzo erop te krijgen (bij 35mm ook al niet evident wss).

      Laatste tip: op je lens zit de aanduiding voor de brandpuntsafstand. Stel die even in op 35 en kijk wat je beeldhoek is, doe hetzelfde met 50mm.. waar voel je je het best bij?

      Hopelijk heb je hier iets aan....
      ja bedankt!

      Comment


      • #33
        Re: lens

        Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht

        Het is eigenlijk meer iets "standaard". Ik ben in het bezig van een 18-55 mm en 70-300 mm maar deze zijn niet lichtsterk, ik zou mij graag iets aanschaffen, dat niet al te duur is maar dan een lichtsterke lens die ik een beetje voor "alles" kan gebruiken wanneer ik niet toekom van licht met de andere.
        Je beschikt dus over een 18-55?
        Dus is het niet moeilijk om dat objectief op je camera te schroeven, en even in te stellen op 35mm. Beslist doen, en als het beeld je bevalt, zou ik voor die lichtsterke 35mm gaan.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

        Comment


        • #34
          Re: lens

          Indien je een Mac zou hebben bestaat er een gelijkaardig programma, namelijk PhotoStats .
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

          Comment


          • #35
            Re: lens

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Je beschikt dus over een 18-55?
            Dus is het niet moeilijk om dat objectief op je camera te schroeven, en even in te stellen op 35mm. Beslist doen, en als het beeld je bevalt, zou ik voor die lichtsterke 35mm gaan.
            Ja inderdaad 18-55 mm maar ik gebruik eigenlijk zelden de 11 mm

            Comment


            • #36
              Re: lens

              Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
              Ja inderdaad 18-55 mm maar ik gebruik eigenlijk zelden de 11 mm
              Wa's dat nu weer voor uitleg?
              Je hebt niet eens een brandpuntsafstand van 11mm op je 18-55, maar wel kun je die zoom op 35mm zetten.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

              Comment


              • #37
                Re: lens

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Wa's dat nu weer voor uitleg?
                Je hebt niet eens een brandpuntsafstand van 11mm op je 18-55, maar wel kun je die zoom op 35mm zetten.
                Ik bedoel 35 heb me mis typt

                Comment


                • #38
                  Re: lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
                  Ja inderdaad 18-55 mm maar ik gebruik eigenlijk zelden de 35 mm
                  da's normaal... Als je een zoom hebt zal je dikwijls de twee uiterste waarden van die zoom gebruiken... maar net die 35mm is er tussen-in... een echte standaardlens... 't heeft geen zin om te gaan zien wat je allemaal wel deed als je dat toch niet kan krijgen...

                  er bestaat geen 18mm lensje f1.8 en een 50mm lensje F1.8 is manueel...

                  blijf dus gewoon bij de 35mm F1.8
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #39
                    Re: lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
                    Ik bedoel 35 heb me mis typt
                    OK, ik moet zeggen dat ik ook zelden rond 35mm werk. Maar je hebt meteen een beeld van wat een 35mm prime (vastebrandpuntslens) zou opleveren. Uiteraard heb je daar veel meer lichtsterkte, tot f/1.8, wat je wellicht, bij het maken van een portret, een mooie wazige achtergrond gaat opleveren. Die diafragmawaarde kun je natuurlijk niet simuleren met je huidige standaardzoom.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                    Comment


                    • #40
                      Re: lens

                      Bedankt iedereen !

                      Comment


                      • #41
                        Re: lens

                        Ik volg d_oracle.

                        Op mijn digitale cropbody kom ik nogal eens in moeilijkheden om met mijn 50mm1.8 overzichtsfoto's te maken, zeker in huiselijke omgeving of ruimtes van gelijkaardige grootte. Als ik terugkijk dan heb ik daarmee op mijn digitale cropbody vooral portretfoto's gemaakt.
                        Daar waar ik op mijn analoge "fullframe" met mijn vaste 50mm1.8 (en dat kan ik dan vergelijken met ongeveer een 35mm op een cropbody) wel overzichtsfoto's kan maken, maar ook nog steeds een portret kan maken.

                        Ik denk dus ook dat je met een 35mm meer kanten uit kan. Je kan gaan van overzicht naar portret door dichterbij of verderaf te gaan, daar waar je met een 50mm voor overzichtsfotos al meer ruimte nodig hebt om achteruit te kunnen, en die ruimte heb je niet altijd.

                        Comment


                        • #42
                          Re: lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          neen, is niet aan te raden... neem een 35mm F1.8, want anders moet je handmatig scherpstellen... terwijl dat dit met een 35mm automatisch gebeurd, net zoals je kitlens...

                          de 35mm F1.8 lens is een erg leuk lensje om bijvoorbeeld binnen in huis foto's te kunnen maken, wanneer er minder licht is...
                          Wat is dat nu weer voor een uitleg?De 50mm af-s 1.4 werkt perfekt op de D3000 Alle af-s lenzen die een interne motor hebben werken op de D3000.Daar werkt de scherpstelling dus wel van en moet je niet manueel scherpstellen.

                          Comment


                          • #43
                            Re: lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
                            Bedankt iedereen !
                            graag gedaan hoor.
                            en hier meer respons dan in het forumonderdeel waar je dit had geplaatst.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #44
                              Re: lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                              Wat is dat nu weer voor een uitleg?De 50mm af-s 1.4 werkt perfekt op de D3000 Alle af-s lenzen die een interne motor hebben werken op de D3000.Daar werkt de scherpstelling dus wel van en moet je niet manueel scherpstellen.
                              dan moet je 't volledig lezen, er was sprake van een 50mm 1.8.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X