Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze lens studiofotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: keuze lens studiofotografie

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Een groothoek voor portretten

Lange armen, grote voeten en een klein hoofd als ze zitten;
    Groot hoofd en kort lichaam als je iets van boven fotografeert;
    Bij close-up een grote neus en een eivormig hoofd.

Tja, er zal wel een markt voor zijn zeker

Om te zien welke invloed brandpuntafstand heeft op je foto bekijk dan eens onderstaande link

http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm
    natuurlijk is daar een makrt voor: de foto's voor facebookprofielen

The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht

Hoever ga je om een groep op een foto te krijgen in een te kleine studio ? Misschien meteen maar een Sigma 8-16 kopen dan ?
      Als de studio te klein is voor een groepsfoto, dan zou ik hem eerder ergens anders gaan maken ipv met een breedhoek te werken.
      Zoals ik al zei... dan zoek ik een buitenlocatie op
      life is short, enjoy it
      __________________________________________________ __
      Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

Hahaha ik zie een nieuw gat in de markt "nu naast kinderfotografie ook FACEBOOKfotografie"
        life is short, enjoy it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lonika Bekijk bericht
          Hahaha ik zie een nieuw gat in de markt "nu naast kinderfotografie ook FACEBOOKfotografie"
          je zou ervan verschieten hoe vol dat gat al zit. Ik heb horen waaien dat er al fotografen zijn die zich heel specifiek op die niche richten.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

Misschien beter nog een fisheye nemen dan .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik ben er nog niet uit, denk wel steeds meer aan de 17-55mm 2.8 EF-S (ondanks ik er nog even voor moet doorsparen). In de winkel heb ik ook even de Sigma 24-70/2.8-4.5 DC MACRO op mijn body gehad. Enorm prijsverschil (zal wellicht ook merkbaar zijn). Dan is er ook nog de Sigma 24-70/2.8 HSM en de Canon EF 24-70mm f/2.8L USM.

Is een lens met een vast diafragma in het voordeel bij studiowerk?

Ik wil echt graag meer scherpte, meer scherptediepte, gewoon hoge kwaliteit foto's kunnen leveren en mijn klanten waar voor hun geld geven.

Ik heb ook nog even wat tests genomen. Als ik mijn flitsers op 1/8 draai (200W) met uitzondering van de flitser op de achtergrond, dan kan ik een diafragma van 5.6 gebruiken, wat mooie resultaten geeft. Wat gebeurt er met een lichtsterke lens zoals die 17-55 van Canon. Blijf ik dezelfde waardes houden of moet ik mijn flitsers nog verder dempen om een diafragma van ongeveer 5.6 te kunnen gebruiken?
              life is short, enjoy it

Comment

Met mijn huidige lens fotografeer ik gemiddeld tussen 20-50mm. Voor close-ups moet ik wel heel dicht op mijn modelletje gaan zitten dus dat bereik zou groter mogen zijn. Voor full-body of groepsfoto’s moet ik ver naar achteren, waar ik eigenlijk niet zo heel veel ruimte voor heb. Het diafragma staat gemiddeld op f/11 (witte achtergrond) tot f/18 (zwarte achtergrond).
                't is toch duidelijk wat je nodig hebt? een close up lens: 85mm, een echte portret lens...
                die kan je zeker gebruiken voor close ups, die zullen veel mooier zijn.

door je beperkte studio ben je verplicht om binnen met een groot hoek te werken, vandaar je 20-50mm, daar valt niets aan te doen... ik zou wel m'n diepte scherpte wat milderen... F11 tot F18... straks staat je background er haarscherp op!

Ik ben er nog niet uit, denk wel steeds meer aan de 17-55mm 2.8 EF-S (ondanks ik er nog even voor moet doorsparen). In de winkel heb ik ook even de Sigma 24-70/2.8-4.5 DC MACRO op mijn body gehad. Enorm prijsverschil (zal wellicht ook merkbaar zijn). Dan is er ook nog de Sigma 24-70/2.8 HSM en de Canon EF 24-70mm f/2.8L USM.

Is een lens met een vast diafragma in het voordeel bij studiowerk?

Ik wil echt graag meer scherpte, meer scherptediepte, gewoon hoge kwaliteit foto's kunnen leveren en mijn klanten waar voor hun geld geven.

