Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke macrolens voor canon eos 550D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke macrolens voor canon eos 550D

Allez, ik vind dat toch vreemd, dat iemand kan beweren 90% scherpe foto's te maken uit de hand? Ook op 1:1 en aan een sluitertijd van 1/20?

Mijn persoonlijke ervaring is zo: ik haal een goed percentage scherpe foto's wanneer ik in het macrogebied aan 1/200 kan fotograferen. 60mm of 180mm, dat maakt aan die sluitertijd geen verschil.

Alles trager dan 1/200 geeft mij veel meer missers en minder consistente resultaten op zowel 60 als 180mm, maar de grotere en zwaardere 180mm vind ik wel makkelijker om ergens tegen te stabiliseren. Anderzijds, bij moeilijke standpunten (bijv. naar beneden gericht fotograferen) is de 60mm in het voordeel om uit de hand te werken.

Dat is mijn subjectief gevoel na een paar jaartjes macrofotografie
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

ik vind het een moeilijke keuze hoor, canon 100mm of de sigma 150mm.
      tis gewoon ja 100mm voor insecten te fotograferen en dergelijke als deze wegvliegen als je kortbij bent? en dan de sigma 150mm is mss te zwaar om uit de hand te fotograferen!
      heeeeeeeelp!
      ik zoek ze dan ook nog tweedehands te kopen en das ook niet makkelijk te vinden precies :-)

Comment

als je met een 100, 150 of 180 in de buurd komt van insectne vliegen ze zowieso op, of dit nou een korte of een lange lens is, de afstandverschillen moet je zien in enkele tientallen cm, meer niet, het is beter om vooral als je begint iets meer te weten te komen over het gedrag van deze insectne en een vroeg tijdstip waar ze ietwat stijf zijn van de kou.
        Dus ik zou me daar niet al te blind op staren, ok een 180 mm is iets gemakkelijker voor bv libelle's en vlinders, maar op een warme dag kom je zowieso niet dichter dan 2/3 meter bij deze fladderaars en dan heb je aan een 180 mm als maco ook niets.
        Beste is om even wat voorstudie te doen, omrent leefgebied, waar men op moet letten en welk tijdstip van de dag.

Voorbeeld, als je een libel ziet en deze vliegt op, gewoon rustig blijven wachten en erg stilletjes, beestje komt vaak terug naar hetzelfde takje, door rustig te blijven en erg rustige bewegingen te maken raakt ie als het ware ietwat gewend aan je, op een gegven moment kun je haast de lens op 10 cm afstand krijgen.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
          ik vind het een moeilijke keuze hoor, canon 100mm of de sigma 150mm.
          tis gewoon ja 100mm voor insecten te fotograferen en dergelijke als deze wegvliegen als je kortbij bent? en dan de sigma 150mm is mss te zwaar om uit de hand te fotograferen!
          heeeeeeeelp!
          ik zoek ze dan ook nog tweedehands te kopen en das ook niet makkelijk te vinden precies :-)
          Vergeet niet, bij de 150mm zal je eerder een statief + kop + statiefring etc. nodig hebben.. Dat zijn nog eens bijkomende kosten.
          Bij de 100mm kan je dit ook uiteraard, maar zal dit minder snel nodig zijn.
          Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
            Canon 100mm IS USM Macro
            L-lens of niet laat ik aan u de keuze..
            Als je niet de L-versie neemt zit de IS er ook niet op.

Maar ik zou idd ook de 100 mm aanraden, ik heb alleen ervaring met de L-versie maar daar ben ik dan ook zéééééééééér gelukkig mee
            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
              Als je niet de L-versie neemt zit de IS er ook niet op.

Maar ik zou idd ook de 100 mm aanraden, ik heb alleen ervaring met de L-versie maar daar ben ik dan ook zéééééééééér gelukkig mee
              Same here!
              Heb zewel pas sinds afgelopen zaterdag maar.
              Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

Vergeet niet, bij de 150mm zal je eerder een statief + kop + statiefring etc. nodig hebben.. Dat zijn nog eens bijkomende kosten.
                Bij de 150mm zit standaard een statiefring, en wie serieus aan macrofotografie wil doen heeft een statief nodig(*), ongeacht het aantal mm's.

* Tenzij je met een flits leert werken.

Allé, voor de 1000ste keer: je zult geen (goede) macrofotograaf vinden die beweert alles uit de hand te doen, en de uitzonderingen zijn mensen die een zeer goede flitstechniek hebben leren gebruiken.
                Kijk naar de foto's van bijv. Martin Amm, die zijn quasi allemaal gemaakt aan sluitertijden langer dan 1/50, no way dat je zoiets uit de hand lukt hé.

