Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik heb de Canon 28 1.8. Dat is een heel fijn lensje voor dergelijke karweitjes. Klein en
scherp (zelfs op 1.8). In ieder geval beter dan de 35 2.0 van Canon.
Ik ben net begonnen met concertfotografie en vroeg me af of een 28mm (op FF body) wijd genoeg is voor caféconcertjes waar je als het ware tégen de artiesten geplakt staat? En voor festivals en de grotere podia, zou een 85mm daar volstaan?
(ik werk niet graag met zoomlenzen)
Oorspronkelijk geplaatst door Saga3nanna1supiBekijk bericht
Ik ben net begonnen met concertfotografie en vroeg me af of een 28mm (op FF body) wijd genoeg is voor caféconcertjes waar je als het ware tégen de artiesten geplakt staat? En voor festivals en de grotere podia, zou een 85mm daar volstaan?
Ik gebruik nu een tamron 17-50 2.8, weliswaar op een canon 40D dus crop. Maar daar kom ik toch al stevig mee uit de voeten. Toch mis ik soms nog enige scherpte... maar goed, oefening baart kunst.
Oorspronkelijk geplaatst door Saga3nanna1supiBekijk bericht
28mm en 50mm
voor iets grotere podia (en festivals) is een 85mm (of meer) wel aan te raden, afhankelijk van je stijl.
Die laatste gebruik ik eigenlijk gewoonweg nog amper. Hij heeft de grootste zoom van allen maar eigenlijk komt die zoom voor, oa op afstand mensen subtiel fotograferen tekort.
Nr. 1 gebruik ik het meeste maar met 50 mm komt deze eigenlijk zoom tekort. en de 17mm (x1.6) is dan weer te breed voor concerten.
Nu, ik gebruik wel graag een zoom omdat voor mij meer mogelijkheden inhoud.
Dus ik denk eraan om deze 2 te vervangen door een 24-70mm 2.8 (canon). Ik zie wel niet meteen iets over de AF snelheid. Minder breed maar meer zoom. En zo vervang ik twee lenzen door 1. Achteraf zal ik dan voor een vaste groothoek opteren. Ook begin ik nu meer en meer interesse te krijgen in portretten. En dat wil ik erbij gaan doen met muziek ook (dus artiesten portretteren). Ik lees vaak dat de 100mm 2.0 wel een goede portret lens is of de 85mm (wegens de cropfactor). En ik zou de 24-70 dan gaan aanvullen met de 70-200 voor dat meer zoom.
Als je graag geld uitgeeft en niet kan slapen anders: doen
Als je liever nog wat 'uwe plan trekt' zou ik dat de voorkeur geven, ik werk ook nog altijd met de tamron 28-75, niet zo top als de canon 24-70 maar ik kan gewoon dat geld er deze moment niet tegenaan smijten.
24mm op crop (38.4mm) gaat niet echt breed meer zijn, ik heb 28 op 1.3 crop (36.4) en soms vind ik dat balen en gebruik ik de 17-40.
Tamron ben ik op zich wel tevreden over, maar ik heb het gevoel dat het beter kan (technisch gezien). Natuurlijk kan het altijd beter maar ik heb nu al een hele tijd met deze geschoten en als ik dan 2 lenzen kan vervangen door één, die voor de kwaliteit ook nog eens uitstekend is. En voor brede ga ik wel eerder naar een vaste grooth.
Ik heb ook een 24-70 en vind ze wel ok, maar gisteren in het nieuwe Depot, was ik toch wel blij dat ik mijn 70-200 bijhad, hoewel ik vlak tegen t podium stond !
Een 24-70 is mooi voor overzichten, maar je hebt ook closeups nodig ...
Oorspronkelijk geplaatst door johan de manBekijk bericht
Ik heb ook een 24-70 en vind ze wel ok, maar gisteren in het nieuwe Depot, was ik toch wel blij dat ik mijn 70-200 bijhad, hoewel ik vlak tegen t podium stond !
Een 24-70 is mooi voor overzichten, maar je hebt ook closeups nodig ...
Maar als je recht voor het podium staat (afhankelijk van de plaats).... heb je dan soms niet juist te weinig ruimte met die 70-200? Bvb. in de muziekodroom;
Comment