Ik heb ook nog even wat tests genomen. Als ik mijn flitsers op 1/8 draai (200W) met uitzondering van de flitser op de achtergrond, dan kan ik een diafragma van 5.6 gebruiken, wat mooie resultaten geeft. Wat gebeurt er met een lichtsterke lens zoals die 17-55 van Canon. Blijf ik dezelfde waardes houden of moet ik mijn flitsers nog verder dempen om een diafragma van ongeveer 5.6 te kunnen gebruiken?
                ik vermoed dat je bedoelt "minder dieptescherpte". In portretfotografie wordt een kleine dieptescherpte gebruikt om het portret los te laten komen van de achtergrond. Dit heeft met de kwaliteit niets te zien. Wil je graag alles scherp, grote dieptescherpte, dan kan je best met een compact cameraatje werken...
                om je diafragma meer open te kunnen zetten en dus een lagere dieptescherpte te bereiken, moet je minder licht toe laten op je sensor. Dit kan door de lampen zwakker af te stellen, je ISO omlaag of ND filters gebruiken op lampen of lens.

die 17-55mm lens lijkt me geen meerwaarde voor je fotografie... dan eerder een 50mm f1.8 lensje... om met de DOF te spelen. Kan erg leuk zijn bij baby fotografie.
                Een 24-70mm heeft een interessanter bereik! Vooral naar de 70mm toe, doch een echte portret lens is wat je mist: 85mm F1.8, die kan je binnen gebruiken voor close ups and buiten voor al de rest.

voor studio werk maakt het niet uit als je lens hebt met vast diafragama. Je zet je diafragma immers in functie van de gewilde DOF, en je past je lichtbronnen aan in functie van de belichting die je wilt.
                Last edited by d_oracle; 1 april 2011, 11:26.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  't is toch duidelijk wat je nodig hebt? een close up lens: 85mm, een echte portret lens...
                  die kan je zeker gebruiken voor close ups, die zullen veel mooier zijn.

door je beperkte studio ben je verplicht om binnen met een groot hoek te werken, vandaar je 20-50mm, daar valt niets aan te doen... ik zou wel m'n diepte scherpte wat milderen... F11 tot F18... straks staat je background er haarscherp op!

om je diafragma meer open te kunnen zetten en dus een lagere dieptescherpte te bereiken, moet je minder licht toe laten op je sensor. Dit kan door de lampen zwakker af te stellen, je ISO omlaag of ND filters gebruiken op lampen of lens.

die 17-55mm lens lijkt me geen meerwaarde voor je fotografie... dan eerder een 50mm f1.8 lensje... om met de DOF te spelen. Kan erg leuk zijn bij baby fotografie.
                  Een 24-70mm heeft een interessanter bereik! Vooral naar de 70mm toe, doch een echte portret lens is wat je mist: 85mm F1.8, die kan je binnen gebruiken voor close ups and buiten voor al de rest.

voor studio werk maakt het niet uit als je lens hebt met vast diafragama. Je zet je diafragma immers in functie van de gewilde DOF, en je past je lichtbronnen aan in functie van de belichting die je wilt.
                  Met een lens met een vast brandpunt zal ik te vaak moeten wisselen van objectief, met kinderen heb ik daar gewoon geen tijd voor die zitten echt niet stil. Ik moet snel kunnen reageren. Met heel jonge baby's zou dat wel eventueel kunnen. Dus ik ga daar zeker over nadenken. Zeker de lens van 50mm die is ook helemaal niet duur. Ik ga ook nog even kijken naar de 24-70mm.

Ik gaf al aan dat een diafragma van 5.6 bij mij heel mooie resultaten geeft en daar ga ik dus ook mee verder. Ik heb dat voorheen niet echt goed gedaan dus. Moest ook veel photoshoppen om het resultaat goed te krijgen. Ik moet zeggen dat ik bij mijn laatste testopnames mijn flitsers al zo ver mogelijk dichtgedraaid had. Ik kan ze dus nu alleen nog maar verder weg zetten. Vanmiddag weer even testen hoe dat is.
                  life is short, enjoy it

Comment

Maar ik had eigenlijk ook begrepen dat het verschil tussen 55 en 70 verwaarloosbaar is (een stap naar voren/achter) en het verschil tussen 17 en 24 gevoelsmatig groter is.
                    life is short, enjoy it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Sigma 24-70/2.8 HSM of Tamron 28-75/2.8.
                      De tamron op Canon 20D is een aanrader!

