In september vorig jaar schafte ik me, na een lange periode van inactiviteit, en komend uit een analoge wereld een nikon D700 met een nikkor 24-70 mm 1/28G ED lens aan. Top off the bill als ik alle fora en reviews mag geloven. Ook via dit forum heb ik indertijd advies opgevraagd en zeer positieve reacties gekregen. Vansinds ben ik een aantal keer op pad geweest met mijn nieuwe aanwinst en heb ik een aantal mooie foto's kunnen maken, maar.... ik had een constant onbehaaglijk gevoel dat mijn foto's wel goed waren maar niet echt scherp. Een ingebeeld probleem dacht ik. Enkele weken geleden volgde ik dan een cursus colormanegment en een van de deelnemers kwam op de proppen met een aantal foto's gemaakt met een D700 met 70-200 lens en afgedrukt op A3. Ik dacht dat ik van mijn stoel afviel. Deze foto's waren zo scherp dat ze bijna pijn aan de ogen deden. Nu weet ik dat de 24-70 en 70-200 lens kwalitatief overeenkomen, dit resultaat bereik ik nooit met mijn camera en lens.
Dus heb ik dit weekend een test gedaan.
Van 3 bepaalde opstellingen heb ik met een Nikon D90 met een groot, gemiddeld en klein diafragma een opname gemaakt en dit met het bijhorende 18-105 DX objectief en met mijn 24-70. Hetzelfde heb ik ook gedaan met mijn D700. Tot mijn grote spijt moet ik vast stellen dat het 18-105 objectief (215 euro) zichtbaar scherper is. Geen enkel keer slaag ik erin om met mijn 24-70 (1300 euro)een haarscherp beeld te krijgen. Ik vermoed dus dat ik met een slecht werkend objectief zit.
Ik heb mijn leverancier gecontacteerd en mag het objectief voor nazicht opsturen maar toch, heeft iemand dit ook al aan de hand gehad en hoe is het dan afgelopen ?
Dus heb ik dit weekend een test gedaan.
Van 3 bepaalde opstellingen heb ik met een Nikon D90 met een groot, gemiddeld en klein diafragma een opname gemaakt en dit met het bijhorende 18-105 DX objectief en met mijn 24-70. Hetzelfde heb ik ook gedaan met mijn D700. Tot mijn grote spijt moet ik vast stellen dat het 18-105 objectief (215 euro) zichtbaar scherper is. Geen enkel keer slaag ik erin om met mijn 24-70 (1300 euro)een haarscherp beeld te krijgen. Ik vermoed dus dat ik met een slecht werkend objectief zit.
Ik heb mijn leverancier gecontacteerd en mag het objectief voor nazicht opsturen maar toch, heeft iemand dit ook al aan de hand gehad en hoe is het dan afgelopen ?
Comment