Uit de hand werken zonder flits = prutswerk bij macrofotografie (tenzij je echt veel licht hebt, maar dan is je foto ook dikwijls lelijk).
                Last edited by ThierryM; 23 februari 2011, 10:16.

Comment

dan mss toch de canon 100mm?
                  weet iemand waar ik ze tweedehands op de kop kan tikken? of iemand dat ze te koop heeft?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Bij de 150mm zit standaard een statiefring, en wie serieus aan macrofotografie wil doen heeft een statief nodig(*), ongeacht het aantal mm's.

Heb nooit gezegd dat het niet nodig is, de 100mm Macro kan ook dienen als portret lens daarmee dat ik niet heb gezegd van je moet dit hebben.
                    Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

Ja, ik bedoelde het niet aanvallend hoor. Ik wil alleen maar zeggen dat het weinig nut heeft om aan macrofotografie te beginnen als je geen statief hebt.

Comment

Allé, voor de 1000ste keer: je zult geen (goede) macrofotograaf vinden die beweert alles uit de hand te doen, en de uitzonderingen zijn mensen die een zeer goede flitstechniek hebben leren gebruiken.
                        Kijk naar de foto's van bijv. Martin Amm, die zijn quasi allemaal gemaakt aan sluitertijden langer dan 1/50, no way dat je zoiets uit de hand lukt hé.

Uit de hand werken zonder flits = prutswerk bij macrofotografie (tenzij je echt veel licht hebt, maar dan is je foto ook dikwijls lelijk).
                        Wat voor statief gebruik jij als ik vragen mag. Die je bijvoorbeeld op je site hebt staan bij about me lijkt op mijn manfrotto en ik vind dat echt een lomp ding om te gebruiken voor macro foto's

Vorig jaar gewoon mijn tas als steunpunt gebruikt, dit werkte goed. Dit jaar ga ik proberen gebruik te maken van mijn nieuwe flash bracket.
                        Canon 5D|Canon 300D|Canon EF 50 F1.8|Canon EF 17-40 F4 L|Canon EF 70-200 F4 L|Tamron SP 90 F2.8 Di Macro

Comment

Ja, ik bedoelde het niet aanvallend hoor. Ik wil alleen maar zeggen dat het weinig nut heeft om aan macrofotografie te beginnen als je geen statief hebt.
                          Voelde me helemaal niet aangevallen, maar wil gewoon even duidelijk maken dat de TS moet beslissen waarvoor ze de lens exact wil gebruiken.
                          Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivoheus Bekijk bericht
                            Wat voor statief gebruik jij als ik vragen mag. Die je bijvoorbeeld op je site hebt staan bij about me lijkt op mijn manfrotto en ik vind dat echt een lomp ding om te gebruiken voor macro foto's

Vorig jaar gewoon mijn tas als steunpunt gebruikt, dit werkte goed. Dit jaar ga ik proberen gebruik te maken van mijn nieuwe flash bracket.
                            Eerst en vooral: tot een zekere grens is gelijk welk steunpunt een gigantische verbetering t.o.v. uit de hand werken, daar ben ik absoluut mee akkoord. Zelf heb ik een Gitzo van de Explorer serie. Nog niet eens het meest stabiele statief maar het stelt me toch in staat om scherpe foto's te maken op gelijk welke sluitertijden.

@Andy: ja, maar een macrolens koop je normaal toch om vooral macro-werk mee te doen, niet?

Comment

@Andy: ja, maar een macrolens koop je normaal toch om vooral macro-werk mee te doen, niet?
                              Ik heb hem gekocht voor portret/macro/product eigenlijk.. Als ik enkel macro foto's wou, had ik de MP-E 65 gekocht.
                              Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

hebben jullie voorbeelden van foto's die met deze macrolenzen werden genomen?
                                Link: http://freeunix.dyndns.org:8000/webg...p?g2_itemId=15

Bijna allemaal met Sigma 150/2.8 , op diverse Canon toestellen (20D, 40D, 400D, 1Ds, 1D2, 5D).

Thierry,
                                wat raad jij mij dan aan?
                                ik zie dat jij foto's hebt genomen in heverlee bos. Vanwaar ben jij?
                                ik woon in erps-kwerps niet ver van leuven dus...
                                Erps-Kwerps ? Mie toe .
                                Ver moet je niet lopen om vlinders en libellen te vinden:
                                - Silsombos (Erps-Kwerps/Nederokkzerzeel/Veltem)
                                - Torfbroek (Berg)
                                - Koeheide + Bertembos (Bertem)
                                - Rotte Gaten (Meerbeek)
                                - Doode Beemde (Neerijse)
                                - bos van Kortenberg
                                David Leemans
                                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Working...
                                X