Grtz,
                      Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                      BE-Wommelgem
                      .: 20D & D700 :.

Comment

Ik zou ook een 85 mm aanbevelen, zelf werk ik met in mijn studio met twee body's de 5D MII met een 85mm F 1,2 L USM voor de portretten en een 5D met een 28-70 mm F2,8 L USM, voor de 3/4 en full lengt opnames beide dus full frame met voldoende marge om nog wat te croppen.

Werken met twee body's laat je toe zeer snel te zijn, omdat je nooit meer van lens gaat wisselen tijdens een shoot, je neemt gewoon de body die op dat moment het meest geschikt is voor je gewenste opname.

Voor het afleveren van de beelden maakt het zelden een verschil uit want een print A4 of A3 is perfect haalbaar van een gedeelte van je beeld.
                        Als ik de beelden maak om op CD te plaatsen, dan maak ik de afmetingen van de beelden van beide body's gelijk naar een 10X15 cm @ 300 dpi in sRGB, wat ideaal is voor een afdruk te laten maken in een labo op 10 x 15, willen ze groter, kan dit op verzoek.

Tot besluit wil ik er nog graag bij vermelden dat ik dit enkel doe als hobby, en der dus geen vergoeding voor wens, als U der een bijverdienste wil van maken, dan ben je inderdaad je klanten een waardige kwaliteit verschuldigd.

MVG, Jeff c.
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Met een lens met een vast brandpunt zal ik te vaak moeten wisselen van objectief, met kinderen heb ik daar gewoon geen tijd voor die zitten echt niet stil. Ik moet snel kunnen reageren. Met heel jonge baby's zou dat wel eventueel kunnen. Dus ik ga daar zeker over nadenken. Zeker de lens van 50mm die is ook helemaal niet duur. Ik ga ook nog even kijken naar de 24-70mm.
                          natuurlijk moet je wel eens wisselen van objectief.. daarom heb je ook een DSLR gekocht!

Maar je wilt toch optimale kwaliteit? en de mooiste foto's? dan kies je voor de meest geschikte lens (binnen je budget). Voor portretten een portret lens... voor dieren een verre tele, voor kleine dingetjes een macro lens, voor brede landschappen, een ultra wide lens.
                          Ik heb vorig weekend een eerste communie shoot gedaan, puur met een 85mm en een 135mm vaste brandpunt lenzen... die kinderen zaten niet stil, ze mochten van mij zelf niet stil zitten... ik laat ze lopen en springen en wandelen... een zoom lens zou het me zelfs moeilijker gemaakt hebben, hier moest ik niet aan zoom denken... enkel aan het juiste moment, juiste framing en goeie focus! Dat doet een lens met een vast brandpunt heel goed hoor! Focust dikwijls beter (door z'n grote opening) dan een zoom lens...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            natuurlijk moet je wel eens wisselen van objectief.. daarom heb je ook een DSLR gekocht!

Maar je wilt toch optimale kwaliteit? en de mooiste foto's? dan kies je voor de meest geschikte lens (binnen je budget). Voor portretten een portret lens... voor dieren een verre tele, voor kleine dingetjes een macro lens, voor brede landschappen, een ultra wide lens.
                            Ik heb vorig weekend een eerste communie shoot gedaan, puur met een 85mm en een 135mm vaste brandpunt lenzen... die kinderen zaten niet stil, ze mochten van mij zelf niet stil zitten... ik laat ze lopen en springen en wandelen... een zoom lens zou het me zelfs moeilijker gemaakt hebben, hier moest ik niet aan zoom denken... enkel aan het juiste moment, juiste framing en goeie focus! Dat doet een lens met een vast brandpunt heel goed hoor! Focust dikwijls beter (door z'n grote opening) dan een zoom lens...
                            Jazeker ik wil een geschikte lens ! Ik ga er dus echt wel over nadenken, ben alleen bang dat 85 wat te dichtbij is in de relatief kleine ruimte die ik heb (en kinderen hoeven van mij ook niet stil te zitten hoor . Voor close-up portretten zal het prima zijn, maar gemiddeld maak ik ook heel wat foto's waar ze helemaal op staan (op 35mm) dus dat ga ik dan wel missen. Dan moet ik daar weer mijn oude lens voor op gaan zetten. Zou ik ook jammer vinden (kwalitatief gezien)
                            Jammer dat ik de afstand 85 niet even kan proberen. Scheelt dat veel tussen 50 en 85mm? Ik denk dat de 50mm zou wel goed gaat zijn, kwa afstand, ik vind het niet zo heel vervelend om voor close-up wat dichterbij te komen (en dan ben ik echt niet té dichtbij) en heb ook nog niet ervaren dat kinderen dat onprettig vinden. Ik zie er niet eng uit of zo .

