Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[D90] Welke lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: [D90] Welke lens?

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    correct...

je moet de specs van de lens opvragen...
    de opgesomde lenzen zijn allen 1:1
    Meer dan hartelijk bedankt!!

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
    En toch zou ik me geen super-zoom kopen.
    Bedankt voor je mening!
    Ik heb bijna besloten een 18-105 te kopen, die zit nog buiten de superzooms en heeft een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding voor wat ik heb gelezen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      heb je ooit een all round zoom gehad?
      Neen, ik heb nooit een super-zoom gehad. Wel een een dag of drie kunnen uitproberen
      van een vriendelijke medestudent in de avondschool.
      Maar of zo iets bevredigend is of niet, dat is persoonlijk, denk ik. Mijn 50D is tot meer
      in staat dan wat zo'n super-zoom oplevert. Dat heb ik zelf kunnen constateren. Wel dan
      is voor mij de rekening vlug gemaakt. Ik wil namelijk het beste uit mijn toestel. Niet
      meer, maar zeker ook niet minder.
      Daarom heb ik meteen geïnvesteerd in de 17-55 2.8, en heb me dit nog geen seconde
      beklaagt. Maar zoals gezegd: dat is persoonlijk. Het gevoel dat je bij bepaalde dingen
      hebt. Of niet hebt.
      Lees ook de laatste Shoot. Om het beste uit de camera te halen (Nikon D7000) heb je
      een beter objectief nodig dan de standaard 18-105 kitlens.
      Kortom, ik ga voor de best mogelijke objectieven. Ik heb daar behoefte aan. Misschien
      is een ander tevreden met minder. Of kiest hij voor gebruiksgemak. Dat kan een goede
      valabele reden zijn natuurlijk. En die gun ik dan ook alle geluk en plezier.
      Goed, wat ik hier beweer is maar een mening. En de eigenschap van een mening is dat
      daar andere meningen tegenover staan. Even zo goed en minstens zo waardevol, want
      Ik heb de waarheid niet in pacht. Zolang we onze meningen eerlijk blijven neerpennen,
      heeft de Topic Starter er ook iets aan, denk en hoop ik.

Comment

Op het moment dat de lenzen beter zijn dan de camera, dan is er net zo goed mogelijkheid tot verbetering. Als je zonder meer het beste wil, dan moet je dus weer op zoek naar een betere body... Lijkt me een cirkeltje van oneindig blijven kopen, steeds opnieuw het beste in het topgamma .

Nu, ik begrijp je standpunt zeker en het betere glas gebruiken geeft voldoening, bv. telkens als je er bv. wijdopen een perfecte prent mee maakt.
        Maar een superzoom heeft zeker zijn plaats in het aanbod en het ene sluit het andere niet uit.
        Ik had er oorspronkelijk geen, maar ondertussen maak ik er al een paar jaar af en toe met plezier gebruik van. Als je ze gebruikt met een stop dichtgedraaid en op de mooiere dagen, of met flitser, dan doen de recente superzooms het minstens even goed dan kitlenzen en sommige andere zelfs. Een 18-105 gaat geen wezenlijk verschil maken, denk ik, tenzij (misschien) als men 100%-beelden op het scherm zit te staren, maar bij een afdruk op normale grootte ?

Als ik TS was, zou ik met het setje starten dat d_oracle aangaf. Later kan hij nog altijd kiezen, superzoom vervangen, of houden naast nieuwer glas nadat hij gekozen heeft wat dat dan moet worden.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bedankt voor al jullie reactie's!
          Ik heb hier een paar internetprijzen opgeschreven (vooral 18-105 en 35 en 50 met 1.8)

Voorlopig ga ik het daarbij laten.
          Een macrolens kost al snel 300 euro, ik hou het voorlopig even bij die 2.

Meer dan bedankt voor de tips, meningen en adviezen, ik heb er heel veel aan gehad!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fl1p Bekijk bericht
            Bedankt voor al jullie reactie's!
            Ik heb hier een paar internetprijzen opgeschreven (vooral 18-105 en 35 en 50 met 1.8)

daar zal je plezier aan beleven!
            kijk ook eens naar een omkeerring, spotgoedkope manier om macro foto's te maken...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Werkt zo'n macro-filter ook niet goed?
              Dat is weer wat gemakkelijker...

Comment

Ik heb niet alle reacties hierboven gelezen dus misschien herhaal ik hier wel iets.
                Uit eigen ervaring: Ik heb alleen de "goede" zoomlenzen van Sigma; 10-20, 24-70 en 70-200 en de 105 Macro. Door een mankementje is mijn 24-70 2.8 eventjes terug naar Sigma en heb ik van mijn fotowinkel een nikon 18-200 in bruikleen gekregen wat ik zeer op prijs stel.
                Maar de kwaliteit ..........????
                Ik heb er geen goed woord voor over vergeleken met mijn andere lenzen. Hij is goed tussen 50 en 150 mm en het diafragma een paar stoppen dicht. Maar, als "walk around' voor misschien vakantie uitstapjes is het wel een handig ding.
                Om kwalitatief goede foto's te maken moet je echt iets anders zoeken.
                Ik zou, in jouw geval, beginnen met een "standaard" zoom. Ik ben een paar jaar geleden begonnen met de 24-70 2.8 en die zit nog steeds voor bijna 75% op mijn camera. Kun je later nog zien wat je "mist" en naar die kant uitbreiden.

Succes. Groeten, Bert
                Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                www.bertofotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                  Ik zou, in jouw geval, beginnen met een "standaard" zoom. Ik ben een paar jaar geleden begonnen met de 24-70 2.8 en die zit nog steeds voor bijna 75% op mijn camera. Kun je later nog zien wat je "mist" en naar die kant uitbreiden.

Succes. Groeten, Bert
                  Bedankt voor je reactie, Bert!
                  Ik heb een 18-105 besteld, die zou qua prijs-kwaliteit een goede startlens moeten zijn, met toch al een redelijke zoombereik.
                  Ik vind het jammer om eerst een "slechtere" maar dure lens te kopen, en die later weer te moeten gaan verkopen.

Comment

Working...
                  X