Daarbij ga ik ook even serieus nadenken om mijn fotostudio te vergroten (even man lief aankijken). Ik kan nog wel wat schuiven om meer lengte in mijn studioruimte te krijgen. Ik wil er echt zoveel mogelijk uithalen hoor . Bedankt voor al jullie reacties!
                            life is short, enjoy it

Comment

Jazeker ik wil een geschikte lens ! Ik ga er dus echt wel over nadenken, ben alleen bang dat 85 wat te dichtbij is in de relatief kleine ruimte die ik heb (en kinderen hoeven van mij ook niet stil te zitten hoor . Voor close-up portretten zal het prima zijn, maar gemiddeld maak ik ook heel wat foto's waar ze helemaal op staan (op 35mm) dus dat ga ik dan wel missen. Dan moet ik daar weer mijn oude lens voor op gaan zetten. Zou ik ook jammer vinden (kwalitatief gezien)
                              Jammer dat ik de afstand 85 niet even kan proberen. Scheelt dat veel tussen 50 en 85mm? Ik denk dat de 50mm zou wel goed gaat zijn, kwa afstand, ik vind het niet zo heel vervelend om voor close-up wat dichterbij te komen (en dan ben ik echt niet té dichtbij) en heb ook nog niet ervaren dat kinderen dat onprettig vinden. Ik zie er niet eng uit of zo .
                              je moet je oude lens niet wegdoen... je hebt ze ook nog nodig! en je wisselt inderdaad van lens... bijvoorbeeld: eerst full bodies en later wanneer ze opgewarmd zijn, zet je een 85mm op en ga je close-ups doen... een 50mm is voor mij een geschikt lensje voor baby fotografie... die mogen er bol op staan...
                              hoe verder je kan staan, hoe beter de verhoudingen van de geportretteerde behouden blijven... geen dikke neuzen enzo.... Daarom dat veel professionelen met 200mm lenzen of nog langer werken...
                              en je kan die afstand wel proberen hoor! ga naar een fotowinkel en vraag als je het in de winkel mag uitproberen... meet eerst je eigen studio na, met stappen en doe dat ook in de winkel...
                              Last edited by d_oracle; 1 april 2011, 13:41.

Comment

Jullie adviezen meegenomen denk ik er nu aan om de volgende lenzen aan te schaffen:

- Canon 50mm 1.8 II (voor baby's en portretten) €100,-
                                - Tamron 17-50mm 2.8 XR VC Di II LD ASL IF (all-round voor privé, full-body in studio) €500,-
                                - Canon 85mm 1.8 USM (close-up portretten) €350,-

Ik heb deze drie lenzen uitgeprobeerd in de fotozaak. Ik heb ook de Canon 24-70mm 2.8 geprobeerd, ook heel mooi. Wel heel erg zwaar... Voor de prijs van dit objectief kan ik bovenstaande lenzen samen kopen.

Maak ik hiermee een goede keus?

Ook heb ik mijn oog laten vallen op de Canon 60D. Die 300D die ik nu heb... tja, tis een oudje. . Deze zou mijn volgende aankoop kunnen zijn.

Welk zoomobjectief zou bij bovenstaande lenzen nog aansluiten? Deze is voor privégebruik, bijvoorbeeld actiefoto's van sport (of gaat dat ook goed met de 85mm?). Welke zou hier mooi bij aansluiten. Het moet geen dure lens zijn, wel een goede prijs/kwaliteit verhouding.
                                life is short, enjoy it

Comment

Working...
                                X